Verotuksessa poikkeuksellisen vilkas syksy

Terhi Järvikare aloitti toukokuussa Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaavana johtajana. Aloitus osui keskelle varsin vauhdikasta aikaa, sillä verotukseen on tulossa muutoksia enemmän kuin pitkään aikaan. Järvikare on luennoitsijana Tilinpäätös- ja veropäiväkiertueella.

Terhi Järvikare toimi pitkään valtiovarainministeriön vero-osastolla yritys- ja pääomaverotuksen valmistelutehtävissä. Hän on tarttunut innolla haasteeseen hyödyntää osaamistaan uudella tavalla elinkeinoelämän näkökulmasta. Uutta hänelle on myös toiminnan alueellisuus, jonka kauppakamarien ympäri Suomea ulottuva vahva verkosto tuo mukanaan.

– Kentällä liikkuminen on tärkeä osa työtäni, sillä siten saan kerättyä tietoa ja ajatuksia yritysten arjesta. Odotan innolla sitä, että pääsen tutustumaan niin kauppakamarien kuin alueellisten jäsenyritysten edustajiin.

Verotuksessa on meneillään poikkeuksellisen vilkas syksy, muutoksia on tulossa todella paljon. Yksi merkittävä muutos on yritysten korkojen vähennysoikeuden rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Yritysverotukseen on myös valmisteilla huojennuksia, kuten t&k-verovähennys ja koulutusvähennys. Lisäksi sijoittajille valmistellaan erillistä verovähennystä.

– Muutokset ovat tulossa voimaan jo ensi vuoden alusta, joten aikaa varautumiselle ei ole kovin paljon, Järvikare huomauttaa.

Terhi Järvikare luennoi Keski-Suomen kauppakamarin Tilinpäätös- ja Veropäivässä 31.10.2012