Kuka käyttää valtaa työelämässä?

--

Työelämä on murroksessa monesta syystä. Ajassamme on koko ihmiskuntaa koskettavia kohtalon kysymyksiä, joihin jokaisen työ tavalla tai toisella liittyy. Hyvinvoinnin kasvu on tehnyt meistä kriittisempiä työolosuhteita ja työn merkityksellisyyttä kohtaan. Vanhat johtamismallit haastetaan yksilöllisyyden korostuessa. Informaatiotulva ja kasvua kasvulle-logiikka markkinataloudessa haastavat kuormituksen hallintaa ja ihmisten sietokykyä niin fyysisesti, henkisesti kuin sosiaalisesti.

Mutta kuka käyttää valtaa ja kenen sitä tulisi käyttää asioiden korjaamiseksi ja kestävän työelämän rakentamiseksi? Perinteisesti valta keskittyy sukupuolittuneesti, etnisesti ja pitkän kokemuksen saavuttaneille. Mutta onko se tapa, jolla työelämä aidosti vastaa tämän päivän haasteisiin, tulevista puhumattakaan? Väitämme, että muutosta jarruttavat valtarakennelmat eivät edistä työelämän moniäänisyyttä ja uusia avauksia.

Vallankäytön käsitystä tulisi voida katsoa laajemmasta näkökulmasta. Valtaa voivat ottaa myös he, jotka eivät tittelinsä puolesta ole vallassa. Näin ollen kuka tahansa voi työelämässä luoda johtajuutta, jota muut seuraavat. Työelämän murroksessa nuori sukupolvi voi näyttää, mitä mieltä he vallitsevasta työelämästä ovat ja mihin suuntaan he sitä tahtovat muuttaa. Mielipidevaikuttajana tai ajatusjohtajana voi siis toimia nuori sukupolvi, vaikka nuorilla ei nimellisesti olisi titteleiden puolesta johtovaltaa työelämän kehittämisessä.

Rakennamme tämän hetken työelämän ja ihmiskunnan mahdollisuuksia ennen kaikkea tuleville polville. Voi olla vaikeaa luovuttaa viestikapula seuraavalle sukupolvelle, mutta viisas johtaminen näkee tuoreen katseen mahdollisuudet ja valmis käymään dialogia pidempään kokemukseen peilaten.

Kirjoittajat

Eppu (Anni-Reetta) Sorell

Työyhteisövalmentaja
TiimiRiihi

Eppu Sorell on kokenut yhteisöllisyyden sanansaattaja, työyhteisövalmentaja ja TiimiRiihen yrittäjä, jonka intohimona on rakentaa kestävää ja innostavaa työelämää.

tiimiriihi.fi

Henrietta Karjalainen

Toimitusjohtaja
Ole ihmisiksi Oy

Henrietta Karjalainen on tuore työelämänkehittäjä ja Ole ihmisiksi -yrityksen perustaja, joka herättelee raikasta ajattelua tulevaisuuden johtajuuteen.

oleihmisiksi.fi

​​​​​​​--

Eppu ja Henrietta toimivat asiantuntijoina Keski-Suomen johtajaverkoston 14.2. tapaamisella:
Sukupolvet kohtaavat työelämässä - Miten luodaan silta nuorten tekijöiden ja kokeneiden konkareiden välille?

​​​​​​​
Aika: Keskiviikko 14.2.2024 klo 14.00–17.00
Paikka: Mustankorkea, Ronsuntaipaleentie 204, 40500 Jyväskylä

Miten me eri sukupolvien edustajat pärjäämme yhdessä nykyisessä työympäristössä? Osaatko sinä johtaa nuorempia sukupolvia niin, että he sitoutuvat alalle?

Eri sukupolvista koostuva työyhteisö, joilla on erilainen kokemuspohja ja osaaminen, parhaimmillaan tukevat toisiaan. Helmikuun johtajaverkoston tapaamisella jaetaan kokemuksia ja opitaan asiaan hyvin perehtyneiltä neljältä asiantuntijalta, miten rakennamme yhdessä sukupolvien kohtaamista työelämässä, sekä houkuttelevan ja sitouttavan työkulttuurin.

Hyppää mukaan johtajaverkoston keskusteluun oivaltamaan ja vaikuttamaan: Ravistellaan uskomuksia vallasta, yksilöllisyydestä, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden kestävästä työelämästä!​​​​​​​

​​​​​​​Johtajaverkosto

Johtajaverkosto on vertaisverkosto kaikenkokoisten organisaatioiden toimitusjohtajille, yrittäjille, päälliköille ja esihenkilöille Keski-Suomen alueella. Verkoston tapaamisissa pääset hetkeksi hengähtämään arjesta toisten johtajien seurassa ja kuulemaan samalla, miten kollegat toimivat erilaisissa johtamisen tilanteissa. Bonuksena saat uusia kontakteja, mahdollisesti jopa uusia asiakkuuksia.

Tulevat tapaamiset​​​​​​​

• Ke 14.2.2024 klo 14.00–17.00

• Ke 3.4.2024 klo 14.00–17.00

• Ke 22.5.2024 klo 14.00–17.00

• Ke 25.9.2024 klo 14.00–17.00

• Ke 27.11.2024 klo 14.00–17.00​​​​​​

​​​​​​​Lisäksi sparraustiimit tapaavat
vapaamuotoisesti lounaalla, kahvilla, vierailemalla toistensa yrityksissä tms.

Voit liittyä verkostoon mukaan silloin kun sinulle parhaiten sopii. Tapaamiset järjestetään Jyväskylän alueella erilaisissa ympäristöissä, mutta aina voi olla mukana myös etäyhteydellä. Teemat ja asiantuntijat määräytyvät mukana olevien johtajien toiveiden perusteella.
​​​​​​​