Eurovaalit yllättivät – missä kansa?

Eurovaalit tulivat ja menivät ja käteen jäi lukumäärällisesti yksi keskisuomalainen MEP aiemmasta kolmesta. Onnittelut Henna Virkkuselle huimasta äänimäärästä ja valituksi tulemisesta!

Tulevalla EU-kaudella on tulossa meille kaikille tärkeitä asioita ja siksi on tärkeää, että suomalaiset MEPit saisivat hyviä ja merkityksellisiä valiokuntapaikkoja ja olisivat sellaisessa ryhmässä, jolla on vaikutusvaltaa. Myös komissaarin valinta on edessä, ja mielenkiinnolla odotamme, mikä salkku Suomelle tulee.

Vaalitulos yllätti meidät kaikki, ja sitä eivät gallupit pystyneet ennakoimaan. Onko tällä vaikutusta kotimaan politiikkaan, se nähdään lähitulevaisuudessa. Euroopassa vaalitulokset aiheuttavat liikehdintää ja jopa uusia vaaleja, kuten Ranskassa.

Suomessa huolestuttavaa oli edelleen alhaiseksi jäänyt äänestysprosentti. Joissakin Keski-Suomen kunnissa se oli lähempänä 30 kuin 40 prosenttia. Vaikka EU:n pöydissä päätetään meihin vaikuttavista asioista, eivät nämä vaalit innosta kansalaisia riittävässä määrin. Tähän kannattaa sekä poliittisten puolueiden että median kiinnittää huomiota. Tuleeko EU:n toiminnasta meille riittävästi tietoa ja osataanko niistä viestiä kiinnostavasti?

Se eurovaaleista, ja hypätään niistä toisenlaiseen päätöksentekoon eli yritysten hallitustyöskentelyyn. Hallitus tarkastelee yrityksen liiketoimintaa pitkän aikavälin strategisella tähtäimellä, ja sen tehtävänä on arvioida markkinoiden kehitystä, kilpailuympäristöä ja riskejä sekä ohjata liiketoimintaa oikeaan suuntaan. Olennaista on, että kokoonpanossa on asiantuntijoita eri osaamisalueilta yrityksen strategian ja tavoitteiden mukaisesti.

On ollut ilo huomata, että yritykset ovat entistä kiinnostuneempia hallitustyön kehittämisestä, mistä kertoo se, että Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kurssimme ovat täyttyneet kurssi toisensa jälkeen. Keski-Suomessa on jo 992 HHJ-kurssin käynyttä ja koko Suomessa 16 426. Kamari-Podcastissakin kuullaan, että ”hallitus on halpa tapa palkata kokeneita konsultteja”.

Yli 5000 kuuntelijaa kerännyt Kamari-Podcastimme sai jatkoa hallitustyöteemalla. Se herättelee kuulijoita hallitustyöstä kasvuyhtiön, strategiatyön, puheenjohtajuuden ja hallituksen jäsenen ajattelutavan ja tulevaisuuden ennakoinnin näkökulmista. Jaksot ovat kuunneltavissa Spotifyssa tai Keski-Suomen kauppakamarin Youtubessa joka torstai kuukauden ajan.

Loppuun haluan vielä kertoa uudesta yhteiskuntavastuutempauksestamme: Meillä oli ilo palkita stipendeillä nuoria, jotka ovat osoittaneet poikkeuksellista kiinnostusta talous- ja yhteiskunnallisiin asioihin. Annoimme jokaiselle Keski-Suomen yläkoululle yhden 100 euron stipendin jaettavaksi ansioituneelle 9.-luokkalaiselle. Talous- ja yhteiskunnallisten asioiden ymmärtäminen, niistä keskusteleminen, väittely ja kyseenalaistaminen olisi kannattavaa jo yläkouluikäisenä. Uudella perinteellä haluammekin lisätä nuorten kiinnostusta aiheen pariin. Haluan toivottaa kaikille keskisuomalaisille aurinkoista ja rentoa kesää!

Ari Hiltunen
toimitusjohtaja
Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu alun perin 17.6.2024 Keskisuomalaisen Vierailija-palstalla.