85 jäsenesittelyä: Ukon-Ilma ja Nurmi MP – keskisuomalaista huoltopalvelua

​Ukon-Ilma Oy tarjoaa ilmanvaihdon huolto- ja kunnossapitopalveluita sekä yritys- että yksityisasiakassektorille. Toiminta kattaa muiden muassa ilmastointikanavien ja -koneiden puhdistukset sekä ilmamäärien mittaukset ja säädöt.

Toinen veljeksistä, Nurmi Mp Oy taas tarjoaa moottoripyörien ja -kelkkojen sekä mopojen ja mönkijöiden huoltokorjausta, tarvikkeita ja varaosia.

Mitä yhteistä on näillä kahdella yrityksellä? Ainakin se, että yritykset ovat naapureita äskettäin valmistuneessa liiketilassa Jyskän Akkalankujalla. Ja tietenkin se, että yritysten takana seisoo yrittäjä Sami Nurmi.

”Ukon Ilma on perustettu vuonna 1999 ja sen toiminta painottuu pääasiassa Etelä-Suomeen. Yrityksen toiminta on liikkuvaa ja vaatii minulta lähinnä jatkuvaa viestintää. Nurmi Mp taas nimellisesti perustettiin viime viikolla. Tietenkin työtäni helpottaa se, että yritykset toimivat samassa liiketilassa. ”

Nurmi Mp osti huolto- ja varaosaliiketoiminnan Kuvan Moottoripalvelun konkurssipesältä. Yrityksen työntekijöistä ja omistajista neljä on entisiä Kuvan Moottoripalvelun työntekijöitä, joten aivan untuvikosta ei ole kyse. Yritys haluaa kuitenkin tehdä monen asian eri tavoin, joten toiminta on aloitettu uudella nimellä.

”Nurmi Mp:ssä aiomme keskittyä erityisesti palvelun laatuun – asiakkaalla pitää olla mukavaa meillä vieraillessaan”, Sami painottaa.

Kahden yrityksen pyörittäjällä yltyy meno joskus melko kiireiseksikin. Kysyessäni, miten yrittäjä jaksaa pyörittää kahta liiketoimintaa samanaikaisesti, saan välittömän vastauksen.

”Kuuntelu. Ihmisten kuunteleminen ja heidän osaamisensa hyödyntäminen on tärkeä voimavara. Yrittäjä helposti ajautuu tekemään kaiken itse ja astuu näin oravanpyörään – sitä saa kyllä sitten jatkossakin tehdä itse kaiken. ”

Keskisuomesta Ukon-Ilma etsii vahvempaa jalansijaa ja on ollut kauppakamarimme jäsen vuodesta 2013.

”Kauppakamarin toiminnassa olemme ehkä enemmän niitä kouluttautujia. Kuitenkin uudet yhteistyökumppanuudet ja muut kontaktit Keski-Suomessa kiinnostavat. Tällä hetkellä 80 % yrityksen liikevaihdosta tulee Etelä-Suomesta, vaikka olemmekin keskisuomalainen yritys.”

Toivotamme onnea ja menestystä uuteen liiketilaan!

Esittelyssä 85 jäsentä on Keski-Suomen kauppakamarin juttusarja, jossa esittelemme 85 jäsenyritystä kauppakamarin 85-vuotisen matkan varrelta. Mikäli toivot yrityksestäsi jutun, ota yhteyttä enni.aittila(ät)kauppakamari.fi.

Lisätietoja:

Sami Nurmi