Tervetuloa töihin teknologiateollisuuteen, naiset!

Naistenpäivän kunniaksi HT Laserin markkinointijohtaja, Keski-Suomen kauppakamarin Valmistus- ja tuotantovaliokunnan jäsen Nea Kontoniemi kirjoittaa blogissa metallialan soveltuvuudesta naisille ja toivottaa myös naiset tervetulleeksi töihin alalle.

HT Laser on kasvanut viime vuosina rivakasti. Edelleenkin haluamme kasvaa kannattavasti.

Onnistuaksemme tässä meidän on löydettävä ammattitaitoisia tuotannollisen työn tekijöitä. Se ei ole ollut metalliteollisuudessa helppoa enää hetkeen.

On selvää, että meillä on petraamista erityisesti naisten houkuttelemisessa alalle. Olemme tehneet töitä sen eteen, että konepaja olisi entistä enemmän myös naisia kiinnostava työpaikka.

Metalliteollisuus on klassinen esimerkki alasta, jossa työn fyysiset vaatimukset ovat torpanneet naisten mahdollisuuksia. Kehittyvä teknologia auttaa meitä menemään tästä esteestä yli niin että heilahtaa.

Otetaan tosielämän esimerkki. HT Laser Keuruulle rakennettiin maalaamo. Systeemi toimii niin, että maalattavat kappaleet ripustetaan melko korkealla kulkevalle radalle. Näytti ilmeiseltä, että tästä työstä selviytyisivät vain pitkät ja vahvat – lähinnä siis miehet.

Ratkaisuna pulmaan asensimme tuotteiden ripustus- ja purkupaikoille hissit, jotka keventävät työtä oleellisesti. Silmänräpäyksessä niiden henkilöiden määrä, jotka pystyvät työskentelemään maalaamossamme, yli kaksinkertaistui. Työ sopii nyt kaikille ja noin puolet maalaamomme henkilökunnasta on naisia.

Eikä siinä vielä kaikki! Parannus työergonomiaan ehkäisee myös miesten olkapäiden kulumista. Tavoitteemme kaikkien eläköitymisestä hyvässä kunnossa on taas askelen lähempänä.

Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan. Tervetuloa metallialalle töihin – myös naiset!

Nea Kontoniemi
Markkinointijohtaja, HT Laser Oy
Keski-Suomen kauppakamarin valmistus- ja tuotantovaliokunnan jäsen