Maailma muuttuu – myös taksin toimintaympäristö uudistuu

Vietin mukavan rupatteluhetken Jyväskylän Aluetaksin toimitusjohtajan Esa Niemen kanssa siitä, miten niinkin perinteinen ala kuin taksi, kehittyy ja uudistuu muuttuvan maailman myötä. Esa itse on aloittanut toimitusjohtajana 2011 ja hänen taustansa on yrityselämän puolelta, muun muassa Hartwallilta.

Jyväskylän Aluetaksi on halunnut olla kehityksen kärjessä ja Jyväskylässä alkoi Kelan taksien suorakorvaustilauspalvelu ensimmäisenä Suomessa vuonna 2011. Taksivälitystä tehdään Jyväskylästä muillekin alueille. Kelan taksien suorakorvaustilaukset välitetään Kainuun sairaanhoitopiirin sekä normaalit taksitilaukset Itä-Suomen Taksi Oy:n alueelle Pohjois-Karjalaan. Kaikki onnistuu nykyisten digitaalisten työkalujen sekä ammattitaitoisen henkilökunnan avulla loistavasti Keski-Suomesta käsin 24/7.

Viimeisimpänä toimintana Jyväskylän Aluetaksin 100 prosenttisesti omistama tytäryhtiö, Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy, aloitti kyydinvälityspalvelun Jyväskylässä huhtikuun alussa.  Tämän palvelun kautta vammais- ja sosiaalipalvelulain piiriin kuuluvat asiakkaat tilaavat tarvitsemansa kuljetukset. Välityspalvelun kautta myös ohjataan ryhmäkuljetuksia toimintakeskusten ja palveluliikenteen osalta.

Markkina haastaa uudistumaan

Taksin haastajia ovat ison hypen aiheuttanut Uber ja nopeasti suuren suosion saavuttanut Onnibus. Joukkoliikenteen Esa Niemi näkee yhteistyökumppanina eikä kilpailijana. Palvelut ovat toisiaan tukevia konsepteja, jossa tärkeintä on tuottaa mahdollisimman sujuvaa liikkumista kotiovelta määränpäähän. Siksi palvelukonseptien kehittämisessä pyritään tekemään mahdollisimman paljon yhteistä suunnittelua niin matkakeskusliikenteen kuin lentokenttäliikenteen kehittämisessä. Esa näkee myös kehittämisen paikkoja siinä, miten saataisiin luotua konsepteja, jotka rauhoittaisivat autoilua keskustassa. Näin erityisesti kimppataksit palvelisivat muun muassa opiskelijoiden tarpeita ja sopisivat myös opiskelijan kukkarolle. Isojen tapahtumien yhteyteen Esa näkisi myös kehittyvän sujuvan liikenteen mahdollistavan palvelun, jossa asiakkaalle kuljetuksen ostaminen on joustavaa ja helppoa. Hyvänä esimerkkinä tästä oli muun muassa Asuntomessujen aikainen kokeilu, jossa kaupunkiin saapuville turisteille tarjottiin kiinteähintainen taksikuljetus Jyväskylän hotelleista Rauhalahteen ja takaisin.  Palaute tästä palvelusta oli hyvä käyttäjien ja hotellienkin puolelta.

Jytaksin uudistunut ilme

Jyväskylän Aluetaksi on kahden vuoden aikana valmistellut uutta ilmettä yhdessä autoilijoiden ja JAMK:n kanssa ja se näkyy nyt kaupunkikuvassa pinkillä Jytaksi –ilmeellä. Tälläkin muutoksella halutaan kertoa uudistumisesta. Paljon ovat kehittyneet myös digitaaliset työkalut. Valtakunnallisella, älypuhelimeen ladattavalla Valopilkku – mobiilisovelluksella tilaat taksin ilmaiseksi. Asiakkaan tekemä tilaus välittyy automaattisesti lähimpään vapaaseen taksiin ja hän saa heti paluutiedon, mihin aikaan taksi tulee noutamaan. Sovelluksen avulla voi tehdä myös taksin ennakkotilauksen. Tämän helpommaksi kyydin tilaamista ei juuri saa.

Jytaksi haastaa yrityksiä mukaan kehitystyöhön

Jytaksi haluaa kehittää palveluitaan erityisesti yritysten suuntaan. Miten työmatkojen hallintaa voisi helpottaa yrityksen kannalta? Onko Jytaksin taksikortti ja siihen liittyvä tilitys- ja laskutuspalvelu ratkaisu? Millainen olisi asiakaslähtöinen tilaus - toimintamalli ja voisiko rakentaa palvelukonsepteja, jossa kaikki yrityksen matkatilaukset hoituisivat yhdestä paikasta? Olisivatko myös taksien tuottamat laajemmat palvelut ja konseptit tulevaisuutta? Olisiko kotilogistiikka kuten kauppatavaroiden toimitukset taksin tulevaisuuden taksipalvelu? Vai miten taksin ehdotonta kilpailuetua kuljetuksissa, nopeaa saatavuutta ja turvallisuutta, voisi hyödyntää pikatoimituksissa? Esimerkiksi varaosatoimitukset työmaalle nopeasti siten, että asentaja voi käyttää työaikansa varsinaisella työmaalla.

Jytaksi kannustaa yrityksiä olemaan rohkeasti yhteydessä ja haastamaan meidät luomaan yhdessä parempia palveluita ihmisten ja tavaroiden liikkumiseen myös taksien avulla. Lisätietoja Esa Niemi, esa.niemi@jytaksi.fi.



Kirjoittaja:

Leena Räisänen
Koulutus- ja palvelupäällikkö
Keski-Suomen kauppakamari