85 jäsenesittelyä: Semita Oy – Vakuutusmeklariliike

Semita Oy on ollut mukana Keski-Suomen kauppakamarin toiminnassa noin vuoden verran. Semita Oy on yksityinen, suomalainen vakuutusmeklariliike, joka toimii vakuuttamisen ja riskienhallinnan asiantuntijana.

Vuonna 2001 perustettu yritys palvelee valtakunnallisesti kaikenkokoisia yrityksiä ja julkisyhteisöjä.

”Suurin osa yrityksistä maksaa huomattavaa ylihintaa vakuutuksista, joissa vielä lisäksi on lukuisia, asiakkaan kannalta vaarallisia aukkoja”, toteaa Semitan Jyväskylän yksikön aluepäällikkö Teppo Ruottinen.

”Harvalla yrityksellä riittää mielenkiintoa ja resursseja perehtyä vakuuttamisen monimutkaiseen maailmaan. Pitäisi tuntea rajoitusehtoja, korotettuja omavastuita, erilaisia lakitapaturmavakuutuksen maksujärjestelmiä sekä lainsäädäntöä, jolla yksittäisen vahingon korvauksiin saattaa tarvita useita vakuutuslajeja”, Ruottinen huomauttaa. ”Tämän sekavan ja alati muuttuvan asian moni yritys ratkaisee yksinkertaisesti luottamalla vakuutusyhtiössä työskentelevän ’oman yhteyshenkilön’ sanaan ja suosituksiin. Tällöin ollaan kuitenkin hyvin lähellä tilannetta, jossa ’pukki on kaalimaan vartijana’.”

Vakuutusyhtiön päämääränä on Ruottisen mukaan luonnollisesti aina kannattava liiketoiminta, jossa myyntikate on mahdollisimman hyvä ja korvausmeno mahdollisimman pieni. Tämän päämäärän se saavuttaa rajoitusehdoilla, vaikeasti vertailtavilla tuotteilla ja hinnoittelulla. Vakuutusmeklariliike taas ei saa rahaa vakuutusten myynnistä, vaan työn hinnasta sovitaan asiakkaan kanssa yksilöllisesti.

”Semita tarjoaa ratkaisuja. Kerromme näkemyksemme siitä, mitä yrityksen kannattaa ylipäätään vakuuttaa, miten ja millä hinnalla. Meillä on käytettävissämme kaikkien vakuutusyhtiöiden tuotteet. Meillä on myös pitkäaikainen kokemus vakuuttamisesta ja ennen kaikkea yhteinen intressi asiakkaan kanssa: vain tarpeelliset vakuutukset, toimiva sisältö ja asiallinen hinta”, Ruottinen toteaa.

Asiakaslähtöinen näkökulma ja palveluasenne selittävät yrityksen menestystä. Semitan salkussa on noin 500 hoitosopimusasiakasta, joista noin viisikymmentä on julkisyhteisöjä. Myös yrityksen väkimäärä on noussut tasaiseen tahtiin vuodesta 2001. Vuoden 2015 alusta Semita valittiin Kuntaliiton hankintayksikön, KL-Kuntahankinnat Oy:n, sopimuskumppaniksi hoitamaan maanlaajuisesti suomalaisten julkisyhteisöjen vakuutusasioita.

”Jos yritys haluaa riippumattoman näkemyksen siitä, minkä verran vakuuttamisen kustannuksia voidaan alentaa ja onko sisällössä piileviä riskejä, voi asian hoitaa vapaamuotoisella sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu.jyvaskyla@semita.fi. Näin yksinkertaista se on”, Ruottinen muistuttaa.

Esittelyssä 85 jäsentä on Keski-Suomen kauppakamarin juttusarja, jossa esittelemme 85 jäsenyritystä kauppakamarin 85-vuotisen matkan varrelta. Mikäli toivot yrityksestäsi jutun, ota meihin yhteyttä enni.aittila(ät)kauppakamari.fi.

Teppo Ruottinen, Jyväskylän yksikön aluepäällikkö VTS
Semita Oy