Jukolan Juuston aito cheddar maistuu myös maailmalla

Juustomestari Markku Liias.

Jukolan Juusto on suomalainen, vuonna 2013 perustettu, Leivonmäeltä kansainvälisille markkinoille ponnistava yritys. Jukolan Juuston aito cheddar on löytänyt tiensä suomalaisiin koteihin ja ihmisten sydämiin. Yritys on ainoa, joka valmistaa Suomessa aitoa cheddaria näin laajassa mittakaavassa. Kansainvälistyminen tapahtui Jukolan Juustolle tietyllä tapaa pakon sanelemana, sillä yrityksen oli lähdettävä etsimään asiakkaita kauempaa koronapandemian aiheuttamien ravintolasulkujen tyrehdyttäessä osan yrityksen myyntituloista.

Jukolan Juuston yrittäjä, juustomestari Markku Liias sai idean cheddarista hänen vieraillessaan Kanadassa, jossa hän pääsi maistamaan aitoa cheddaria. Juustojen valmistamiseen ryhtyminen tuntui luontevalta, sillä Liiaksella on jo kymmenien vuosien kokemus erilaisten juustojen parista. Joutsan Leivonmäki mahdollisti sijainniltaan erinomaiset puitteet uuden juustolan perustamiselle, jossa myös hänen veljensä omistama Jukolan Maitotila sijaitsee. Tänä päivänä maitotila tuottaa noin kolme miljoonaa litraa maitoa vuodessa, joten raaka-ainetta on yllin kyllin.

Jukolan cheddar on valmistettu aidon, perinteisen valmistustavan mukaisesti ja tämä tekeekin heidän tuotteistaan ainutlaatuisia. Suomen markkinoilla suoria kilpailijoita ei Liiaksen mukaan ole juuri ollenkaan. Cheddar-tuotenimi ei ole merkkisuojattu, joten markkinoilla myydään paljon esimerkiksi värjättyä ja hapatettua goudaa, edamia ym. cheddarina. Aidon cheddarin tunnistaa kuitenkin sen mausta.

“Kaikki lähtee siitä, että on hyvä tuote ja hyvä brändi.”

Jukolan cheddarit ovat saavuttaneet myös kansainvälistä tunnustusta, sillä heidän artesaanicheddarinsa voitti pitkään kypsytettyjen cheddarien sarjan kansainvälisissä World Cheese Awards -kilpailuissa Espanjan Oviedossa viime vuonna. Kilpailun voitto toi tuotteille lisää näkyvyyttä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Liiaksen mukaan juuri medianäkyvyys ja tämänlainen positiivinen uutisointi on yritykselle parasta markkinointia.

Liiaksella on tahtotila viedä tätä suomalaista käsityötä ympäri maailmaa, mutta kansainvälistyminen tapahtuu kuitenkin hallitusti pienin askelin. Pienen yrityksen realiteetit tulevat vastaan, kun lähdetään valloittamaan uusia markkinoita. Isoihin kansainvälistymishankkeisiin ei ole kannattavaa lähteä, sillä pitäisi samaan aikaan saada myös myyntiä. Jukolan Juusto lähettää paljon koenäytteitä potentiaalisten kohdemaiden maahantuojille ja yrityksille, jotka voisivat heidän tuotteistaan kiinnostua. Liias pitää kuitenkin tärkeänä, että kohdemaassa on tietty yhteyshenkilö, joka hoitaa tuotteiden jakelua ja jälleenmyyntiä paikan päällä, kuten heillä on esimerkiksi Ruotsissa.

Verkostojen merkitystä ei myöskään voi liikaa korostaa. Asiakassuhteiden luominen ja yhteistyö muiden yritysten ja brändien kanssa on tärkeää. Brändiyhteistyötä Jukolan Juusto onkin jo tehnyt esimerkiksi Helsinki Distilling Companyn kanssa. Yhteistyön tuloksena syntynyt viski-cheddar on yksi esimerkki Jukolan erikoistuotevalikoimasta.

Yrityksellä on edelleen halu kasvaa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Tulevaisuus näyttää valoisalta ja edellytykset ovat tällä hetkellä taloudenkin osalta paremmat kuin koskaan aiemmin. Ravintoloiden aukeaminen palauttaisi kotimaan myynnin takaisin entiselleen. Kansainvälisten markkinoiden valloitukseen Liias aikoo myös tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän. Ehkä Suomi tunnetaan tulevaisuudessa myös juustoistaan?

Jutun tekijät:

Kirsi Skantz, Otso Mappes, Santeri Hoffren, Miia Airaksinen, Joni Kyllönen
KV-verkostot toimiviksi -hankkeen JAMK:n projektiryhmä

Juttusarja innostavista kansainvälistymistarinoista on osa Kansainväliset verkostot toimiviksi -hanketta. Hanketta rahoittaa Keski-Suomen liitto. Rahoitus on TEM:n AKKE-rahoitus (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen määräraha)