19.09.2024 12:28
100 tarinaa kasvusta: Tana Oy
Tana Oy on kotimainen, vuonna 1971 perustettu ympäristöteknologiayritys, joka edistää kestävää kehitystä tarjoamalla älykkäitä laitteita ja ratkaisuja kiinteän jätteen käsittelyyn erityisesti esikäsittelylaitoksille ja jätepihoille. Tanan toimintamalli perustuu moderniin verkostokonseptiin, joka mahdollistaa keskittymisen asiakkaiden tarpeisiin ja nopeaan kasvuun. Tana on konepaja ilman konepajaa ja kaikki TANA-koneet valmistetaan strategisten kumppaneiden kanssa Suomessa. Menestyksen tärkeänä kulmakivenä on asiansa osaava ja luotettava globaali, yli 30:n jälleenmyyjän verkosto, joka toimii käyntikorttina ympäri maailmaa. TANA-koneita myydäänkin jo yli 50 maahan.
Tana johtaa tuotanto- ja myyntiverkostoa Suomesta käsin ja yrityksellä on Jyväskylän päätoimispisteen lisäksi toimipisteet Tampereella ja Saksassa. Tanan päätuotteet ovat kiinteän jätteenkäsittelyyn tarkoitetut TANA-repijät ja seulat sekä TANA-kaatopaikkajyrät. Koneet on varusteltu moderneilla etähallintajärjestelmillä.
"Tarjoamme myös kattavat elinkaaripalvelut sekä kestävää kehitystä tukevat koneiden rebuild-palvelut", sanoo Tanan toimitusjohtaja Kalle Saarimaa.
Tana on vahva kasvuyritys. Sen liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 63 miljoonaa euroa. Henkilöstömäärä on myös kasvanut viimeisten vuosien aikana, vuoden 2022 kesäkuussa Tana Group työllisti 37 henkilöä, tällä hetkellä ammattilaisia on jo yli 60. Tana pyrkii keskittymään omaan ydinosaamiseensa ja tämä näkyy myös alihankkijoiden määrän kasvussa. Kasvun mahdollistajana ja toiminnan edellytyksenä onkin osaava ja ammattitaitoinen kumppaniverkosto ja ainutlaatuinen toimintamalli.
Tanan liiketoiminnan kasvua tukevat useat megatrendit kuten ilmastonmuutos, resurssiniukkuus ja biodiversiteetin vähentyminen. Toisaalta kasvun lisäksi toimialan tekniset ratkaisut myös kehittyvät kovaa vauhtia.
"Jotta Tana pysyisi relevanttina yrityksenä asiakkailleen, on meidän kasvettava vähintään toimialan kasvun mukana. Olemme kuitenkin kunnianhimoisen yrittäjämme kautta halunneet kasvaa vielä markkinoita nopeammin ja näin ollen otimmekin pääomasijoittajan tukemaan kasvuamme. Tämän järjestelyn kautta saimme kasvuun tarvittavia pääomia ja osaamista", Saarimaa kertoo.
Kasvu ei ole aina helppoa. Välillä uudet kasvuaihiot ovat toimineet hyvin, esimerkiksi uusien markkinoiden avaaminen, koneiden digitaalisuuden lisääminen. Välillä taas kasvuaihioit eivät ole tuoneet toivottua tulosta, kuten teknologialisensiointi ja uusien tuotteiden lanseeraukset.
"Näistä on saatu tärkeää oppia ja yksi keskeinen havainto on, että yrityksen täytyy uskaltaa ottaa riskejä - kukaan ei voi etukäteen varmistaa toimiiko liiketoimintakonsepti vai ei. Keskeistä on uskaltaa lopettaa ei-toimivat aihiot riittävän nopeasti ja toisaalta investoida riittävästi niihin aihioihin, jotka toimivat. Suomessa usein toimitaan päinvastoin - pidetään liian pitkään hengissä ideoita, jotka eivät toimineet ja toisaalta ei uskalleta satsata tarpeeksi aihioin, joissa on potentiaalia", Saarimaa pohtii.
Tanan menestykseen on muutama keskeinen syy. Tuotejohtajuus, sillä Tanan koneet ovat tunnustetusti toimialan parhaimmistoa, joissain tapauksissa jopa absoluuttisesti parhaita. Tämä on pitkäjänteisen tuotekehitystyön tulos, jossa koneita on mallisarja kerrallaan hiottu timanttiseen kuntoon, ml. digitaaliset ratkaisut.
Yrityksen ainutlaatuinen verkostotoimintamalli on hyvin skaalautuva, matalat kiinteät kulut ja vähäinen sitoutunut pääoma ovat mahdollistaneet mallin, jossa on pystytty kasvamaan aidosti globaaliksi toimijaksi maltillisella riskillä.
"Ehkä parhaana esimerkkinä tästä on USA:n markkina, jossa olemme saavuttaneet 25 % markkinaosuuden, ilman että meillä on koskaan ollut siellä omia työntekijöitä tai juridista yhtiötä. Tana Oy:ssä on myös aina uskallettu tehdä asioita eri tavalla ja pitää kiinni selkeistä liiketoimintaa ohjaavista periaatteista, jotka meidän verkostomme on myös oppinut. Tämä on selkeyttänyt ja nopeuttanut päätöksen tekoa", Saarimaa kuvailee.
ESG liiketoiminnassa
E= Tanan koneet itsessään parantavat ympäristön tilaa, joten tämä tulee osittain automaattisesti. Kehitämme kuitenkin toimintaamme koko ajan kestävämmäksi, tästä esimerkkinä rebuild toimintamalli, jossa otamme vastaan käytettyjä koneita ja kunnostamme ne. Lisäksi kehitämme sähköä voimanlähteenään käyttäviä koneita ja panostamme energiatehokkuuteen. Kehittyneet ratkaisumme edistävät kannattavaa kiertotaloutta ja ympäristöterveyttä sekä säästävät luonnonvaroja.
S= Teemme ajoittain lahjoituksia paikallisille järjestöille ja maksamme veromme asianmukaisesti Suomeen. Mittaamme henkilöstön tyytyväisyyttä säännöllisesti ja panostamme johtamisen laatuun ja kehittämiseen. Olemme sitoutuneet rakentamaan ja ylläpitämään tasa-arvoista, yhteistyötä tekevää sekä tuloksekasta työyhteisöä, jossa yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat osa yrityksen toimintakulttuuria.
G= Toimimme hyvän hallinnon perusteiden mukaan. Yrityksellä on ammattimainen hallitus ja olemme implementoineet yrityksen kokoon nähden selkeät johtamisjärjestelmät ja prosessit.
Tanan kasvu on aina nojannut voimakkaasti verkostomaiseen toimintamalliin. Kasvun keskeiset kumppanit ovat olleet jälleenmyyjät globaalisti, kokoonpanokumppanit Suomessa ja tämän lisäksi kriittiset komponenttitoimittajat, joiden kanssa Tana on yhdessä kehittänyt koneista parempia.
100 tarinaa kasvusta -sisältösarja
Keski-Suomen kauppakamarin Kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunta on käynnistänyt 100 tarinaa -sisältösarjan, johon kutsumme yrityksenne mukaan. Haluaisitteko jakaa kasvutarinanne ja saada maksutonta näkyvyyttä Keski-Suomen kauppakamarin kanavissa? Kerro yrityksesi kasvutarina tai vinkkaa kyselystä yritykselle, jonka tarina ansaitsee tulla kuulluksi. Deadline on 15.10.2024.