Viennin ja matkailun kohtalonkysymys

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen vaatii hallitukselta malttia koronatoimissa ja perää matkustusrajoitusten löyhentämistä. Suomen vienti ja matkailu sakkaavat tiukkojen rajoitusten vuoksi.

Suomen vienti ja matkailu sakkaavat tiukkojen rajoitusten vuoksi. Vielä keväällä koronan vaikutukset eivät näkyneet viennissä yhtä radikaalisti kuin palvelualalla, mutta syksyn osalta näkymät ovat synkentyneet. Ikäviltä yt-uutisilta ei ole vältytty.

Kauppakamarin vientijohtajabarometrin mukaan Suomen poikkeuksellisen tiukat matkarajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille Suomen keskeisistä vientiyrityksistä.

Talouden epävarmuudessa peräti 56 prosenttia yrityksistä pelkää vientinsä laskevan merkittävästi loppuvuoden aikana. Lähes viidennes yrityksistä ennakoi viennin pudotuksen olevan yli 20 prosenttia.

OLEMME VIENNISTÄ voimakkaasti elävä maakunta. Matkustusrajoitukset haittaavat vientiteollisuutta, koska lentoja ei ole ja karanteeniohjeet ovat päällä. Kuitenkaan kaikkea, esimerkiksi tehtaiden huoltoa, ei voida tehdä etänä. Viennissä myös kauppojen voittamiseksi ja asiakkaiden pitämiseksi tarvitaan kasvokkaista kohtaamista.

Barometrin mukaan lähes kolmannes vientiyrityksistä kokee tähän mennessä kärsineensä jonkin verran hallituksen tähänastisista koronatoimista. Vientiyritykset pelkäävät, että syksyllä valtiovalta ylireagoi uusilla rajoituksilla eikä riittävän ripeästi saa esimerkiksi työmatkustamisen kannalta tärkeitä erityisjärjestelyitä kuntoon.

Suomen talous ja hyvinvointi rakentuvat vientiyritysten varaan, joten huoli on otettava tosissaan. Uusissa koronatoimissa tarvitaan nyt tarkkaa harkintaa. Suomen palveluvienti ja kansainvälinen matkailu eivät enää kestä Suomen eristämistä.

KESÄ OLI MATKAILULLE parempi kuin odotusarvo oli ja suomalaiset löysivät kotimaan kohteet. Syksy ja tuleva talvi sen sijaan näyttävät synkiltä. Jos ulkomaalaiset turistit eivät saavu Suomeen, vaikutus on erittäin merkittävä.

Lapin kauppakamarin ja Lapin Matkailuelinkeinon liiton Lapin matkailuyrityksille toteutetun kyselyn mukaan siitä seuraa konkurssiaalto. Tuleva talvikausi on kriittinen matkailualan tulevaisuudelle, sillä 60 prosenttia vastaajista ei jatka toimintaansa 10 kuukautta pidempään, jos ulkomaisia asiakkaita ei tule lainkaan talvikaudella 2020–2021.

Ulkomaalaisilla turisteilla on merkitys Keski-Suomessakin. Vuosia tehty matkailun edistämistyö valuu hukkaan, jos matkailijat torjutaan pidemmältä ajalta kuin on tarpeen.

Suomea voitaisiin markkinoida turvallisena kohteena, ja koronan leviämisen estämiseksi toimia voidaan tehdä jo lentokentällä. Yritykset osaavat toimia vastuullisesti turvallisuus huomioiden.

EPÄVARMUUS KUVASTAA matkailu- ja tapahtumayritysten tilannetta. Suunnittelemisen tekee täysin mahdottomaksi, kun rajoitukset annetaan kuukaudeksi kerrallaan.

Esimerkiksi isoja tapahtumia ja kongresseja suunnitellaan ja järjestetään yli vuosi. Jos toimijalla on isot tilat, joissa tapahtumat voidaan järjestää turvallisesti turvavälejä ja hygieniaa noudattaen, voidaan pohtia, onko 500 henkilöä silloin oikea rajoite kaikissa tilanteissa.

Nyt hallitukselta perätäänkin malttia koronatoimissa. Esimerkiksi matkailualalla turvallisuus on ykkösasia myös normaalioloissa, joten luotetaan yritysten sanaan siinä, että turvallisuus huomioidaan nyt erityisen hyvin yritysten toiminnassa.

Ari Hiltunen

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja

Kirjoitus on julkaistu alun perin Keskisuomalaisen Vierailija-palstalla.