Ikkuna työelämään – lukiolaisten työelämäpäivä 20.3.

Perjantaina 20.3.2015 osa Jyväskylän lukiolaisnuorista vieraili paikallisissa yrityksissä.  Päivän takana oli Keski-Suomen kauppakamari ja Keski-Suomen Yrittäjät. Päivä oli osana Keski-Suomen kauppakamarin 85-vuotis juhlavuoden 85 hyvää tekoa.  Päivään osallistui 14 yritystä ja 43 opiskelijaa Lyseon, Muuramen ja Schildtin lukioista. Haastattelimme osaa opiskelijoista ja yrittäjistä.

Haastattelut

Olemme neljä nuorta Lyseon lukion yrittäjyyskurssilta. Meillä päivä alkoi kahdeksalta Keski-Suomen talolla. Saimme ohjeet ja lähdimme haastattelemaan muita opiskelijoita.  Ensimmäisenä menimme kylpylähotelli Rantasipi Laajavuoreen.  Siellä haastattelimme työntekijä Aino Pulkkasta ja opiskelija Maari Niemistä päivän kulusta. Nieminen pääsi tekemään samaa kuin työntekijät itsekin esim. siivoamaan ja järjestelemään. Hänestä kyseiset työt olivat mukavia.  Pulkkasen mielestä tämäntapaiset päivät ovat hyviä, sillä opiskelijat näkevät minkälaista työ oikeasti on.  Yritykset hyötyvät myös päivästä, koska saavat innokkailta opiskelijoilta inspiraatiota ja mielipiteitä.

Seuraavaksi menimme Plantageniin. Siellä oli neljä innokasta poikaa Lyseon lukiosta: Teemu Hartman, Otto Kaario, Tommi Seppänen sekä Olli Lehtinen.  Pojat olivat koonneet ja purkaneet puutarhakalusteita. Heidän mielestään tällaiset päivät luovat hyviä mahdollisuuksia, kuten töitä tulevaksi kesäksi.  Päivästä saa myös hyvää työkokemusta. Haastattelimme Plantagenissa myös työvastaava Sanna Kinestä. Hän pitää tällaisista päivistä, sillä opiskelijoista saa lisäapua. Plantagenilla ei myöskään ole hirveästi kokemusta tämäntapaisista päivistä, joten se on mukavaa vaihtelua. Kineksestä myös opiskelijat saavat hyviä kontakteja päivän avulla.

Omat Mielipiteemme

Tällaiset päivät ovat hyviä, sillä niistä saa työkokemusta sekä vaihtelua koulupäiviin.  Päivä antaa myös yrittäjille tarvittavaa näkökulmaa erilaisiin nuorten asioihin. Me ainakin nautimme päivästä sekä saimme uutta tietoa. Myös haastatteleminen ja erilaisten tekstien kirjoittaminen oli uutta ja mukavaa.  Osallistuisimme tällaiseen päivään mieluusti uudestaankin.

Keväisin terveisin Pinja Tammikari, Anni Raatikainen, Viola Povelainen ja Noora Kauppinen.