25.02.2020 13:27
Ohittamaton tarjous – vai sittenkin vain kallis tilausansa?
Euroopan komissio kertoo 1/2020 julkaisemassa selvityksessään, että hieman yli puolet (56 %) eurooppalaisista kuluttajista on kokenut joutuneensa huijatuksi parin viime vuoden aikana. Huijaustyypeistä yleisimpiä ovat tuotteiden tai palveluiden ostamiseen liittyvät tilausansat.
Tilausansaksi kutsutaan tilannetta, jolloin tietämättään sitoutuu jonkin palvelun tai tuotteen pitkäkestoiseen ja maksulliseen tilaussopimukseen. Ansaan voi joutua esimerkiksi uskomattomaan tarjoukseen haksahtamisen tai ilmaiseen kokeilujaksoon suostumisen seurauksena.
Kaikki mikä vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta – on huijausta
Huijarit houkuttelevat harhaanjohtavilla mainoksillaan ja klikkauspyynnöillään muun muassa somessa, sähköpostissa ja puhelimien tekstiviesteissä. Tarjolla on loistavia palkintoja lupaavia kilpailuja, houkuttelevia mainoksia, jotka lupaavat ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi erilaisten palveluiden jäsenyyksiä, näytepakkauksia, euron älypuhelimia, arvokkaita lahjakortteja, energisoivia vitamiineja ja ryppyjä silottavia voiteita…
Houkuttavaan tarjouskoukkuun tarttumisen ja linkin klikkaaminen seurauksena pahaa-aavistamaton ihminen siirtyy huijaussivulle tai lomakkeelle, jossa pyydetään henkilötietoja. Näitä tietoja pyytämällä uhri pyritään harhauttamaan ja sitouttamaan esimerkiksi kuukausimaksulliseen palveluun tai jatkuvaan tuotetilaukseen. Kaikessa kiireessä tilausehdot jäävät tarkistamatta.
Ansa on lauennut, kun huijatun postiin saapuu säännöllinen kuukausittainen pakettilähetys tai tililtä veloitetaan säännöllisesti esimerkiksi palvelu- tai jäsenmaksuja. Alunperin kertaluontoiselta vaikuttanut kauppa onkin sitonut tarkoituksesta poikkeavan sisältöiseen ja pitkäkestoiseen tilaukseen.
Tilausansoihin haksahdetaan miljoonien eurojen edestä joka vuosi myös Suomessa
Kuluttajaviranomaisen mukaan Suomessakin yli 200 000 ihmistä lankeaa vuosittain tilausansaan ja euromäärissä puhutaan useiden miljoonien eurojen taloudellisista menetyksistä. Luvut saattavat olla vielä tiedossa olevia suurempiakin siksi, että kaikki eivät tee ilmoitusta tilausansaan joutumisesta. Tilausansojen jäljittäminen voi myös olla hyvin hankalaa, sillä huijausten muodot tulevat, menevät ja muuntuvat. Ikävää on myös se, että tilausansahuijauksessa on kyse huijaustyypistä, joka rapauttaa luottamusta myös asiallisia toimijoita kohtaan ja tekee pahimmillaan ikävän loven heidänkin kukkaroonsa menetettyjen kauppojen myötä.
Tilausansahuijauksesta voivat kieliä muun muassa nämä merkit:
- Tarjolla on erittäin halpa tai jopa ilmainen jonkin tuotteen tai palvelun kokeilu
- Tuotetta tarjotaan pelkillä toimituskuluilla
- Olet yllättäen voittanut jotain, vaikket ole edes osallistunut mihinkään kilpailuihin
- Sinut kutsutaan mukaan tutkimukseen tai kyselyyn, josta luvataan mojovaa palkkiota
- Ohittamattomien tarjousten tai ainutlaatuisten tilaisuuksien kampanjoinnin yhteydestä ei löydy vastuullista osapuolta, yritystä tai muuta toimijaa tai tiedot ovat huijausta
- Tilaus-/sopimusehtoja ei löydy tai ne ovat epäselvät
- Sähköpostiisi saapuu yllättäen tilausvahvistus tuotteesta tai palvelusta, jota et mielestäsi ole tilannut
- Posti kuljettaa sinulle säännöllisesti paketteja vaikka luulit tehneesi kertaluontoisen kaupan
- Tiliotteellesi ilmestyy säännöllisiä veloituksia tai saat säännöllisesti laskuja tuotteista tai palveluista, joihin et ole tarkoituksella sitoutunut
Jos havaitsemasi merkit viittaavat huijaukseen, olisi tärkeää tehdä ilmoitus havainnosta kuluttajaviranomaiselle. Seuraa myös Kuluttajaliiton Huijausinfoa. Kun teemme ilmiöistä näkyviä, liikkeellä olevista huijauksista voidaan tiedottaa ja siten yhä useammalla on mahdollista välttää huijareiden asettamat ansat. Myös kuvakaappaukset epäilyttävistä sivustoista ja mainoksista auttavat hahmottamaan mistä on kyse.
On syytä muistaa myös, ettei huijatuksi tulemisessa ole mitään hävettävää. Tilausansahuijauksen uhriksi voi yhtä hyvin päätyä niin vaari kuin viranomainenkin, sillä kuka tahansa meistä voi olla sopivan hetken tullen harhautettavissa.
Lue aiheesta lisää cyberdi.fi/tietopankki -sivuilta, opi huijausten tunnusmerkit ja kuinka suojautua niiltä.
Kirsi Heiskanen
asiantuntija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, IT-instituutti/CYBERDI-projektin projektipäällikkö
Teksti on laadittu osana #OleTietoinen-tietoisuuskampanjaa. Kampanjoinnin toteutuksesta vastaavat Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Poliisiammattikorkeakoulun CYBERDI-projektin asiantuntijat. digitaalisen maailman turvallisuuden kasvattamiseen tähtäävä #OleTietoinen-kampanjointi jatkuu aina vuoden 2021 lopulle saakka.