Ei mikä tahansa marketti vaan kaiken kansan Minimani

Ruokakaupassa käynti on usein arjen kiireessä välttämätön suoritus. Vähittäiskauppaketju Minimani luottaa kuitenkin siihen, että marketissa asiointi voi myös olla helppoa, nopeaa − ja ennen kaikkea mukavaa. Menestyvän kauppaketjun salaisuus piileekin laajassa kotimaisessa tuotevalikoimassa, edullisissa hinnoissa ja lämminhenkisessä asiakaspalvelussa.
<p>Jyväskylän Minimani sijaitsee otollisella paikalla Kankaan alueen kupeessa.</p>

Jyväskylän Minimani sijaitsee otollisella paikalla Kankaan alueen kupeessa.

Juhani Metsäranta perusti ensimmäisen Minimanin Seinäjoelle vuonna 1986. Sittemmin vähittäiskauppaketjun myymälöitä on avattu Seinäjoen ja Jyväskylän lisäksi Vaasaan, Kokkolaan ja Lempäälään. Uusin myymälä on suunnitteilla parhaillaan Rovaniemelle.

Jyväskylään Minimani-ketju laajeni vuonna 1994, ja ennen vuosituhannen vaihdetta hypermarketti on sijainnut nykyisellä paikallaan Kankaan entisen tehdasalueen kupeessa.

”Jyväskylä koettiin tuolloin merkittäväksi markkina-alueeksi, koska tämä on riittävän iso kaupunki ja täältä löytyy tarpeeksi asukkaita. Erityisesti asiakkaiden toiveilla oli iso rooli, kun avasimme myymälän tänne”, Jyväskylän Minimanin yksikönjohtaja Ville Joensuu kertoo.

Jyväskylän myymälä onkin kasvanut vuosien kuluessa, ja nyt se työllistää lähes 50 henkilöä. Koko Minimanin palveluksessa taas työskentelee noin 350 kaupan alan osaajaa.

Edulliset hinnat ovat Minimanin tavaramerkki, josta koko kauppaketju tunnetaan. Asiakas voi olla varma, että tuotteen saa Minimanin hyllyltä kilpailukykyiseen hintaan.

”Toiminta-ajatuksemme pohjautuu siihen, että ostamme edullisesti isoja tuote-eriä, jotka sitten myymme edullisesti asiakkaille. Luotamme vahvasti kumppanuusperiaatteeseen keskeisten tavarantoimittajien kanssa”, Joensuu toteaa.

Aivan myymälän alkuaikojen jälkeen myös ruokakaupan puoli on kasvanut merkittävästi. Erityisesti kotimaiset merkkituotteet haukkaavat aimo siivun koko tuotevalikoimasta.

Tuorein Minimanin pelinavauksista on käyttötavaroiden verkkokauppa, joka aukesi viime vuonna. Jo nyt verkkokauppa on saavuttanut suosiota, ja sinne lisätään jatkuvasti uusia tuotteita. Joensuu näkee, että verkkokaupan merkitys kasvaa entisestään ja tuo siten kauppaketjulle lisämyyntiä.

<p>Vaasan Minimanin myymälän uudistetulla hedelmä- ja vihannesosastolla tiskit notkuvat värikkäinä. Myös Jyväskylässä on tarkoitus ottaa mallia Vaasan myymälästä.</p>

Vaasan Minimanin myymälän uudistetulla hedelmä- ja vihannesosastolla tiskit notkuvat värikkäinä. Myös Jyväskylässä on tarkoitus ottaa mallia Vaasan myymälästä.

Hyvä sijainti ja saavutettavuus ovat elinehtoja menestyvällä liiketoiminnalle – niin myös Minimanille. Uudet tiesuunnitelmat uhkaavat kuitenkin Jyväskylän Minimanin tulevaisuutta Vapaaherrantiellä.

Minimanin johto onkin odottavissa tunnelmissa lopullisten päätösten osalta, sillä se uskoo, että Jyväskylän Minimanilla on kykyä kasvaa ja halua kehittyä kokonaisvaltaisena hypermarketina.

”Jyväskylän myymälän asiakasmäärät on saatu käännettyä hyvälle kasvu-uralle ja myynti rullaa hienosti. Tärkeä syy positiiviselle vireelle on erinomainen sijaintimme, josta haluamme pitää kiinni. Myös asiakkaat arvostavat sitä, että meille on helppo tulla”, Joensuu kommentoi tieliikennekaavailuja.

Yhtä lailla myös Kangas rakentuu parhaillaan uutena asuinalueena Minimanin viereen, eikä se ainakaan vähennä tulevaisuudessa Minimanin asiakasmääriä.

Menestyvä kauppaketju ei kuitenkaan synny itsestään, vaan se tarvitsee tuekseen sitoutuneen asiakaskunnan. Minimanin periaatteena on aina ollut, että asiakas pystyy vaikuttamaan kaupan hyllyiltä löytyvään tuotevalikoimaan.

Joensuu uskoo, että jatkuva uudistuminen on valttikortti asiakkaiden sitoutumiselle.

”Kuuntelemme aidosti asiakkaidemme toiveita ja kokeilemme rohkeasti uusia tuotteita. Pystymme myymälässä reagoimaan trendeihin ja asiakkaiden tarpeisiin nopeasti”, Joensuu vakuuttaa.

Jyväskylän Minimanilla onkin asiakkaita, jotka ovat asioineet myymälässä aina vuodesta 1994 lähtien. Myös kanta-asiakkuuksien määrä on kasvanut tasaisen varmasti.

”Aamut alkavat useimmiten sillä, kun pääsee tervehtimään myymälässä tuttuja kasvoja. Vaikka meillä on vuosittain miljoona asiakaskäyntiä, erityisesti lähialueen asukkaisiin on muodostunut erityinen suhde. Meille on tärkeää, että saamme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla”, Joensuu hymyilee.

”Tulevaisuudessa Minimanin tontilta löytyvät kaikki palvelut, mitä asiakas tarvitsee. Meille tullaan viihtymään”, hän lisää.