AistiSiimes: Hyvinvointia luonnosta sisätiloissa

AistiSiimeksen perustajat Pia-Maria Pohto (vas.) ja Satu Freyberg.

AistiSiimes tarjoaa luonnon hyvinvointivaikutuksia arjen keskellä sisätiloissa; yrityksissä, julkisissa tiloissa ja matkailukohteissa. Siimes on elämystila, jossa yhdistyvät kaikilla aisteilla nautittava pohjoinen luonto ja uniikit taidekankaat.

AistiSiimes Oy on juuri perustettu kahden naisen yritys. Yrityksen perustajat Satu Freyberg ja Pia-Maria Pohto keksivät yhdistää luonnon, taiteen ja kaikki aistit tavalla, jota käyttäjät ovat kuvailleet mykistäväksi, merkitykselliseksi ja sosiaaliseksi innovaatioksi. Aivan kahdestaan he eivät ole kuitenkaan kehitelleet Siimestä kokonaisuudeksi, joka se on nyt.

”Siimestä on kehitetty vuodesta 2022 sekä sairaalaolosuhteissa että yrityksissä johdon ja henkilöstön kanssa yhteistyössä. Nyt kun elämystila on saanut jo yli tuhat tyytyväistä suosittelijaa, yrityksen perustaminen tuntui oikealta ratkaisulta”, kertoo toinen perustajista Satu Freyberg.

Yrityksen perustajia yhdistävät luovuus, elämyksellisyyden merkitys sekä usko yhteistyöhön. Pia-Maria on monipuolinen taiteilija, luova suunnittelija ja tarinallistaja. Satulla on vuosien kokemus kehittämistyöstä, konseptoinnista ja elämyskehittämisestä. Yrityksensä kautta he haluavat tuoda hyvinvointia ihmisten arjen keskelle.

Monin tavoin hyvinvointia edistävä Siimes syntyi halusta tuoda taiteen ja luonnon hyvää tekevät vaikutukset heille, jotka niitä kipeimmin kaipaavat. Satun 90-vuotias Pirkko-äiti asui alkuvuonna 2022 hoivakodissa. Satu oli pitkään miettinyt, miten tuoda mielekkäitä virikkeitä hoivakodin asukkaille. Kun Pia-Maria esitteli kahvikupin äärellä luontoteemaisia taidekankaitaan, Satu ihastui niihin välittömästi. Alkoi yhteinen keskustelu siitä, miten tärkeää arjen keskellä onkaan lumoutua ja antaa mielelle tilaisuus rentoutua. Ideoinnin sydämessä oli tutkimustieto luonnon merkityksestä hyvinvoinnin lähteenä, ja tieto siitä, että myös sisätiloihin toteutetut luontokokemukset laskevat stressitasoja ja vaikuttavat positiivisesti mielenterveyteen.

Pohdinta kehittyi kohti rentoutustilaa, joka yhdistää Pia-Marian taiteen ja luontoelämykset. Ajatus täydentyi moniaistiseksi kokonaisuudeksi – ja näin muotoutui elämystila AistiSiimes. Vasta puoli vuotta Siimeksen idean syntymisen jälkeen ilmeni, että Sadun Pirkko-äiti ja Pia-Marian läheinen sukulaistäti, myös Pirkko, olivat asuneet seinänaapureina samassa hoivakodissa.

Ensimmäinen Siimes-elämystila rakentui Keski-Suomen Sairaala Novan psykiatriseen hoitokeskukseen. Sen jälkeen erityyppisiä Siimes-tiloja rakentui muuallekin sairaalaan.

”Saatu palaute oli runsasta ja hyvin positiivista. Sitä antoivat sadat eri käyttäjät, joiden joukossa oli henkilökuntaa, eri ikäisiä potilaita ja vierailijoita. Yhteistyössä Keski-Suomen Sosiaalialan Osaamiskeskuksen kanssa Siimestä testattiin eri ikäisten ja -tyyppisten käyttäjäryhmien keskuudessa. Osoittautui, että Siimes toimi sekä asiakas- ja potilaskokemusta parantavana että työntekijöiden hyvinvointia lisäävänä tekijänä. Siimes mahdollisti palauttavat tauot ja inhimillisen kohtaamispaikan kiireisen työpäivän keskellä”, Pohto kuvailee.

Parempaa työhyvinvointia ja mieleenpainuvia asiakaskokemuksia

Sote-alan jälkeen kehittämistyötä jatkettiin yritysympäristössä, yhteistötila Crazy Townissa Tampereella ja Jyväskylässä, jossa kuka vain voi käydä aistimassa Siimeksen tunnelmaa pian avautuvan ajanvarauksen myötä.

Kun työpaikoilla on hyvinvoivia työntekijöitä, kertyy vähemmän sairauspoissaoloja. Jos asiakkaatkin ovat tyytyväisiä, he palaavat uudelleen ja heitä on enemmän. Näitä tavoitellaan AistiSiimes-tilan käytöllä. Moniaistinen tila toimii vastapainona nykypäivän nopealle kulttuurille tarjoten rauhoittumis- ja kohtaamispaikan sekä yrityksen henkilökunnalle että asiakkaille.

Siimes rakentuu erilaisin tiloihin ja yhteisöihin helposti ja saavutettavasti, keskelle jokapäiväistä arkea. Koska yrityksellä on kokemusta sairaalamaailmasta, osaa yritys ottaa hygienia- ja paloturvallisuusasiat huomioon.

Kun yritys on saanut jalansijaa kotimaan markkinoilla, tähtää yritys jo pian kansainvälisille markkinoille. Kauppakamariin liittyminen oli ensimmäinen asia, mitä AistiSiimes teki yrityksen perustamisen jälkeen.

”Kauppakamari on erinomainen paikka verkostoitua – siellä tapaa ihmisiä ja oppii koko ajan uutta”, kertoo Freyberg ja vinkkaa, että yritys on valmis yhteistyöehdotuksille.