Konkurssin jälkeen uuteen nousuun

Mikkeliläisen veljesten Jarmo ja Janne Kemppaisen yritys kaatui konkurssiin vuonna 2011 yli 20 vuoden toimintavuoden jälkeen. Uusi nousu ja kannattava toiminta rakentuu nyt yrittäjien kokemuksen sekä ammattitaitoisen hallitustyöskentelyn varaan.

Mikkeliläisen veljesten Jarmo ja Janne Kemppainen yritys kaatui konkurssiin parinkymmenen vuoden menestyksekkään yrittämisen jälkeen vuonna 2011. Maanrakennukseen keskittynyt yritys työllisti tuolloin noin 40 henkilöä ja liikevaihto oli lähes 20 miljoonaa euroa. Yhtä selvää syytä liiketoiminnan kariutumiseen ei ollut.

Toimitusjohtaja Jarmo Kemppaisen mukaan konkurssi on kuin kouluesimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun homma lähtee oikein kunnolla käsistä.

”Kun tajusimme, että toiminnan pitäminen käynnissä edellyttää isoja muutoksia, yritimme vielä reivata hommia kuntoon hakemalla mukaan mm. uusia kumppaneita. Sen jälkeen vuorossa oli yrityssaneeraus, mutta puolen vuoden päästä totesimme, että peli on puhallettava poikki. Konkurssihakemuksen tekeminen oli rankka prosessi. Häviäminen tuntuu aina häijyltä”, kuvasi Kemppainen liiketoiminnan päättymistä.

Konkurssista huolimatta toiminta jatkui lähes ennallaan.

”Halusimme hoitaa olemassa olevat projektit loppuun saakka. Samaan aikaan saimme paljon kannustusta, ettei vuosien varrella kertynyttä kokemusta, kontakteja ja osaamista kannata heittää hukkaan”, Kemppainen sanoo.

Uusi yritys, Maamerkki-Infra Oy, lähti heti perustamisvuonna vauhdikkaasti eteenpäin. Yritys pääsi mukaan isoon rakennushankkeeseen, joka mahdollisti kehittämistyön ja uusien ihmisten rekrytoinnin.

”Pari ensimmäistä vuotta me omistajat olimme nyrkit savessa operatiivisessa toiminnassa ja hommat pyöri vanhalla, totutulla tavalla. Kun toiminta tasaantui ja vakiintui, oli aika kyseenalaistaa omaa toimintaa. Samoja virheitä ei kannata toistaa uudestaan”.

Hallittu kehittäminen ja kasvun rakentaminen olivat uuden yrityksen tavoitteena heti alusta asti. Mukaan haluttiin ammattimainen hallitus, joka tuo aitoa lisäarvoa yrityksen kehittämiseen.

”Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet löytyivät lopulta hyvin läheltä. Olen itse mukana niin Yrittäjien kuin kauppakamarin toiminnassa ja verkostoni on hyvin laaja. Olin jo etukäteen miettinyt henkilöitä, joita haluaisin hallitukseen mukaan. Positiivista oli, että kaikki suhtautuivat asiaan hyvin myönteisesti.”

”Halusin hallitukseen osaamista erityisesti yrityksen johtamisen kehittämisen näkökulmasta. Nyt vahva talousammattilainen sekä strategisen johtamisen osaaja kyseenalaistavat sopivasti ideoitani. Näin pysymme tiukasti valitulla tiellä sekä voimme testata hallituksen sisällä uusia toimintamalleja ja prosesseja. Ammattimainen hallitustyöskentely on tuonut yritykselle korvaamattoman resurssin käyttöön”, Kemppainen painottaa.

Vaikka viime vuosina rakentamisen trendi on mennyt alaspäin, on Maamerkki-Infra pystynyt tekemään kannattavaa kasvua.

”Kulunut vuosi on ollut meille useastakin syystä hurjan hyvä. Liikevaihtomme tuplaantuu tänä vuonna ja tulos paranee vielä paremmassa suhteessa. Olemme löytäneet oikeat ihmiset mukaan, joten tästä on hyvä rakentaa tulevaa kasvua, hallitusti”, sanoo Kemppainen tyytyväisenä.