Reppu selkään - nyt kasvua haastamaan!

BLOGI: NINA RAUTIAINEN: Viime syksynä Saarijärven seudun kehittämisyhtiön SSYP Kehityksen silloinen toimitusjohtaja Risto Lahti kutsui minut mukaan yhtiön hallituksen kokoukseen. Pohdimme yhdessä, miten voisimme tarjota yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden tulla haastetuksi kasvuun ja vielä uudella tavalla. Kerroin, mitä Jyväskylässä v. 2011 ja 2012 toteutetussa Kasvu Openissa on saatu aikaan. Olimme yhtä mieltä, että kaikkia kiviä ei ole vielä käännetty ja että pohjoisesta Keski-Suomesta on varmasti yrittäjiä, jotka vain odottivat puhelinsoittamme.

Innostuneina yhteisestä näkemyksestä, päätimme kutsua kasvusta kiinnostuneita yrittäjiä 15.1.2013 Summasaareen hengennostatustilaisuuteen. Tammikuun pakkasia pelkäämättömiä yrittäjiä ja yritysten kehittäjiä oli paikalla noin 50. Haaste kuului: Mikäli haluat ottaa selvää omista kasvumahdollisuuksistasi, hakeudu Kasvupolulle kanssamme! Päivän aikana omaa kasvupolkuaan seuranneet yrittäjät Tiina Jyllilä Relicompilta ja Anita Halme Finn-Savotasta pitivät huolen, että ymmärsimme kasvusta myös sen, ettei se ole itse tarkoitus - vaan seurausta pitkäjännitteisestä työstä ja intohimonsa toteuttamisesta.

Kaikkian Pohjoisen Keski-Suomen Kasvupolulle hakeutui 23 eri toimialojen yritystä Viitasaaren, Pihtiputaan, Saarijärven ja Karstulan seudulta. Heistä 12 valittiin mukaan itse sparrausprosessiin ja kilpailuun.  Enää on turha väittää, etteikö Korpi-Suomesta löytyisi kasvusta kiinnostuneita yrityksiä? Kysymys kuuluukin: puhallammeko yhteiseen hiileen – vai heitämmekö siihen vettä? Meidän on vahvistettava yhteishenkeä ja rakennettava Suomea yhdessä.

Kahtena Kasvupolun sparrauspäivänä 4.2. Piispalassa ja 4.3. Viitasaarella paikalla oli 20 kasvun asiantuntijaa ja 12 yritysten kehittäjäkumppania. Päivät osoittivat, miten mielettömän hieno kansallistunne saa meidät auttamaan kaveria, kun sen aika koittaa. Kasvupolun raatiin saatiin myös loistavia tyyppejä, joilla itsellään on kokemusta yrittämisestä ja kasvusta. Tuntuu aivan uskomattomalta rakennellessamme puhelimitse yhteisiä aikatauluja, miten itsekin täyttä päätä oman yhtiönsä kasvua rakentava toimitusjohtaja Petteri Korpioja, on välittömästi valmis astumaan palvelukseen raadin puheenjohtajaksi. Raadin tehtävänä on myös päättää kilpailun voittajista.

Kasvupolun päättäjäisissä Karstulassa 4.4.2013 finalisteista kukitettiin ja palkittiin voittajana Multi Cap Tech Oy Viitasaarelta, sekä kunniamaininnoin Millcomp Oy Pihtiputaalta ja EPT Kone ja Laite Saarijärveltä. Kaikki Kasvupolulle osallistuneet ovat kuitenkin voittaneet! Jokainen meistä on saanut uusia eväitä reppuunsa. Ryhmähengessä vala vahvistuu – nyt kaikki mukaan Kasvu Openiin Jyväskylään.

Mistä kasvu tulee ja mihin se vie? Sen tietää vain hän ken pakkaa reppunsa ja lähtee matkalle!