inPulse Works Oy koulii huippuosaajia ja haastaa innovointiin koneoppimisen hyödyntämisessä

Ohjelmistoalan yritys inPulse Works Oy on tarttunut omalta osaltaan sekä ICT-alan työvoimapulaan että data-analytiikan ja koneoppimisen tehokkaampaan hyödyntämiseen. 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi kasvanut inPulse Works Oy ylsi kasvuvauhdillaan Kauppalehden Kasvajat TOP30-listalle keski- ja itäsuomalaisista yrityksistä sekä tuli valituksi 15 potentiaalisimman kasvuhakuisimman yrityksen joukkoon Kasvu Openin Energia-alan Kasvupolulle.

Innovatiivisia ja kustannustehokkaita IT-ratkaisuja tarjoava inPulse Works Oy on reagoinut ajankohtaisiin aiheisiin IT-alalla. Yritys tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuudet innovointiin eri paikkakuntien toimistojen henkilöstöstä muodostuvien joukkueiden välisellä hackatonilla, jonka aiheena on koneoppiminen ja data-analytiikan tehokkaampi hyödyntäminen. Kilpailun tarkoituksena on innostaa ja antaa tilaa uusille ideoille. Monesti kun työelämässä uppoudutaan omaan arkeen.

”Innovatiivisuus on tärkeää, jotta toimintaa voidaan tehostaa ja luoda uusia ratkaisuja. Työntekijät ovat kilpailuhenkisiä ja innostuivat kilpailusta, jossa hyödynnetään tekoälyä tai koneoppimista. On osattava ajatella isosti”, kertoo inPulse Works Oy:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Minna Liminka.

Joukkueilla on aikaa elokuun 18. päivään saakka, jolloin pidetään esittelytilaisuus, ja voittajat valitaan. Tuomaristo koostuu asiakkaista ja Microsoftin henkilökunnasta.

inPulse Works on tarttunut omalta osaltaan työvoiman kohtaanto-ongelmaan ja alalla vallitsevaan työvoimapulaan. Helmikuussa aloitetussa inWorks Akatemia -ohjelmassa koulitaan opiskeluidensa loppuvaiheessa olevista opiskelijoista huippuosaajia. Ohjelmaan kuuluvat opinnäytetyö ja harjoittelu. Halukkaita on riittänyt ja varsinaista työvoimapulaa inPulse Worksilla ei ole ollut.

”Tarkoituksena on, että opiskelijat tekevät sellaisen opinnäytetyön, josta on oikeasti hyötyä. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät työelämään oikeasti kiinni ja toimimaan tiimissä kokeneiden työntekijöiden sparrauksessa”, Liminka kuvailee.

Jyväskylän ammattikorkeakoulusta aloitti kaksi opiskelijaa, Savonia ammattikorkeakoulusta neljä. Opiskelijat ovat olleet mukana tekemässä esimerkiksi sovelluksia.

”Vastavalmistuvien kouluttaminen on yritykselle iso investointi, mutta uusien nuorien tekijöiden tulo on tuonut uutta virtaa ja haastajia kokeneille työntekijöille. Tavoitteena on tarjota eväitä työelämään ja hyville tyypeille työpaikka”, jatkaa Liminka.

inWorks Akatemian yhtenä tavoitteena on osaltaan varmistaa, että jatkossa asiakasta pystytään auttamaan entistä paremmin muuttuvassa toimintaympäristössä. Toimintaympäristö muuttuu erityisesti nyt, kun datahubin eli sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetyn tiedonvaihtojärjestelmän käyttöönotto lähestyy ja hubin tuomia mahdollisuuksia aletaan hyödyntää digitaalisissa palveluissa. inPulse Works valmistelee asiakkaiden järjestelmissä olevia tietoja yhteensopiviksi hubin kanssa.

Tunnustusta kasvusta

inPulse Works on kasvanut perustamisvuodesta 2010 noin 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Yrityksellä on toimipaikat Jyväskylässä, Kuopiossa ja Seinäjoella. Tänä vuonna inPulse Works on saanut tunnustusta kasvu-urastaan. Yritys muun muassa pääsi toistamiseen Kauppalehden kasvajat Keski- ja Itä-Suomen TOP30 -listalle ja tuli valituksi Kasvu Openin Energia-alan kasvupolulle.

Yritys hyödyntää myös vaikutusmahdollisuuksiaan Keski-Suomen kauppakamarin jäsenenä. Esimerkiksi Minna Liminka kuuluu Keski-Suomen kauppakamarin Osaamisvaliokuntaan. Osaamisvaliokunnan toiminnan tavoitteena on edistää elinkeinoelämän ja yritysten tarvelähtöistä osaamisen kehittämistä vahvistamalla kumppanuusverkostoa, jossa oppiminen ymmärretään tärkeimmäksi liiketoiminnan menestystekijäksi sekä edistää ja tukea oppilaitosten ja yritysten välistä yhteistyötä, vuorovaikutusta ja uusia innovatiivisia toimintamuotoja.

inPulse Works Oy tarjoaa erilaisia tietoteknisiä ratkaisuja ja tietojärjestelmiä yritystoiminnan tehostamiseksi muun muassa sähköiseen asiointiin, asiakashallintaan, tiedolla johtamiseen ja analytiikkaan.

”Haluamme, että asiakkaamme menestyvät omassa liiketoiminnassaan, joten poistamme tietotekniset haasteet menestyksen tieltä. Otamme asiakaslähtöisissä ratkaisuissamme koko asiakaselinkaaren huomioon. Asiakkaita meillä on useilta eri toimialoilta, esimerkkinä sähkö-, kaukolämpö- ja vesiyhtiöitä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Rokkanen.