85 jäsenesittelyä: Keuruskopio Oy – ennakointia omistajanvaihdokseen

Oli 90-luvun alkupuoli. Kirsti Paasu toimi Keuruun kaupungilla rakennuspiirtäjänä. Rakennuspiirtäjäntyötä tehtiin usein urakalla, yrittäjämäisesti. Aika ajoin yrittäjyys houkutti työteliästä naista. 90-luvun alussa paikkakunnalla toiminut kopiofirma lopetti toimintansa ja siitä syntyi ajatus perustaa kopiofirma.

”Siihen aikaan pidettiin erikoisena ratkaisuna sitä, että joku irtisanoo itsensä varmasta työpaikasta ja perustaa yrityksen”, naurahtaa Kirstin aviomies Tapani Paasu, joka on työskennellyt yrityksessä vuodesta 1997 lähtien.

Vaikka pariskunta toimikin alusta asti yhdessä, Kirstin vaatimaton ajatus oli työllistää itsensä ja Tapanin oli tarkoitus jatkaa töitään Otavan kirjapainolla.

Ensimmäiset pari vuotta Keuruskopio Oy toimi Keurusfoton kanssa samassa tilassa. ”Ratkaisu oli mainio, koska Keurusfoton omistajat Hannu ja Pirjo Nelimarkka toimi meidän henkisenä mentorina”, muistelee Tapani Paasu.

Vuonna 1996 silloisen toimitilan vastapäinen tila tuli myyntiin. Keurusfoton omistaja Hannu totesi Paasuille: ”Jos te ette osta tuota tilaa niin minä ostan.” Yht’äkkiä Paasut huomasivat omistavansa reilut 100 neliön toimitilan.

”Nelimarkka siis heitti meidät pihalle”, Paasu nauraa selvästi suurta kunnioitusta äänessään.

Parhaan tiimin rakentavat hyvät tyypit

Samana vuonna yritys palkkasi ensimmäisen työntekijän.

”Jaana on muuten edelleen meillä töissä”, Paasu kertoo. Paasut ovatkin palkanneet mieluummin tyyppejä kun osaamista.

”Olemme hyödyntäneet kaikkien työntekijöidemme – myös itsemme kohdalla – oppisopimuskoulutusta ja saaneet näin taloon juuri meille sopivaa osaamista”, Paasu kehuu Suomen moninaisia kouluttautumismahdollisuuksia.

Kun Tapani tuli mukaan toimintaan, perustettiin pian Keuruuntiellä sijaitsevan painon oheen Kirjakauppa ja myöhemmin mukaan tuli myös asiamiesposti.

”Aavistin jo silloin, että digipainaminen tulee kehittymään nopeasti ja voimakkaasti. Vaikka vanhat työkaverit Otavalla vähän naureskelivat minulle, päätimme uskoa digipainamisen kasvuun ja se osoittautui hyväksi ratkaisuksi.”

Samassa paikassa Keuruuntiellä sijaitsee edelleen Keuruskopion töiden vastaanotto, graafinen suunnittelu, kirjakauppa, toimistotarvikekauppa ja asiamiesposti. Vuonna 2011 digipaino muutti Otavantielle, Otavan Kirjapainon kanssa samoihin tiloihin.

Yritysverkostosta kilpailuetua

”Olemme alusta asti toimineet verkostomaisesti ja nykyinen sijaintimme mahdollistaa tiiviin yhteistyön alan muiden toimijoiden kanssa”, Paasu kertoo.

Keuruskopio Oy on graafisen alan perheyritys. Tänä päivänä yrityksen liikevaihto on 1,2 milj. euroa ja valtaosa euroista haetaan paikkakunnan ulkopuolelta. Yritys työllistää 10 työntekijää. Kirsin ja Tapanin lisäksi perheyrityksen toiminnassa on mukana myös Paasujen tytär sekä toisen tyttären mies. Suurimpia asiakkaita ovat isot kustannusyhtiöt, sukuseurat ja sukujärjestöt, perinteiset kirjapainot ja niin edelleen.

Keuruskopio on digitaalisen painamisen edelläkävijä nykyaikaisilla digipainokoneilla. Yritys panostaa asiakaspalveluun, laatuun ja nopeaan reagointiin asiakkaiden tarpeisiin. Henkilöstö on motivoitunutta ja ammattitaitoista. Yhteishenki ja porukalla tekeminen on yrityksen avainsanoja.