NY-lähettiläs Jenni Ranta teki oman matkan yrittäjyyteen

Puolen vuoden ajan NY-lähettiläänä toiminut Jenni Ranta piipahti Keski-Suomen kauppakamarilla kertomassa kuulumisistaan ja työstään Keski-Suomen YES-keskuksen NY-lähettiläänä. Jenni on Rovaniemeltä kotoisin oleva vaatturi-koulutuksen ja NY-ohjelman läpikäynyt startup-yrittäjä. Elokuussa 2015 yksi Jennin unelmista toteutui, kun oma yritys, Vaatturi/ompelija jennikatariina, näki päivänvalon. Ajatus yrittäjyydestä oli Jennin ajatuksissa jo opintojen alkuvaiheessa, mutta vuosi NY-ohjelmassa toi rohkeutta oman yrityksen perustamiseen. Kun uudesta asunnosta löytyi tila myös työhuoneelle, niin Jenni alkoi toteuttaa yrityksensä puitteissa mittatilaus- ja korjausompelupalveluita sekä omaa Hölmö-Pöllö tuoteperhettä.

Nyt muutama vuosi ensimmäisten yrittäjyys-haaveiden jälkeen Jenni kertoo omaa yrittäjyystarinaansa Keski-Suomen YES-keskuksen NY-lähettiläänä. Jenni on uudessa roolissaan NY-lähettiläänä ottanut osaa noin 12 viralliseen tilaisuuteen sekä muutamiin muihinkin epävirallisempiin tapahtumiin. Yrittäjyystarinaansa kertoessa Jenni kertoo omasta taustastaan, uravalinnastaan ja polusta yrittäjyyteen. Hän on myös tiivistänyt muille nuorille 5 vinkkiä elämään, jotka ovat auttaneet häntä pääsemään omiin tavoitteisiinsa.

Yksi vinkeistä kuuluukin, että älä lannistu ja anna periksi. Jenniä haastatellessa tähänkin vinkkiin löytyy omakohtaista kokemusta. Alkavana yrittäjänä Jenni oli yhteydessä yritysneuvojaan, jolle hän lähetti yrityksen starttiraha -hakemuksen. Alkava yrittäjä ei kuitenkaan onnistunut vakuuttamaan yritysneuvojaa tapaamisen aikana puolelleen ja yrityksen perustamisen starttiraha jäi saamatta.

”Minun maailma tietysti romahti hetkeksi”, hymähtää Jenni.

Hän päätti kuitenkin perustaa yrityksen starttirahasta huolimatta. Hän haluaa näyttää neuvojalle, että hänestä olikin yrittäjäksi hänen epäilyksistään huolimatta. NY-ohjelma ja NY-lähettiläänä toimiminen onkin tuonut Jennille arvokkaita kontakteja ja yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta.

”Esimerkiksi erästä tilaisuutta järjestellyt opinto-ohjaaja kävi minulla asiakkaana” kertoo Jenni.

Lähettiläänä toimiminen on vahvistanut myös esiintymistaitoja. Hän mainitseekin kertovansa aina yleisölleen, että jännittää lavalle tulemista ja yleisölle puhumista, mutta astuminen mukavuusalueelle avaa usein sellaisia ovia, jotka eivät olisi muuten auenneet. Jenni onkin NY-lähettiläänä esiintynyt niin videolla kun radiossakin.

”Tämä oli tärkeä askel yrittäjyyteen.” Jenni toteaa.

Jennin tulevaisuuden suunnitelmissa on keskittyä oman yrityksen kehittämiseen ja markkinointiin. Yrityksen Facebook-sivut ovat jo auenneet ja nettisivutkin ovat valmistumassa. Haaveissa on myös Jennin alalla arvostetut ompelijamestarin tai vaatturimestarin arvonimet.

Keski-Suomen YES-keskuksen kanssa yhteistyössä toiminut Keski-Suomen kauppakamari on tukenut NY-lähettilään toimintaa ja seurannut Jennin matkaa syksyn ajan. Lukiolaisille suunnattu Ikkuna Työelämään – tempaus järjestettiin osana Keski-Suomen kauppakamarin 85. juhlavuotta ja sen tuotot ohjattiin Keski-Suomen YES-keskuksen kautta kohdennettavaksi keskisuomalaisen yrittäjyyskasvatuksen hyväksi.