Koronan jälkeen alkoi kevät, jota kukaan ei osannut aavistaa

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Vuosi 2022 on puolivälissä, ja on aika tehdä katsaus kuluneeseen kevääseen. Juuri kun järeimmistä koronarajoituksista vapauduttiin ja valoa alkoi näkyä tunnelin päässä, alkoi yli sata päivää sitten Venäjän kylmäverinen hyökkäyssota Ukrainaan. Valtiot, kauppakamarit, yritykset ja yksityishenkilöt kiireisesti tuomitsivat Venäjän teot. Yritykset lähtivät yhdessä rintamassa reagoimaan Venäjän hyökkäykseen ja vetäytyivät pois Venäjän markkinoilta.

Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan käänsi suomalaisten Nato-vastustajienkin päät ja sai Suomen ottamaan askeleen kohti Nato-jäsenyyttä. Kun Suomen valtionjohto ilmaisi myönteisen Nato-kantansa suomalaisuuden päivänä, alkoi uusi matka turvallisen ja vakaan toimintaympäristön puolesta.

Nato on ennen kaikkea turvallisuuskysymys, mutta myös yritysten toimintaympäristöä vakauttava tekijä. Kyselymme mukaan Suomen Nato-jäsenyys vaikuttaa investointeihin myönteisesti kolmasosalla keskisuomalaisista yrityksistä. Vastaajista 63 prosenttia aikoo investoida vielä tänä vuonna. Tämä on loistava uutinen Keski-Suomelle.

Kevään aikana kauppakamari on toiminut etenkin tiedonjakajana. Keskityimme siihen, että keskisuomalaiset yritykset saavat ajantasaista tietoa yritysten toimintaan vaikuttavista tekijöistä uutiskirjeiden ja webinaarien kautta. Sen lisäksi kauppakamarit koordinoivat yritysten lahjoituksia suoraan ja nopeasti Ukrainaan sekä myöhemmin myös tänne saapuneille ukrainalaisperheille Jyväskylän MLL:n yhdistyksen kautta. Keskisuomalaisista yrityksistä jo noin sata on ilmaissut tukensa ja halukkuutensa palkata töihin ukrainalaisia pakolaisia; avoimia työpaikkoja on ilmoitettu jo 170.

Keväällä on korostunut se, että elinkeinoelämän ääntä tarvitsee tuoda esille. Monenlaiset maailmantilanteesta johtuvat vaikeudet ovat tuoneet epävarmuutta ja haastaneet myös keskisuomalaisia yrityksiä. Sota ja pakotteet, logistiset häiriöt, kohonneet kustannukset ja ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa syövät nyt voimakkaasti yritysten kannattavuutta.

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu on iskenyt kovaa etenkin keskisuomalaisiin kuljetusyrittäjiin. Keski-Suomen kauppakamari on ajanut yrityksille helpotuksia polttoainekustannusten noustua räjähdysmäisesti. Hallitus esitti 2.6.2022 lakia kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta, joka kompensoisi äkillistä polttonesteiden hinnan nousua. Tuki koskisi maanteillä tapahtuvia tavara- ja henkilökuljetuksia. Tukea olisi mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (helmikuu-huhtikuu 2022), se kattaisi 5 prosenttia polttoainekustannuksista näiltä kuukausilta ja tuki olisi haettavissa marraskuussa 2022. Myös ammattidieselverojärjestelmän valmistelu on aloitettu. Jakeluvelvoitetta alennettiin vuosille 2022 ja 2023, minkä tavoitteena on alentaa kohonneita liikennepolttoaineiden hintoja.

Kohonneiden kustannusten kompensoimiseksi kansalaisille olemme esittäneet ansiotuloverotuksen keventämistä. Se myös osaltaan toimii kannustimena tehdä ja ottaa vastaan työtä. Se auttaisi myös välttämään palkankorotuskierrettä, palkankorotusten siirtymistä hintoihin ja sitä kautta inflaation kiihtymistä.

Työvoimapulan helpottaminen onkin yksi läpileikkaava teema toiminnassamme. Yhtenä keinona kauppakamarit ovat pitkään vaikuttaneet työperäisen maahanmuuton helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Sen osalta hieno uutinen on se, että erityisosaajien ja kasvuyrittäjien maahanmuuttoa nopeuttava pikakaista käynnistyi. Erityisosaajille ja kasvuyrittäjille sekä heidän perheenjäsenilleen suunnattu pikakaista mahdollistaa oleskeluluvan saamisen 14 vuorokaudessa.

Saavutettavuuteen liittyvistä asioista nostettakoon VT4 Vaajakosken kohdalla pääseminen Väyläverkon investointiohjelmaan 2023-2030 ja lentoliikenteen jatkuminen elokuun 2022 jälkeenkin.

Vahvan vaikuttamistyön lisäksi verkostoitumistilaisuudet, koulutukset ja ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistaminen ovat toimineet normaaliin tapaan, ja onkin ollut antoisaa päästä tapaamaan teitä jäseniämme livenä koronatauon jälkeen. On ollut ilo huomata, että kauppakamarimme jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti – kauppakamari koetaan merkityksellisenä elinvoiman vahvistajana ja elinkeinoelämän edunvalvojana alueellamme. Tervetuloa mukaan niin uudet kuin vanhatkin jäsenet!

Haastavista ajoista huolimatta toivotan kaikille jäsenillemme aurinkoista kesää!

Ari Hiltunen
Toimitusjohtaja