Vilma Mutka: ”Sisäinen vimma ja uteliaisuus voitti pelon”

Vilma Mutka, Mukamas Learning Design

Annoin vihdoin yrittäjäminälleni periksi vuonna 2009. Kuvailen sitä hypyksi tai hetkeksi, jossa sisäinen vimma ja uteliaisuus voitti pelon. Siitä yrittäjyydessä on paljolti kyse; asiakkaiden auttamisesta jonkin ongelman ratkaisemiseksi, jatkuvasta oppimisesta ja itsensä ylittämisestä. Oman yrityksen perustaminen on hieno tapa tehdä työtä asioiden eteen, joihin uskoo.

Olin paluumuuttanut Melbournesta Helsingin kautta Tiimiakatemian aikaiseen opiskelukaupunkiini Jyväskylään. Olin työskennellyt Helsingissä 10 vuotta töissä tapahtuma-alalla, jossa projektijohtajana mm. Management Events Studiossa tuotin bisnestapahtumia. Sain olla mukana myös suuressa kansainvälisessä tapahtumatuotannossa yleisurheilun MM2005 -kisoissa. Näistä tarttui valtavasti mukaan johtamis- ja myyntioppia, ja niistä on ollut valtavasti hyötyä valmennus- ja koulutusbisneksessä. Rakastin tapahtuma-alaa, mutta kuitenkin jokin jäi puuttumaan.

Etsin jatkuvasti aitoa yhdessä oppimisen meininkiä niin bisnestapahtumissa kuin työyhteisöissä. Asiakkaiden budjetit upposivat messeviin puitteisiin ja esitystekniikkaan - liian usein osallistujalähtöinen sisällön ja oppimisen muotoilu jäi ajatuksen tasolle. Eräässä konferenssissa Lontoossa sain kokea merkityksellisiä oppimishetkiä osallistavan Open Space -työskentelytavan kautta, ja päätin lähteä sitä kohti. Halusin tuoda työelämän kohtaamisiin ja johtamiseen lisää merkityksellisiä keskusteluja.

Upeimpia hetkiä yrittäjyyden matkalla ovat olleet ne, kun olen voinut innostaa satoja ihmisiä uppoutumaan yhteiseen dialogiin, heittämään turhat työroolit hetkeksi nurkkaan ja paneutumaan yhdessä työyhteisön kehittämiseen ja yhdessä oppimiseen. Hienoja ovat olleet ne voitot, kun olemme Mukamas-tiimillä sinnikkäästi tehneet asioita eri tavalla, ja johtoryhmä on vakuuttunut konseptiemme voimasta tai aidosti osallistavan prosessin vaikuttavuudesta. Mieliinpainuvia hetkiä ovat olleet ne, kun Oppimismuotoilu Bootcampiltämme valmistuu vuosittain joukko intohimoisia oppimismuotoilijoita HRD-kentälle. Tai kun esihenkilö havahtuu valmennuksessamme siihen, että oikeastaan hänen tärkein tehtävänsä on mahdollistaa oppiminen ja ihmisten kasvaminen täyteen potentiaaliinsa. Itsellekin johtajana on ollut paras tunne, kun näkee ihmisen kasvupolun ja on kenties voinut auttaa kehittymään omassa johtajuudessaan.

Yrittäjyys on ollut upea 15 vuoden kasvupolku, ja tietenkin myös ihan hullua ja ajoittain raastavaa. Viime vuosi oli Mukamakselle, kuten monelle muullekin yritykselle raskas, ja olemme luoneet nahkaamme ketterästi ja monin tavoin.

On onnekasta, että saan edelleen tehdä merkityksellistä työtä oppivien, tulevaisuuskestävien työyhteisöjen edistämiseksi Suomessa. Se on mielettömän kiinnostavaa ja motivoivaa, erityisesti tässä ajassa. Luoda, innostaa, johtaa, valmentaa, opettaa, puhua, oppimismuotoilla, konseptoida, fasilitoida, konsultoida - saan oppia jatkuvasti ja elää unelmaani.

Seuraaviin askeliin urallani kuuluu keskittyminen entistä enemmän yritysjohdon ja esihenkilöiden sparraukseen oppimisen saralla. Ja kirjan kirjoittaminen strategisesta oppimismuotoilusta. Nyt se on sitten sanottu ääneen!

Mukamas Learning Design

Mitä Mukamas konkreettisesti tekee? Autamme muotoilemaan oppivia työpaikkoja, joissa ihmiset ja liiketoiminta voivat kukoistaa. Konsultoimme johtoa, valmennamme esihenkilöitä ja koko henkilöstöä oppimisen taitoihin. Tarjoamme parhaat modernit työkalut osaamisen kehittämiseen ja työssä tapahtuvan oppimisen fasilitointiin ja johtamiseen. Lisätietoja: www.mukamas.fi

Vilma Mutka,

Mukamas Learning Design

Juttu on julkaistu Keski-Suomen Kauppakamari-lehden helmikuun 2024 numerossa.