Excel - Kaikki sitä käyttää, harva sen osaa!

Excel kehitettiin yli 30 vuotta sitten ja se on vakiinnuttanut asemansa maailman käytetyimpänä toimisto-ohjelmana, jolla on huikeat 750 miljoonaa käyttäjää. Todistetusti kuitenkin vain 10% sen ominaisuuksista osataan käyttää.

”Uusimpiin Excel-versioihin on tullut huikeita työkaluja isojen aineistojen käsittelyyn ja raporttien tekoon. Koulutukseen osallistujat ovat olleet ihmeissään mitä kaikkea Excelillä voi tehdä ja kuinka näppärästi. Voimme luvata tuntien säästöä työajassa, kun rutiinit saadaan näillä työkaluilla automatisoitua”, kertoo kauppakamarien luottokouluttajat Powen Oy:stä.

Kun hyödynnettävissä oleva datan määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, tulee tuntea myös työkalut, joilla saa näppärästi datasta irti oleellisen tiedon. Excelin uudet raportointiominaisuudet tarjoavat työkaluja, joilla voidaan helposti ja kustannustehokkaasti tehdä selkeitä, visuaalisia raportteja esimerkiksi johdolle tai taloushallintoon.

Keski-Suomen kauppakamari järjestää Controllerin tehotyökalut Excelistä -koulutuksen, joka on yksi kauppakamarien yhteisestä koulutuksesta. "En kurssille tullessani tiennyt miten Excelin käyttö on kehittynyt. Kurssin tarkoitus oli saada ymmärtämään Pivotin mahdollisuudet. Otamme tämän työkalun käyttöömme yrityksemme tiedonhallinnassa, raportoinnissa, seurannassa ja analysoinnissa. Saamme siitä myös loistavan välineen myynnin ja oston tarpeisiin. Excelin avulla pystymme yhdistämään talous- ja hallintajärjestelmistämme saatavaa tietoa.
Kouluttaja oli erittäin pätevä, seurasi hyvin kurssilaisten rytmiä, mutta piti yrittäjänäkökulmasta moniin koulutuksiin verrattuna erinomaista tahtia. Lähetän ehdottomasti talousihmisemme ja järjestelmävastaavamme seuraavaan koulutukseen, jossa mennään pidemmälle talouslukujen näkökulmasta. Saimme myös paljon hyviä jippoja arjen it-taitoihin. Tällaista lisää!", kehuu Joensuulaisen Pohjois-Karjalan Systema Oy:n toimitusjohtaja Petra Raasio.

Kun sinulla on jo käytössäsi Excel, miksi et tutustuisi vielä käyttämättömään 90 %:iin sen toiminnoista?