85 jäsenesittelyä: Kouta Kiinteistöt Oy – kiinteistösijoittamista yli maakuntarajojen

​Kouta Kiinteistöt Oy on kiinteistösijoitusyhtiö, joka toimii Kajaanissa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Kuusamossa. Yritys myy ja vuokraa omistamiaan asuntoja ja liiketiloja hyödyntämällä tehokkaasti paikallisten alihankintayritysten henkilöstöä ja osaamista.
”Emme itse rakennuta uudiskohteita, vaan ostoprosessimme keskittyy valmiisiin markkinoilla oleviin kiinteistöihin”, kertoo yrityksen toinen omistaja Ismo Kirkkopelto. Ismo vetää myös Jyväskylän toimipistettä. Toimitusjohtaja Jari Tervonen vastaa Kajaanin toimipisteestä.

Kouta Kiinteistöjen liikevaihdon kasvu on yltänyt viime vuosina vaikuttaviin lukuihin. Vuoden 2013 tilinpäätöksen perusteella yritykselle tuli neljäs tähti Kauppalehden tutkimus- ja analyysiyksikön Balance Consulting menestyjäluokituksessa.

”Voimakkaat vuosittaiset kasvuvaihtelut kuvaavat hyvin liiketoimintamme luonnetta. Liikevaihdon kasvu sijoittuu aina investoinnin jälkeiseen vuoteen, eli ostamme ensin 1-2 kokonaista kerrostaloa ja aloitamme seuraavana vuonna vuokralta vapautuvien asuntojen myynnin sekä oman asunnon ostajille että asuntosijoittajille. Näin kävi sekä 2010 että 2013, jolloin liikevaihto kaksin- tai kolminkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Kohteiden ostoprosessi kestää yleensä kolmesta kuuteen kuukauteen selvitystöineen ja rahoituksineen. Aikaa vie luonnollisesti myös mahdollisten peruskorjaustarpeiden kartoittaminen ja myytävien huoneistojen hinnoittelu.”

Yrityksen toinen toimipiste avattiin 5.1.2015 Jyväskylään, joskin toimintaa on ollut kaupungissa jo vuodesta 2009 lähtien.

”Pidämme silmät ja korvat avoinna uusille investoinneille. Yhdelle kohteelle olisi salkussamme tilaa. Alle 1.000 m2:n kohteet ovat meille kuitenkin liian pieniä”, Ismo toteaa.

Ismo ja Jari ovat molemmat aktiivisia verkottujia ja kiinnostuneet elinkeinoelämään vaikuttamisesta. Yritys on myös Oulun kauppakamarin ja Suomen Yrittäjien jäsen.

”Kauppakamarin tarjoama verkosto ja koulutukset kiinnostavat meitä. Liiketoimintamme ydintä on ostoprosessi, joten olemme luonnollisesti kiinnostuneita vaihtamaan ajatuksia keskisuomalaisten kiinteistöalan toimijoiden kanssa”, Ismo perustelee.

Kouta Kiinteistöt on Keski-Suomen kauppakamarin tuoreimpia jäseniä, toivotamme yrityksen lämpimästi tervetulleeksi mukaan toimintaan!

Esittelyssä 85 jäsentä on Keski-Suomen kauppakamarin juttusarja, jossa esittelemme 85 jäsenyritystä kauppakamarin 85-vuotisen matkan varrelta. Mikäli toivot yrityksestäsi jutun, ota meihin yhteyttä.

Ismo Kirkkopelto
hallituksen puheenjohtaja, VT