Tiukkoja kysymyksiä hyvässä hengessä

Keski-Suomen kauppakamarin kasvuyritysvaliokunta tekee töitä keskisuomalaisten yritysten kasvun esteiden poistamiseksi ja edesauttaa kasvuyritysten syntymistä. Toukokuussa valiokunta pisti niin sanotusti nyrkit saveen, kääri hihat ja kutsui kokoukseensa kaksi kasvuhakuista yritystä sparrattavaksi.

Tuore mobiilisovelluksien kehittämiseen keskittynyt Jydev Oy halusi kuulla valiokunnan kommentteja siitä, kuinka he voivat terävöittää markkinointiaan ja tehdä palvelusta entistä houkuttelevamman. Yrittäjät Niko Polvinen ja Ville Vainio odottivat innoissaan palautetta palvelustaan.

Toinen sparrauksessa mukana ollut yritys oli erityisryhmille asumispalveluja tarjoava Palvelukoti Lounatuuli, jonka tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa yritysostoin. Toimitusjohtaja Tuomo Takalalla oli mielessään valiokunnan jäsenille kysymyksiä erityisesti kasvun konkreettisesta rakentamisesta.

Käytännössä valiokunnan jäsenet jaettiin kahteen ryhmään, jolloin kummankin yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvun haasteiden ratkaisemiseen pystyttiin keskittymään perusteellisesti. Valiokunnan jäsenet eivät säästelleet kysymyksiä vaan molemmista huoneista kuului tiivistä keskustelua niin markkinan mahdollisuuksista, asiakkaista, kasvupotentiaalista kuin yhtiörakenteesta ja sopimusten laatimisesta.

Sparrauksen jälkeen molemmat yritykset antoivat omat kehittämislupauksensa. Jydevin Ville Vainio kiteytti parhaat vinkit.

”Saimme reilun tunnin aikana paljon uusia ideoita ja hyödyllistä tietoa. Nyt käännämme imagon harrastelijamaisuudesta liiketoimintaan”, Vainio lupasi. Sparrauksen lisäksi Jydev sai oman kummin valiokunnasta, kun Ultratecin toimitusjohtaja Timo Ruokolainen lupautui tehtävään oma-aloitteisesti.

Lounatuulen Tuomo Takala kiitteli vuolaasti valiokuntaa sparrauksesta.

”Tässä on vielä pää hieman pyörällä kysymysten määrästä. Paljon jäi asioita mietittäväksi sopimusten, uusien kumppanuuksien, yhtiörakenteen kuin juridiikan näkökulmasta. Kyllä kannatti tulla mukaan”, kiitteli Takala.

Kasvuyritysvaliokunnasta yrityksiä olivat sparraamassa Jukka Lassila Suomen Yrityskehityksestä, Mikko Ahonen Vinanssista, Jani Lehtinen Magister Solutionsista, Tuuli Kirsikka Pirttiaho Keski-Suomen Yrittäjistä, Mari Suoranta Jyväskylän yliopistosta, Matti Härkönen Kasvun Roihusta, Jan-Erik Metsätähti KPMG:ltä, Ari Hiltunen Jykesistä, Timo Ruokolainen Ultratecistä, Petri Palviainen DHS Auditista sekä valiokunnan puheenjohtaja Seppo Sneck Largo Capitalista