Nyt tarvitaan rytminmuutos kaikilla tasoilla

“Elämme kovia aikoja kuomaseni” sanottiin lapsuuteni Aku Ankassa. Kovia aikoja eletään myös nyt. Ajat ovat kovat kaikilla tasoilla valtakunnan politiikasta paikalliseen liike-elämään. Emme käännä vaikeaa tilannetta menestykseksi tekemällä samaa kuin ennenkin mutta vähän enemmän, vaan nyt tarvitaan todellinen rytminmuutos kaikilla tasoilla.

Koko Suomi tarvitsee rytminmuutosta. Vaikka suurin tarve ja mahdollisuus siihen on yrityssektorilla, myös julkinen talous ja poliittinen elämä tarvitsevat rytminmuutoksen. Ilman kaikkien tasojen sitoutumista taloutta ei saada kasvu-uralle. Samalla poliittisessa päätöksenteossa ja työmarkkinoilla pitää löytää yhdessä tekemisen henki kinastelun sijaan.

Liike-elämä kaipaa rytminmuutosta. Suomen teollinen pääoma on kutistunut joka vuosi vuodesta 2008 alkaen. Tuotantokoneiston rapistuessa yritykset ovat menettäneet kilpailu- ja investointikykyään. Tästä oravanpyörästä täytyy löytää tie ulos tukemalla kasvavia yrityksiä, ei pelkästään start-upeja, vaan myös vakiintuneita yrityksiä, jotka haluavat kasvaa. Suomi tarvitsee enemmän kasvuhaluisia yrityksiä.

Keski-Suomen kauppakamarin perustama Kasvu Open -ohjelma sopii kasvuyritysten tukemiseen kuin nenä päähän. Myös kauppakamarin perinteinen ydintoiminta kuten koulutus palvelee erinomaisesti tällaisena aikana, kun yrityksiltä vaaditaan parempaa johtamista ja taitavampaa tekemistä.

Keski-Suomen kauppakamari edustaa koko seudun liike-elämää laajemmin kuin mikään muu organisaatio. Kasvu Open -konseptin myötä kauppakamarin verkosto ja vaikuttavuus ovat kasvaneet. Meillä on tällä hetkellä suorat keskusteluyhteydet ja yhteistyösuhde mm. valtionhallinnon, merkittävien instituutioiden ja muiden Kasvu Open -sponsoreiden kanssa. Mahdollisuutemme vaikuttaa ovat suuremmat kuin koskaan. Käytämme niitä saamamme mandaatin mukaisesti Keski-Suomen liike-elämän edistämiseen. Tästä aihepiiristä voi löytyä Keski-Suomen kauppakamarin oma rytminmuutos.

Kauppakamarin jäsenten ääni kuuluu hyvin esimerkiksi omissa valiokunnissamme. Valiokuntien tehtävänä on nostaa tärkeitä asioita kauppakamarin hallitukseen. Kauppakamarin hallituksen tulee hyödyntää viisaasti valiokunnista löytyviä resursseja ja nostaa valiokunnista esiin nousevia aiheita koko Keski-Suomen kauppakamarin keihäänkärkiaiheiksi.

Jari Rautjärvi

Jari Rautjärvi valittiin Keski-Suomen kauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi keskiviikkona 2. joulukuuta.