Kespet Oy – Suomen johtava teknisen eristämisen asiantuntija

Kespet on vuonna 1977 perustettu LVI- ja teollisuuseristystuotteita, teollisuuden ohutlevytuotteita sekä alan asennustarvikkeita ja työkaluja myyvä yritys Jyväskylästä. Vuonna 2015 Kespet Oy:n toimitusjohtajaksi siirtynyt Pekka Asikainen kertoo Kespet Oy:n matkasta kansainvälisille markkinoille.

Kespet Oy:n alkutaipaleella tehtiin eristyksen urakointitöitä, mutta sittemmin on siirrytty urakkatöistä tavaran valmistukseen ja myyntiin.

”Meillä on oma tuotanto ja samanlaisia tuotteita ei tiettävästi löydy keneltäkään muualta Suomesta, ja melko vähän samanlaisia tuotteita löytyy ulkomailtakaan. Tämä on ollutkin erittäin hyvä kilpailuvalttimme kansainvälisille markkinoille lähtiessämme. Tavoitteenamme on, että asiakas saa meiltä kaiken tarvittavan eristystyön tekemiseen. Haluamme myös olla asiakkaan ensimmäinen valinta eristystarvikkeita hankittaessa”, Kespet Oy:n toimitusjohtaja Pekka Asikainen kertoo.

”Ajatus kansainvälistymisestä on ollut mukana toiminnan alusta asti ja jo toiminnan alussa Kespet Oy:ltä käytiin tekemässä urakointitöitä kansainvälisesti. Urakointitöiden loppuessa kansainväliseen toimintaan tuli pidempi tauko, mutta nyt olemme toimineet jälleen kansainvälisesti jo useamman vuoden. Ruotsi on ollut jo pitkään suurin kauppakumppanimme. Kauppoja on tehty myös mm. Norjaan, Englantiin, Saksaan, Tanskaan, Uruguayhun sekä Singaporeen. Kansainvälisille markkinoille lähtiessä käytimme jonkin verran apunamme yhteistyökumppaneita kohdemaista, jotta saimme luotua asiakassuhteita paremmin. Yhteistyökumppaneiden avulla saimme järjestettyä asiakastapaamisia sekä teimme markkinatutkimuksia kohdemaassa. Näin löydettiin potentiaaliset asiakkaat eikä aikaa tarvinnut hukata käymällä monissa eri asiakastapaamisissa vain huomatakseen, että nämä eivät olekaan meille soveltuvia asiakkaita”, Asikainen kuvailee.

Asikaisen mukaan näin jälkikäteen ajateltuna kansainvälistymisen alkutaipaleella olisi pitänyt panostaa enemmän markkinointiin sosiaalisessa mediassa, sillä se on edullista ja tavoitettavuutta saa helposti.

”Myös markkinoinnin tarkkuuteen ja mitattavuuteen olisi pitänyt panostaa enemmän. Kävimme myös Saksassa muutamilla alan messuilla, jotka koituivat meille aivan liian suuriksi investoinneiksi, koska hankimme messuilta itsellemme esittelyosaston. Nyt kokeneempana voin sanoa, että messuille voi ja kannattaa mennä vain tapaamaan ihmisiä ja luomaan kontakteja. Se tulee paljon edullisemmaksi, kuin mennä esittelemään omia tuotteitaan. Kansainvälistymisen alkutaipaleella meille tuotti myös pientä hankaluutta kulttuurierot, jopa ruotsalaisten tapa tehdä kauppoja on hyvin erilainen kuin suomalaisten ja isommat firmat saattavat olla niin hierarkkisia, että he vastaavat vain toimitusjohtajan laittamiin yhteydenottopyyntöihin”, Asikainen avaa.

Kesäkuussa 2021 Kespet Oy myytiin IPCOM yritysklusterille ja sen myötä kansainvälistyminen lähti jälleen kasvuun.

”Ruotsiin ja Norjaan on tehty jo pitkään kauppoja ja nyt näiden maiden kanssa onkin jo sovittu, että he alkavat varastoimaan tuotteitamme ja myymään niitä omalla henkilökunnallaan eteenpäin. Kasvua ja kehitystä halutaan liiketoimintaan aina ja ajattelemmekin, että joka päivä voi kehittyä. Se mikä tänään meni hyvin, huomenna se pitää pystyä tekemään paremmin. Liiketoiminnassa ei voi jäädä paikoilleen, vaan jatkuvasti pitää olla tietoinen siitä, mitä muut tekevät ja pyrkiä itse parempaan”, Asikainen tuumaa.

Omien kokemustensa perusteella Asikainen antaa muutaman vinkin yrittäjille, jotka haaveilevat kansainvälisillä markkinoilla toimimisesta.

”Varaudu siihen, että kansainvälistyminen vaatii työtä, mutta muista, että yksin ei tarvitse pärjätä. Kannattaa siis hankkia yhteistyökumppaneita, joihin voit luottaa. Mitä enemmän tunnet ihmisiä, sitä helpompaa kansainvälistyminen on. Mieti myös kriittisesti tuotettasi tai palveluasi. Jos myynti takkuaa jo Suomessa, miksi myyntiä tapahtuisi muuallakaan. Kehitä siis tuotteesi tai palvelusi ensin siihen kuntoon, että se toimii Suomessa ja sitten vasta kannattaa siirtyä kansainvälisille markkinoille”, Asikainen vinkkaa.

”Markkinatutkimuksen tekoa ei myöskään voi painottaa liikaa. Se antaa elintärkeää tietoa siitä, mitkä ovat ne kohdemaat, joissa kannattaa toimia. Kansainvälistymisprosessin alussa suosittelen myös hankkimaan yritykseen sellaisen tekijän, joka hoitaa käyttöönne kaikki mahdolliset tukirahat ja avustukset. Niistä on aina enemmän hyötyä kuin haittaa.”

”Jos joku sanoo sinulle, että ei kannata lähteä yrittämään, ei tuota ole ennenkään noin tehty, niin älä kuuntele, vaan toteuta se niin, että se toimii!”

Jutun tekijät:

Kirsi Skantz, Otso Mappes, Santeri Hoffren ja Miia Airaksinen
KV-verkostot toimiviksi -hankkeen JAMK:n projektiryhmä

KV-verkostot toimiviksi -hanke

Keski-Suomen kauppakamarissa on käynnistynyt KV-verkostot toimiviksi -hanke. Hankkeen tarkoituksena on tuoda yritysten kansainvälistymisen palvelut ja eri toimijat selkeästi yritysten tietoon ja käytettäväksi ja näin rohkaista ja tukea keskisuomalaisia yrityksiä kansainvälistymään. Kansainvälisille markkinoille tähtäävien pk-yritysten kansainvälistymisvalmiuksia vahvistetaan konkreettisten yritysesimerkkien ja maakunnallisten tapahtumien avulla. Tässä merkittävässä roolissa ovat maakunnan yritysten onnistumiset ja kilpailuetutarinat, joilla buustataan halukkuutta ja innostusta valloittaa uusia kohdemarkkinoita.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Pia Naukkarinen, pia.naukkarinen@kskauppakamari.fi p. 050 555 9915

Hanketta rahoittaa Keski-Suomen liitto. Rahoitus on TEM:n AKKE-rahoitus (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen määräraha)