Juniorikilta – keitäs me taas oltiinkaan?

Keski-Suomen kauppakamarin 7 valiokuntaa ja Maakuntakilta koostuvat noin 200 luottamushenkilöstä, jotka edustavat kauppakamarin eri jäsenorganisaatioita ja ovat jakautuneet valiokuntiin edustamiensa toimialojen mukaisesti.

Kauppakamarin vaikuttamistyön kannalta tärkeiden ja kattavasti elinkeinoelämän eri osa-alueita edustavien valiokuntien jäsenistöt ovat siis toisistaan poikkeavia, ja myös toimintatavat jokaisessa valiokunnassa eroavat jossain määrin toisistaan. Jokaisessa valiokunnassa on kuitenkin vähintään yksi valiokuntien rajat yhdistävä solmukohta: juniorikiltalainen.

Vuonna 2007 päivänvalon nähnyt Keski-Suomen kauppakamarin ja Keski-Suomen nuorkauppakamareiden yhteistyömalli, Juniorikilta, oli alkujaan lajissaan Suomen ensimmäinen, mutta se on sittemmin levinnyt useiden kauppakamareiden alueille eri puolille Suomea.

Keski-Suomen nuorkauppakamareiden Juniorikilta koostuu kymmenestä nuorkauppakamareiden keskuudestaan valitsemasta luottamushenkilöstä: kahdeksasta jäsenestä sekä puheenjohtajasta ja varapuheenjohtajasta. He edustavat nuorkauppakamaria jokaisessa valiokunnassa aina kahden vuoden kauden ajan kerrallaan.

Nuoret, eli alle 40-vuotiaat, aktiiviset työelämässä eteenpäin pyrkivät sekä itsensä kehittämisestä kiinnostuneet nuorkauppakamarilaiset toimivat oivana linkkinä keskisuomalaisen elinkeinoelämän ja sinne tuloaan tekevän nuoremman polven välillä. Raikkaita ja dynaamisia ajatuksia valiokuntiin tuovat juniorikiltalaiset ovat motivoituneita tekijöitä, joille kokemusta omaavien valiokuntalaisten keskuudessa toimiminen on arvokas ja tavoiteltu kokemus tulevaisuuden työelämän kannalta.

Juniorikillan läsnäolo kaikissa valiokunnissa on jo alun perin ymmärretty myös ainutlaatuiseksi mahdollisuudeksi kehittää valiokuntien toimintaa. Yhteistyössä kauppakamarin sekä valiokuntien puheenjohtajien kanssa eri valiokunnista saadut hyvät kokemukset ovat monistettavissa myös muihin valiokuntiin, ja Juniorikillan kädenjälki onkin jo näkynyt viime vuosien valiokuntatyötä koskeneissa uudistuksissa.

Tätä kehittämistyötä haluamme jatkaa edelleen, ja siihen olemme myös käytettävissä. Siispä kun seuraavan kerran törmäät juniorikiltalaiseen, nykäise ihmeessä hihasta. Lupaamme innostua kaikenlaisesta kehittämisestä!

Kimmo Koistinen

Kustantaja, Kirjakaari