Caffitella leipoo herkkuhetket arkeen ja juhlaan

Kahvila-konditoria Caffitella on tuttu paikka lähes jokaiselle keskisuomalaiselle kahvittelijalle ja lounasruokailijalle. Koska herkkusuut ovat tykästyneet yrityksen maukkaisiin tuotteisiin ja iloiseen palveluun, Vaajakoskella perustettu yritys on kymmenen vuoden aikana laajentunut kaikkiaan kymmenen kahvilan, leipomomyymälän ja keskuskeittiön käsittäväksi kahvila-konditoriaketjuksi.

Caffitellan yrittäjät Hannu Liiri ja Minna Liiri toivottavat kaikki tervetulleiksi viihtymään yrityksen kahviloissa.

VUONNA 2008 KAHVILA-ALA oli vielä kovin toisenlainen kuin nykyään, eikä persoonallisia kahviloita löytynyt edes Jyväskylän kokoisesta kaupungista kovin montaa. Niinpä Caffitellan alkuperäisen yhtiökumppaninsa kanssa perustanut Minna Liiri uskoi, että aika olisi otollinen paikallisuutta ja käsityötä vaalivalle kahvila-konditorialle.

”Yritys syntyi selvään markkinarakoon. Halusimme luoda erilaista tarjontaa ja tuoda markkinoille lisää vaihtoehtoja kuluttajille. Alusta lähtien meillä on ollut intoa ja paloa kokeilla ja luoda uutta”, Minna Liiri toteaa.

Nykyään yritystä pyörittää Minna Liirin rinnalla Hannu Liiri, ja he ovat yhdessä laajentaneet yritystä vuosien varrella.

”Vaikka jokaisen uuden toimipaikan perustaminen on ollut joka kerta kuin hyppy tuntemattomaan, aina kahvilat ovat löytäneet oman asiakaskuntansa. Myös kaksi Street Bite -pikaruokapaikkaamme ovat laajentaneet tarjontaamme sopivasti perinteisen kahvilatoiminnan rinnalla”, Hannu Liiri kuvailee.

Tukeakin on ollut aina saatavilla niin yrityksen nousuvaiheissa kuin notkelmissakin, sillä Hannun isä on pitkän linjan leipuri ja Minna puolestaan on kasvanut lapsuutensa yrittäjäperheen arjessa.

ROHKEUS JA OMAN VISION SEURAAMINEN ovat avainasemassa Caffitellan toiminnassa. Siksi yritys onkin onnistunut uudistumaan ja pysymään ajan hermolla. Uusia tuoteideoita syntyy melkeinpä päivittäin. Erityisesti Hannu tunnetaan Caffitellan ideanikkarina.

”Monesti voimme reagoida nopeastikin siihen, mitä ympärillä tapahtuu, ja kehitellä uusia tuotteita. Kun joku idea kehkeytyy mielessä, alkaa jauhojen pyörittely. Sen jälkeen maistellaan ja testataan. Lopuksi kysytään, mitä asiakkaat ovat mieltä. Haluamme tuoda asiakkaillemme lisäarvoa ja luoda hyvää fiilistä”, Hannu Liiri pohtii.

Koskivatpa muutokset yksittäisiä tuotteita ja laajemmin koko yritystoimintaa, uudistukset pitävät yrittäjät virkeinä. Esimerkiksi vuoden alussa yrityksessä muutettiin ajojärjestelyjä tehokkaammiksi, uusittiin kassajärjestelmä ja muokattiin henkilöstön toimenkuvia.

TÄLLÄ HETKELLÄ CAFFITELLAN LIIKETOIMINTA jakautuu lähes tasan kolmeen osaan: kahvila-asiakkaisiin, lounasruokailijoihin ja take away -kävijöihin. Yritys haluaa kuitenkin pitää kiinni eritoten laadukkaasta kahvila-konditoria-maineestaan.

Uusimpana aluevaltauksena yritys aloitti suuren kysynnän vuoksi catering-palvelun viime vuoden lopussa, ja tilauksia on tullut tasaisen hyvää tahtia. Myös yrityksen toinen uusi lisäpalvelu, verkkokauppa, on otettu hyvin vastaan.

”Haluamme olla eturintamassa tällä alalla. Vaikka verkkokauppa on ehkä vielä tuntematon käsite leivonnaisten ja muiden kahvila-konditoriatuotteiden myymisessä, se on varmasti ennen pitkää valtavirtaa. Niin verkkokauppaan kuin catering-puolellekin toivomme kasvua tulevaisuudessa”, Minna Liiri uskoo.

TUOREUS, LAATU JA PAIKALLISUUS ovat Caffitellan valttikortteja, ja niistä pitävät huolen yrityksen ammattitaitoiset työntekijät. Henkilöstö on kasvanut uusien toimipaikkojen myötä noin 60 työntekijään, joista valtaosa on kahvilatyöntekijöitä ja loput tuotannossa muun muassa leipureina ja kondiittoreina.

Caffitella on myös tunnettu ystävällisestä asiakaspalvelustaan. Positiiviseen mielikuvaan panostetaan joka päivä. Minna Liiri näkee kotoisan ilmapiirin olevan erityisen tärkeä tekijä yrityksen arjessa.

”Eräs kahvilapäällikkömme on kuvaillut, että kahvilasta on tullut kuin toinen olohuone. Asiakkailta olemme saaneet samanlaista myönteistä palautetta. Haluammekin pitää kiinni siitä, että kahviloissamme viihdytään ja tuotteemme maistuvat jatkossakin”, Minna Liiri hymyilee.

Merkki luotettavuudesta – Keski-Suomen kauppakamarilla jo reilut 650 jäsentä

Nostamme jäsenyrityksiämme esiin kanavissamme ja kerromme mielellämme positiivisia yritysuutisia. Onko organisaatiollasi tiedotettavaa tai haluatko näkyvyyttä kanavissamme? Lisää itsesi tiedotuslistalle tai ota yhteyttä: nelli.miettinen@kskauppakamari.fi. Tule mukaan vaikuttavaan joukkoomme.