Kierrätysmuovista tuotteita Muuramesta maailmalle

Kuvassa Jukka Laiho ja Sami Tolvanen. Kuva: KSML

Muuramelainen ruiskupuristamalla kierrätysmuovista erilaisia muovituotteita valmistava MP-Plast ottaa askeleita kohti kansainvälistä kasvua. Tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa ensin kotimaassa ja sen jälkeen ponnistaa pohjoismaiden markkinoille. Yritys on ollut mukana Kasvutahto-mentorointohjelmassa, joka on antanut enemmän kuin toivoa saattoi - lue kokemuksista!

Muuramelainen MP-Plast on muovituotteiden asiantuntija, jonka repertuaariin kuuluvat ruiskupuristamalla muovista valmistettavat vaativatkin tuotteet aina ideasta toteutukseen. Tehtaan konekapasiteetti mahdollistaa suurienkin määrien valmistuksen.

Yritys kantaa ympäristövastuuta: tuotannossa hyödynnetään jatkuvasti tuotantoprosessin ylijäämä, ja iso osa tuotteista valmistetaan 100-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Vuonna 2005 perustettu yritys työllistää yrittäjien lisäksi neljä henkilöä.

MP-Plast on yksi Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan Kasvutahto-mentorointiohjelman viime syksynä aloittaneista yrityksistä. Ohjelman tavoitteena on auttaa ja rohkaista keskisuomalaisia yrityksiä kansainvälisille markkinoille henkilökohtaisilla mentorisuhteilla.

Kun Tolvaselta kysyy, mitä hyötyä Kasvutahto-mentorointiohjelmasta on ollut, on Tolvasella hymy herkässä: mentoroinnin avulla tavoitteet ovat kirkastuneet ja selkeitä sudenkuoppiakin on vältetty.

”Mentorin myötä on selkiytynyt se, mitä halutaan isona olla. Pekka on myös auttanut väistämään muutamia ilmiselviä karikoita, joita ei itse olisi osannut ajatellakaan”, MP-Plastin toimitusjohtaja Sami Tolvanen kertoo.

Tolvasen mentoriksi ohjelmassa pro bono lupautunut Pekka Kuivalainen on toiminut yli 30 vuotta yritysjohdossa erilaisissa kasvu- ja kansainvälistyvissä yrityksissä erityisesti rakennus-, muovi- ja kaupan alalla.

Ja sehän sopii MP-Plastille kuin nenä päähän. Yhtiön aikomuksena on enemmän kuin tuplata liikevaihto seuraavan viiden vuoden aikana. Tavoitteena on liikevaihdon kasvattaminen ensin kotimaassa ja sen jälkeen hakea kansainvälistä kasvua pohjoismaista.

”Myös joitakin henkilöitä palkataan lisää ja investoidaan konepuolelle. Automaatiota kehitetään ja lisätään sekä hankitaan uusia koneita. Alalla on kilpailua, ja kilpailijoista erottaudumme ennen kaikkea laadulla ja toimitusvarmuudella”, Tolvanen jatkaa.

Vaikka korona on tullut sotkemaan kuvioita, on toisaalta tilanne antanut aikaa yrityksen parempaan haltuunottoon. Nykyiset omistajat ostivat yrityksen liikekumppanin kanssa vuoden 2019 syyskuussa.

”Vaikka aika on ollut haasteellinen, on tehdas ollut koko ajan käynnissä ja töitä on saanut tehdä”, Tolvanen kertoo.

Mentori Kuivalainen kertoo, että MP-Plast on hyvä yritys ja uskoo, että MP-Plastin tavoitteet on saavutettavissa.

”Yrityksellä on vakiintunut liiketoiminta, hyvät koneet ja kalusto. Kasvupotentiaalia on paljon”, Kuivalainen sanoo.

Mentorointiohjelmaan Tolvanen lähti mukaan verkostoitumisen ja oppimisen vuoksi.

”Avunsaanti tällaisilta henkilöiltä, jotka ovat läpikäyneet jo tämän polun, on erittäin arvokasta: näin kaikkea ei tarvitse kantapään kautta harjoitella. Ohjelma on antanut paljon enemmän kuin osasin toivoakaan”, Tolvanen kehuu.

Mentorikaan ei ole jäänyt ohjelmassa vaille:

”Ohjelma on ollut mielenkiintoinen – on päässyt näkemään yrittäjien arkea ja käymään kiinnostavia keskusteluita. Erityisesti viime tapaamiset ovat olleet erittäin hyviä, kun on päästy asian ytimeen. Tämä on ollut antoisaa – koen, että olen voinut olla avuksi”, Kuivalainen kertoo.

Vaikka aika johtajalla menisi nopeasti hallinkin puolella, vinkkaa Tolvanen tärkeitä oppeja kanssajohtajille:

”Tulevaisuuden suunnitteluun on otettava aikaa, se ei itsestään tapahdu. Jos vaan tehdään samoja asioita kuin aina ennenkin, toiminta näivettyy pikkuhiljaa. On pakko miettiä koko ajan uutta”, Tolvanen sanoo.