Cefmof johdattaa Jyväskylää kohti hiilineutraaliutta

Tulevaisuuden vetytankkausasema voisi näyttää esimerkiksi tältä. Tämä kuva on luotu tekoälyavusteisesti. Kuva: Juha Hirsimäki, Medialla Oy.

Central Finland Mobility Foundation eli Cefmof juhli tammikuussa ensimmäistä syntymäpäiväänsä. Säätiö perustettiin vuoden 2024 tammikuussa, ja sen toiminta tähtää hiilineutraaliin yhteiskunnan edistämiseen.

Jyväskylän kaupunki on perustanut Cefmofin yhteistyössä TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin ja Toyota Mobility Foundationin kanssa. Toyota on merkittävä kumppani – onhan kyseessä yksi maailman tärkeimpiä autovalmistajia ja vetyteknologian edelläkävijöitä. Cefmofin tarkoitus on luoda edellytyksiä liikkumisen edistämiseen vihreän vedyn keinoin. Säätiö tukee vetytalouteen liittyvää tutkimusta ja tekee yhteistyötä laaja-alaisesti eri tahojen kanssa hiilineutraalin yhteiskunnan edistämiseksi.

Jyväskylän kaupunki on halunnut panostaa asiaan, sillä vihreän vedyn käyttöönotto on strateginen painopiste sekä Suomessa että EU:ssa. Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Jyväskylän tavoite on aikaisemmin, vuonna 2030, jonka saavuttamiseen kaupungilla on hyvät edellytykset. Vety on tärkeä keino lisätä päästötöntä energiantuotantoa.

Jyväskylästä halutaan luoda vetytalouden ykköskeskittymä Suomessa, missä auttaa kaupungissa jo olevan osaamisen hyödyntäminen. Kaupunkiin valmistellaan muun muassa tutkimus- ja tuotekehityskeskittymää, joka perustuu Teknologian tutkimuskeskus VTT:n, Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yhteiseen tekemiseen.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto kiittelee yhteistyötä Toyotan kanssa: ”Yhteistyö käynnistyi alkujaan rallitoiminnan kautta, ja nyt se syvenee. Toyotalla on hyvä toimintakulttuuri, ja se panostaa yhteiskuntavastuuseen. Yhteistyö kertoo hyvää myös Jyväskylästä – kaupungissa on nähty olevan kehitysmyönteinen ilmatila, jossa on hyvä toimia.”

”Isona tavoitteena on luoda uusia työpaikkoja muun muassa Toyotan vahvoja yritysyhteyksiä hyödyntäen”, Koivisto jatkaa.

Cefmof käynnistää vetytalouden rattaita

Vetytalous ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat vielä vähän tunnettuja, ja olennainen osa työtä onkin tutustuttaa keskisuomalaisia vihreän vedyn hyödyntämiseen. Liikkeelle on laitettu useita projekteja, joista osa tullaan julkistamaan kuluvan vuoden aikana. Jyväskylään rakennetaan pian ensimmäinen liikenteen käyttöön tuleva vetypolttoaineen jakeluasema, joka mahdollistaa viiden kaupunkiliikenteeseen tulevan vetybussin käyttöönoton. Tankkausasema tulee palvelemaan myös raskasta liikennettä sekä mahdollistaa henkilöautojen, kuten vedyllä kulkevien taksien ja muiden yritysautojen käyttöönoton.

Cefmofin rooli on olla ratkaisemassa kysynnän ja tarjonnan välistä ongelmaa. Vedyn liikennekäytön alkamista on jarruttanut se, ettei vedyllä kulkevia ajoneuvoja ole käytössä, vaikka polttoainetta voitaisiin tarjota. Säätiön tuen ja resurssien avulla pystytään ratkaisemaan tilannetta ja mahdollistamaan samaan aikaan tankkausaseman sekä vetyä kuluttavan kaluston käyttöönotto.

Vihreän siirtymän mahdollisuudet

Cefmofin apulaistoiminnanjohtaja Lauri Perämäki kertoo vetytalouden kehityksen luovan työpaikkojen lisäksi perustaa tulevalle: ”Kehitystyön vaikutus on laaja. Cefmofilla on tärkeä rooli vetytalouden ja vihreän siirtymän edistämisessä, sillä olemme tekemässä konkreettisia asioita ensimmäisten joukossa. Haluamme demonstroida vedyn käytön mahdollisuuksia ihmisten arkielämässä sekä edistää vetyyn liittyvää tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.”

Työpaikkoja luo esimerkiksi tarve vetyteknologian erityisosaajille, niin suunnittelun, rakentamisen kuin kunnossapidon osa-alueille. Pilottihankkeet taas synnyttävät pohjaa tutkimukselle ja uusille liiketoimintamahdollisuuksille. Cefmofin hankkeiden ympärille syntyvät uudet ideat ja teknologiat kutsuvat osaajia Jyväskylän alueelle. Paikallisten oppilaitosten kanssa käydään keskustelua, jotta elinkeinoelämä pystyy varautumaan tulevaisuuden vetytalouden osaajatarpeisiin.

Jyväskylän kasvusta on pidettävä kiinni

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto. Kuva: Antti Innanen.

Jyväskylä on kasvukeskus ja Suomen kaupungeista viidenneksi suurin kasvaja. Pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen muodostama niin sanottu etelän kasvukolmio kasvaa kovaa vauhtia, ja tässä kehityksessä Jyväskylän on pysyttävä mukana. Kasvu lisää kaupungin painoarvoa suhteessa valtiovaltaan, mikä on konkretisoitunut esimerkiksi lentoyhteyksien turvaamiseksi tehdyssä työssä. Koulutuksen, rakentamisen ja työvoiman saatavuuden ohella Jyväskylän saavutettavuus on ratkaiseva tekijä elinvoiman kannalta.

”Korkeakoulujen välisen kilpailun tiivistyessä Jyväskylän täytyy huolehtia siitä, että se säilyy vetovoimaisena opiskelijakaupunkina, jossa on kohtuullinen työpaikkakehitys. Parasta pitovoimaa kaupungille on, että osaajille löytyy työpaikkoja yrityksistä”, toteaa Koivisto.

Koiviston mukaan vuodenvaihteessa toteutunut TE-uudistus on mahdollisuus onnistua työpaikkojen luomisessa. Työkalupakki on nyt kokonaan kaupungilla, jolla on parempi tuntemus alueen yrityksistä ja tarpeista. Osaavan työvoiman voi löytää ja kohdistaa parhaiten, kun työllisyyspalveluja saa enemmän yhden luukun periaatteella.

Teksti: Antti Innanen

Julkaistu ensimmäisen kerran Keski-Suomen kauppakamarin 95-vuotisjuhlajulkaisussa.