Työnteosta apua toipumiseen Keski-Suomeen saapuneille ukrainalaisille

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Keski-Suomeen on saapunut paljon ukrainalaisia, jotka ovat ilmaisseet haluavansa päästä töihin nopeasti. Keskisuomalaiset yritykset ovat puolestaan ilmoittaneet halukkuudesta palkata ukrainalaisia. Samalla, kun yritys voi työllistää ukrainalaisen ja auttaa työn kautta integroitumaan osaksi yhteiskuntaa, toivotaan ukrainalaisista olevan apua työvoimapulaan.

Työvoiman saatavuus on edelleen merkittävä haaste keskisuomalaisille yrityksille. Kyselyssämme 44 prosenttia yrityksistä kertoo, että osaavan työvoiman puute rajoittaa tällä hetkellä yrityksen toimintaa. Edelleen kärsitään kohtaanto-ongelmasta eli työntekijät ja avoimet työpaikat eivät kohtaa.

Yritys voi työllistää ukrainalaisia ilmoittamalla halukkuudesta Keski-Suomen TE-toimistoon. Toinen vaihtoehto on ilmoittautua pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja maahanmuuttajia työllistymään auttavalle Startup Refugeesille, jonka kanssa kauppakamarit ovat aloittaneet yhteistyön.

Yhteistyön tarkoituksena on saattaa yhteen sotaa paenneet, työtä kaipaavat ukrainalaiset sekä osaajapulasta kärsivät yritykset. Startup Refugees kerää sähköiselle alustalle Suomeen tulleiden ulkomaalaisten osaamisprofiileja ja yhdistää osaajia yritysten tarpeisiin. Se hoitaa kaiken käytännön työn osaamisen kartoittamisesta aina rekrytoinnin loppuunsaattamiseen – maksutta.

Ukrainalaisia voidaan palkata etenkin töihin, joissa ei vaadita suomen kielen osaamista. Työpaikoille on kuitenkin tarjolla kielikoulutusta ELY-keskuksen kautta. Työpaikalla tapahtuvan kielikoulutuksen tarkoituksena on, että nopeasti opitaan kieli ja sanasto, jota työssä tarvitaan.

Halukkuutta on siis kummallakin osapuolella, sotaa paenneilla ja keskisuomalailla yrityksillä. Siksipä haluammekin mahdollistaa työntekemisen heidän oman tahtotilansa mukaisesti. Työn tekeminen auttaa saamaan arjesta kiinni ja voi auttaa toipumisessa.

Aluksi työllistymisen esteeksi näytti muodostuvan se, että luvissa kestää. Tervetullut muutos mahdollistaa nyt sen, että Ukrainasta saapunut tilapäistä suojelua hakeva voi aloittaa työnteon heti, kun hän on jättänyt hakemuksensa ja saanut hakemuksen rekisteröinnistä todistuksen. Uudistus oli erittäin tarpeellinen. Auttamishalua löytyy ja tärkeää on, että Ukrainasta paenneet pääsevät nopeasti osaksi yhteiskuntaamme. Kunnat ja kaupungit ovat tehneet integroitumisen eteen helpotuksia ja esimerkiksi mahdollistaneet ukrainalaisten lasten pääsemisen kouluun ja päiväkotiin matalalla kynnyksellä.

Yritykset tekevät edelleen hyvää. Ne ovat jatkaneet lahjoituksia Keskuskauppakamarin kautta, joka vie lahjoitettuja, tarvittavia tarvikkeita suoraan Ukrainaan.

Yritykset myös tukevat tänne saapuneita ukrainalaisperheitä. Käynnistimme paikallisesti Mannerheimin lastensuojeluliiton Jyväskylän yhdistyksen kanssa keräyksen, jossa kerättiin Jyväskylään saapuneille ukrainalaisille perheille ja lapsille yllätys, jonka tarkoituksena on tuoda iloa perheille vaikeina aikoina. Tavoite kerättävistä tarvikkeista täyttyi nopeasti ja lahjoituksia tuli yli tavoitteenkin. Kaikki tavarat olivat uusia ja yritysten kuului toimittaa ne keräyspisteeseen. Iso kiitos kaikille lahjoittajille.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Keskisuomalaisen Vierailija-palstalla 25.4.2022.