Teemahostel – modernia majoitusta matkailijoille

Toivakassa Nelostien varrella sijaitseva Teemahostel tarjoaa matkailijoille rauhallisen ja viihtyisän pysähdyspaikan matkalla pohjoiseen. Pitkän linjan yrittäjä Matti Tiainen, jonka Toivakan kunta palkitsi vuoden 2020 yrittäjänä, kertoo hostellin synnystä ja siitä, miten yritys tavoitti kansainväliset matkailijat.

Toivakassa nelostien varrella sijaitseva Teemahostel tarjoaa matkailijoille rauhallisen ja viihtyisän pysähdyspaikan matkalla pohjoiseen. Vuonna 2019 perustetussa hostellissa on 9 erikokoista majoitushuonetta. Majoittujien käytössä on yhteinen hyvin varusteltu keittiö sekä iso oleskelutila. Huoneistot sopivat niin lapsi- kuin lemmikkiperheille ja ovat tiloiltaan esteettömiä. Hostellin yhteydessä on myös viihtyisä ja kaunis juhlasali, minkä voi vuokrata erilaisia tilaisuuksia varten. 80-paikkainen sali on hyvin varusteltu ja siellä on hyvä viettää vaikka kokouksia, pikkujouluja tai elokuvailtaa.

Hostellin läheisyydessä on kauppa, kuntosali ja upeat ulkoilualueet. Jyväskylän ja Laukaan palvelut ovat noin 30minuutin ajomatkan päässä. Koronakriisistä huolimatta hostelli on osoittautunut hyväksi elinvoiman lisääjäksi kunnalle: yöpyjiä siellä on ollut jo yli 20 eri maasta. Yrittäjä Matti Tiainen, jonka Toivakan kunta palkitsi vuoden 2020 yrittäjäksi, kertoo hostellin toiminnasta.

”Pitkän linjan yrittäjälle matkailuala oli uusi aluevaltaus. Meillä oli kiinteistö ja sille pohdittiin käyttöä. Kunnasta ei majoitusta keskustasta löytynyt ja tilat olivat helposti sellaiseen toimintaan muokkautuvat, ja näin syntyi Teemahostell. Markkinointialustaksi valikoitui Booking.com, koska se on yksinkertainen ottaa käyttöön ja se palvelee hyvin pienen majoitusyrityksen tarpeita. Alustan käyttöympäristö ja hinta ovat tämän kokoiselle yritykselle juuri sopivat. Sitä kautta tavoitamme niin ulkomaalaiset sekä suomalaiset asiakkaamme. Portaalin (Booking.com) käyttöönotosta kahden tunnin päästä saimme ensimmäisen varauksemme ulkomailta. Teemahostellin valttina on matkailijoille kokonaisvaltainen helppous ja toimivuus. Meillä on ilmainen parkkipaikka, sisäänkirjautuminen avainkoodilla, rauhallinen sijainti ja peruspalvelut löytyvät kävelymatkan päästä.”

Tiainen näkee hostellin palveluille myös potentiaalin laajentua. ”Jos joku yrittäjä haluaa ottaa kopin, olisimme valmiita yhteistyöhön. Läheltä löytyy mm. Leivonmäen kansallispuisto, jota voisi hyödyntää.”

”Ennen koronakriisiä aloitimme suunnittelemaan Maaseutukehitys Ry:n kanssa majoituspalveluiden kehittämistä, mutta korona hiljensi halukkuutta investointeihin ja hanke typistyi. Juhlasalimme valmistui sekä hankimme sähköpyörät matkailijoiden käytettäviksi, ja niistä molemmista onkin tullut kiitosta.”

”Hostellin alku on ollut positiivista ja toiminta kannattavaa maailmantilanteesta huolimatta. Olemme profiloituneet majoituksen tarjoajiksi ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Booking.com:ssa meistä on 200 arvostelua, joiden keskiarvo on 9. Tämä itsessään toimii myös hyvänä markkinointina. Tässä toteutuu vanha sanonta: ”hyvä tulee hyvän luokse”.”

Tiainen kiittelee tarjolla olevia yrityspalveluita: hän kokee avunsaannin helpoksi ja monitahoiseksi. Luonnollisesti hänen 20 vuoden yrittäjyystaustallaan on osuutta asiaan.

“Yrittäjyyden perusrunko on vahva ja toimivat verkostot. Tulevaisuudelle olisi toive, että Suomeen saataisiin julkiselle rahoitussektorille taho, jolla olisi nykyistä matalampi kynnys riskinottoon. Rahoitusmekanismi on kiristynyt vuosikymmenten aikana ehkä turhankin paljon. Siihen olisi hyvä saada selkeämmät vaatimukset ja lainaehdot, jotta aloitteleva yrittäjä voi alkaa suunnittelemaan yrityksen elinkelpoisuutta ja mahdollisuutta nousta toimivaksi yritykseksi.”

Vinkkinä ulkomaalaisista matkailijoista haaveleiville majoitukseen profiloituville yrittäjille Tiainen kertoo, että ulkomaanmatkailijat tarvitsevat turvaa, lepoa ja asioita helposti.

“Kannattaa pitää huoli myös siitä, että asiointi on nopeaa ja varmaa. Kielitaitoa ei voi liikaa korostaa.”

Jutun tekijät:

Kirsi Skantz, Otso Mappes, Santeri Hoffren, Miia Airaksinen ja Joni Kyllönen
KV-verkostot toimiviksi -hankkeen JAMK:n projektiryhmä

Juttusarja on osa KV-verkostot toimiviksi hanketta, jota rahoittaa Keski-Suomen liitto. Rahoitus on TEM:n AKKE-rahoitus (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen määräraha)