Keskisuomalainen turvallisuusosaaminen on noussut arvoonsa

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Neljäs huhtikuuta 2023 jäi historiankirjoihin ilon päivänä, kun Turkin viimeisenä Nato-maana ratifioitua Suomen, tuli Suomesta puolustusliitto Naton täysjäsen.

Nato-jäsenyys vaikuttaa ennen kaikkea turvallisuuteen, mutta myös talouteen. Se tuo luottamusta ja vakautta yritysten toimintaympäristöön. Se taas vaikuttaa kasvuun ja investointeihin. Sillä on vaikutusta myös maariskiin eli kansainvälisten toimijoiden suhtautumiseen liiketoimintaan ja matkailuun Suomessa.

Suomi koetaan nyt kiinnostavana maana ja kumppanina. Suomi-tietous on kasvanut varsinkin USA:ssa esimerkiksi kyberturvallisuus- ja puolustustarvikeosaamisessa. Nato avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia myös alueemme yrityksille, kun erilaisille turvallisuuteen liittyville ratkaisuille on tarvetta.

Keskisuomalainen puolustusvälineteollisuus ja kyberturvallisuusosaaminen ovat nousseet arvoonsa. Alueellamme toimii yrityksiä, joiden osaamisesta on merkittävää apua sekä suomalaisten turvallisuudelle että Nato-kumppaneillemme.

Kyberturvallisuuden osaajille on huutava tarve. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan jopa 3500 alan osaajaa tarvitsee kouluttaa nopeasti.

Jyväskylällä on merkittävä roolinsa kyberturvallisuuskoulutuksessa kansainvälisestikin arvostettuna kyberosaamisen keskittymänä. Maaliskuussa Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu allekirjoittivat sopimuksen Suomen kyberosaamiskeskuksen (Finnish Center of Expertise for Cybersecurity, FICEC) toiminnan aloittamisesta. Osaamiskeskuksen tarkoituksena on vahvistaa Suomen kyberturvallisuuden huippututkimusta ja -osaamista.

On hienoa, että Keski-Suomessa osaaminen on kehittynyt näin pitkälle. Kehitys on ollut valtavaa niistä ajoista, kun allekirjoittanut on saanut aikanaan olla mukana hakemassa hankerahoitusta kyberturvallisuusasioiden kehittämiselle.

Kevät etenee, päivät pitenee. Tätä kirjoittaessa hallitusneuvottelut ovat vielä kesken, ja toivon että saamme elinkeinoelämää ymmärtävän ja sen tarpeita huomioivan hallituksen. Keski-Suomen uudet kansanedustajat ovat aloittaneet työnsä Keski-Suomen ja Suomen hyväksi. Toivotan valituille kansanedustajille menestystä vastuulliseen tehtävään. Pitäkää Keski-Suomen puolta ja pidetään yhteyttä!

Ari Hiltunen
toimitusjohtaja
Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu alun perin Toukokuun 2023 Kauppakamari-lehdessä.