Flow Controlin keksintö säästää valtavat määrät vettä paperi- ja selluteollisuudessa ympäri maailmaa

Muuramen yrittäjänä ja Keksintösäätiön tunnustuksilla palkittu Flow Control on paperi-, sellu- ja kemianteollisuudelle sekä alan laitevalmistajille virtausmittareita ja kiertovoitelujärjestelmiä valmistava yritys, jonka innovaatiolla tehtaat pystyvät säästämään vedenkulutuksessa merkittävästi. Tuotteet valmistetaan käsityönä Muuramessa, jossa sijaitsee maailman virtausmittarilaitevalmistajien keskittymä.

Flow Controlin innovaatiot ovat saaneet tunnustusta, kun se valittiin Muuramen vuoden yrittäjäksi 2021 ja jo aiemmin Keksintösäätiö on myöntänyt sille tunnustuspalkinnon. Yrityksen repertuaariin kuuluvat erilaiset paperi-, sellu- ja kemianteollisuudelle tarjottavat virtausmittarit, tiivisteveden valvontalaitteet, termosifonijärjestelmät, kiertovoitelumittarit ja tiivisteveden suodatukseen tarkoitetut laitteet.

Yritys on perustettu vuonna 1995, kun prosessiteollisuuden parissa työskennellyt Teuvo Huhtala päätti kokeilla omia siipiään ja aloitti toiminnan autotallista. Pian myös poika Timo Huhtala hyppäsi mukaan bisnekseen.

Liiketoiminta lähti liikkeelle hyvin, sillä Huhtalan nimi oli tunnettu keksinnöistään teollisuusmaailmassa. Huhtalan aiemmassa työssään suunnittelemat ja patentoidut innovaatiot ovat entisellä työnantajalla edelleen käytössä.

Kaikki alkoi perinteisen virtausmittarin rakentamisesta. Nyt keksinnöistä uusin, SZ8 SealCooler™, on jatkojalostettu versio yksinkertaisemmasta mallista. Uudessa järjestelmässä on monia paranneltuja ominaisuuksia: tilavuus on suurempi ja jäähdytysteho olennainen osa. Kiertävä vesi pitää myös tiivisteet kosteana eikä siten erillistä öljyä tarvita. Hienointa lienee kuitenkin se, että se säästää vettä valtavasti.

”Kehittämällämme järjestelmällä vettä ei kulu periaatteessa lainkaan, kun taas perinteisellä virtausmittarilla vettä voi kulua jopa 4-6 litraa minuutissa. Tämän kun suhteuttaa siihen, että tehtailla mittareita ja pumppuja on satoja kappaleita, on säästetty vesimäärä erittäin suuri”, Teuvo Huhtala avaa.

Laitetta ei myöskään tarvitse pelätä pian uusia, sillä tuotteelle luvataan pitkää ikää.

”Asiakkaat arvostavat näitä ominaisuuksia ja niitä onkin tilattu melkoisen paljon viimeisen neljän vuoden aikana”, Timo Huhtala lisää.

Yrityksen tuotteita on viety ulkomaille alusta alkaen. Niitä löytyykin paperi- ja kemianteollisuuden tehtaista ympäri maailmaa, kuten Australiasta, Keski-Euroopasta, Ranskasta, Ruotsista, Kiinasta ja Taiwanista. Yrityksen tuotteista 90 prosenttia menee ulkomaille.

Uutena yritys lähtee tavoittelemaan Amerikan markkinaa. Neuvottelut amerikkalaisen jälleenmyyjän kanssa ovat parhaillaan käynnissä.

”Amerikkaan tuli laki, joka vaatii veden säästämistä. Uskon, että se lisää kysyntää vedenkulutusta vähentäville ratkaisuille”, Timo Huhtala arvioi.

Kotimaista käsityötä Muuramesta

Osat tehdään ja tuotteet kootaan käsityönä sekä testataan yrityksen toimitiloissa Muuramessa kahden yrittäjän ja yhden työntekijän voimin. Jos joitakin osia tarvitaan ulkopuolelta, ne ostetaan Suomesta. Tuotteen korkean laadun lisäksi asiakkaiden hyvä palvelu on intohimoisilla yrittäjillä etusijalla.

Välillä kädet ovat täynnä isojen tilausten myötä, kun taas välillä ehtii kehittää uutta ja pitää vapaatakin.

”Vuosien varrella tuotekehitys on tehty työn ohessa ilman ulkopuolista rahoitusta”, Teuvo Huhtala lisää.

Vaikka teräksen saatavuusongelmat ja teräksen ja energian hintojen nousu ovat aiheuttaneet kustannuspaineita myös Flow Controlille, oli yrityksen viime vuosi erittäin hyvä. Liikevaihto tuplaantui ja kannattavuus oli hyvällä tasolla.

Uudelle jäsenelle ensi kosketus Keski-Suomen kauppakamariin oli ulkomaankaupan asiakirjapalveluiden kautta. Yritys on tarvinnut esimerkiksi alkuperätodistuksia Turkkiin.

”Kun kuulin kauppakamarista lisää, en voinut olla liittymättä myös jäseneksi”, Teuvo Huhtala päättää.

Juttu on julkaistu alun perin Syyskuun Kauppakamari-lehdessä 3/2022.