Myynti ja markkinointi kasvun avaintekijäksi

Yritykset toteavat myynnin ja markkinoinnin usein kasvun esteeksi. Eiköhän käännetä ne vahvuudeksi? Marraskuussa alkava kasvumarkkinointivalmennus tarjoaa herättelyä ja konkreettisia työkaluja myynnin ja markkinoinnin johtamiseen.

– Markkinointi on yksinkertainen asia. Kyse siitä, kuinka asiakkaita saadaan ja pidetään. Käytännössä se on pitkäjänteistä ja kurinalaista työtä. Moni etsii pikavoittoja, mutta niitä ei ole olemassa, arvioi Aava & Bangin luova johtaja Mikko Kalliola. Hän on yksi kasvumarkkinointivalmennuksen vetäjistä.

Kolmen päivän valmennuksessa käydään läpi kolme teemaa: visio, ydinviesti ja Ihmiset. Markkinointi ja myynti eivät ole päälle liimattuja asioita, vaan ne lähtevät strategisten valintojen ja yrityksen olemassaolon perusta pohdinnasta. Valmennuksen kolme teemaa ovat avaimia markkinoinnin ja myynnin johtamiseen. Teorian ja harjoitusten avulla jokainen osallistuja suunnittelee koulutuksessa oman yrityksensä markkinointia käytännössä.

Esillä tulee olemaan myös markkinoinnin muutos. Ilmiöitä ja asiakkaiden kiinnostusta saadaan aikaan nykyään eri tavoin kuin vuosikymmen sitten. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja tiedon taso ovat muuttuneet. Läpinäkyvyys on nyt tärkeä osa markkinoinnin pelisääntöjä.

– On siirrytty lupausten virittämisestä lupausten lunastamiseen. Markkinointiin tarvitaan koko yrityksen toiminnan ymmärrystä ja avoimuutta, Kalliola sanoo.

Uudenlaista ei tule vanhoilla tavoilla

Kasvumarkkinointivalmennuksen tarjoamiselle juuri nyt on syynsä. Markkinoinnin ja myynnin merkitys yrityksen menestykselle on hyvin tiedossa.

– Tarve myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämiselle näkyy kauppakamarien koulutusten toivelistalla. Myynti- ja markkinointivalmennusta pyydetään meiltä jatkuvasti, kertoo Kuopion alueen kauppakamarin koulutuspäällikkö Christina Holmström.

– Monessa yrityksessä kasvun esteet ovat myynnin ja markkinoinnin osaamisessa. Ne ovat asioita, joilla kasvua saadaan aikaan, sanoo koulutus- ja palvelupäällikkö Leena Räisänen Keski-Suomen kauppakamarista.

Kalliolan mukaan uskallus on iso kysymys suomalaisten markkinoinnissa ja myynnissä. Yrityksillä on hyviä tuotteita ja palveluita, mutta niistä ei kerrota riittävästi eikä riittävän kiinnostavasti. Usko omaan tuotteeseen ja palveluun on kaiken ytimessä. Se on edellytys myös asiakkaiden luottamuksen saamiselle.

– Moni yritys suorittaa omaa arkeaan. Samat rutiinit toistetaan viikosta toiseen, ja palvellaan samat asiakkaat, jotka löytävät ovesta sisään. Uudenlaista lopputulosta ei saa aikaan tekemällä samoja asioita kuin ennenkin. Markkinoinnin kulttuurin käynnistäminen on muutosprosessi, Kalliola sanoo.

Verkostojen laajentamista yli kauppakamarirajojen

Koulutus järjestetään yhteistyössä Etelä-Savon ja Kuopion alueen kauppakamarien kanssa niin, että koulutuspäivät pidetään Mikkelissä, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Koulutusyhteistyötä yli kauppakamarien rajojen testataan nyt eri puolilla Suomea.

– Kolmen päivän valmennuksessa ihmiset tulevat jo hyvin tutuksi toisilleen. Alueet ja niiden yritykset ovat erilaisia. Vinkkien, kokemusten ja näkemysten jakamisesta on hyötyä kaikille, Christina Holmström kannustaa.

– Maakuntarajojen ylittäminen on lisäarvo koulutuksessa. Oman alueen väki on meille usein jo tuttua. Tämä on mahdollisuus verkostojen laajentamiselle ja myynnille. Kannattaa ehdottomasti harjoitella myyntiä muille koulutukseen osallistuville, sanoo Leena Räisänen.

Hän kävi itse kasvumarkkinointivalmennuksen vuoden alkupuolella. Siitä jäi käteen työkaluja, joita on voinut soveltaa käytäntöön heti koulutuksesta lähtien.

– Esimerkiksi myyntisuppilo konkretisoi, kuinka paljon markkinointityötä on tehtävä, jotta potentiaaliset kontaktit löytyvät. Näiden kontaktien saaminen asiakkaiksi vaatii työtä, jota harjoiteltiin koulutuksessa. Asioiden pohtiminen eri alojen edustajien kanssa koulutuksessa on hyödyllistä. Omaan tuttuun tekemiseen sokeutuu helposti, Räisänen kertoo.

Hän kannustaa mukaan henkilöitä, jotka johtavat myynnin ja markkinoinnin prosesseja yrityksissä. Kalliola lupaa, että valmennuspäivien aikana tehdään kovasti töitä, mutta asiat opitaan ilon kautta.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset kasvumarkkinointivalmennukseen