Tee se toisin – mullista toimialasi

Tarve, tarina, tunne, oikea aikaikkuna. Erityisesti näistä asioista keskusteltiin Crazy Townin ja kauppakamarin yhteisessä aamukahvihetkessä perjantaina 27.5. Crazy Townilla yhteiset aamukahvit ovat jokaperjantainen perinne, josta kauppakamarin verkostokin voisi ottaa oppia. Erittäin virkistävät keskustelut ja uudet ideat antavat hyvän startin päivään. Tällä kertaa oman tarinansa oli kertomassa kaksi keskisuomalaista yrittäjää Eeva Niemelä NaturVentionista ja Thomas Yambasu Ratti.fi:sta.

Eeva Niemelä, Naturvention Oy Eeva Niemelä, NaturVention Oy

NaturVention on ainutlaatuinen yritys ihan sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä vastaavaa kilpailijaa ei maailmasta löydy. On luotu jotain täysin uutta. Naturventionin sisäilmaa puhdistavat viherseinät syntyivät ajatuksesta löytää ratkaisu harmillisen yleiseen sisäilmaongelmaan. Jos maaperän ja veden puhdistaminenkin onnistuu, niin miksei myös sisäilman. Toimiva ratkaisu, sisäilmaa puhdistava viherseinä, on kuitenkin joutunut taistelemaan tiensä uskottavana vaihtoehtona sisäilman laadun parantajana. Insinöörille ilmaa puhdistavat kasvit saattavat näyttäytyä lähinnä viherpipertäjien hömpötyksenä. Ostopäätöstä helpottavan tieteellisen tutkimuksen valmistuminen vie aikaa, vaikka käytännössä onkin havaittu sisäilman laadun parantuminen. Sinnikkään työn ja hyvän mediahuomion kautta yritys on löytänyt asiakkaikseen myös edelläkävijäyritykset, jotka haluavat tarjota henkilöstölleen ja asiakkailleen parasta – myös parasta ja raikasta sisäilmaa. Naturventionin visio onkin se että puhdas ilma pitäisi olla kaikkien ihmisten etuoikeus. Naturventionin kohdalla kaikki elementit, tarina, tarve ja tunne löytyvätkin helposti. Yritykselle voi povata hyvää tulevaisuutta, sillä jos Suomessa, jossa luonto ja raikas ilma on jo lähes kaikkien etuoikeus, on onnistuttu, niin miksei myös maailmalla, jossa puhdas ilma ei ole itsestäänselvyys.

Ratti.fi:n tarina onkin erilainen. Lähdettiin tietoisesti häiriköimään vakiintunutta ja vanhakantaista markkinaa uudella joukkoistamisen alustalla. Ratti.fi nimittäin tarjoaa alustan, jonka kautta ajokortin voi suorittaa murto-osalla siitä hinnasta, mitä ajokortti maksaa autokoulun kautta. Perustajat etsivät tietoisesti joukkoistamisen kautta uusia ratkaisuja vakiintuneille toimialoille ja löysivät tässä markkinaraon. Kokeneet yrittäjät osasivat tehdä kotiläksynsä alusta asti ja huolehtivat etukäteen lainmukaisuuden ja verotuksen asiat kuntoon. Ilman kotiläksyjen tekemistä yrityksen tie olisikin varmaan päättynyt ennen kuin ehti alkaakaan, sillä useamman tahon toimesta on kyseenalaistettu toiminnan laillisuutta. Lainsäätäjät ja verottajat sekä Trafi ovat kuitenkin tunnustaneet, että kyseessä on täysin laillinen ja hyvin toimiva palvelu. Joukkoistaminen on tämän päivän trendi, jossa yksityiset henkilöt tarjoavat palveluita tai omaa omaisuuttaan toisten käyttöön. Palveluiden käyttö on nuorille tutumpaa, mutta kovasti vastustakin asia herättää. Lainsäätäjät ovat näiden uusien palveluiden kanssa pahasti jälkijunassa. Joka tapauksessa on hienoa nähdä uusia toimintatapoja ja toiminnan alustoja, jossa luodaan tavallisille ihmisille työllistymismahdollisuuksia ja yleensä huomattavia kustannussäästöjä. Tarinaa löytyy tästäkin yritysesimerkistä ja ostopäätös asiakkaalle syntyy helposti järkiperustein, sillä huomattava rahan säästö on kovasti järkevää. Joukkoistamispalveluiden käyttö toki on nykyään monelle myös tunne-päätös ja halu viedä eteenpäin näitä uusia mahdollisuuksia.

Kirjoittaja
Leena Räisänen