Intohimo lankoihin avasi TitiTyyn verkkokaupalle ovet globaaleille kuluttajamarkkinoille

Mitä herkullisimmissa väreissä hehkuvat lankakerät toivottavat vierailijan tervetulleeksi jyväskyläläiseen TitiTyy-lankakauppaan. Toivolan Vanhalla Pihalla sijaitseva kivijalkaliike toimii yrityksen sympaattisena kotipesänä, mutta suositun verkkokaupan kautta langat matkaavat ympäri maailman intohimoisten neulojien hyppysiin.

TitiTyyn kivijalkaliike sijaitsee Jyväskylässä Toivolan Vanhan Pihan tunnelmallisessa miljöössä. Kuva: Jonna Hietala.

VUONNA 2006 perustettu TitiTyy lähti liikkeelle verkkokaupasta, kun palo neulomiseen sysäsi Tiina Huhtaniemen yrittäjäksi. Hän ryhtyi tilaamaan ulkomailta erilaisia lankoja, ja pian monipuolinen lankatarjonta kohtasi alati kasvavan kysynnän.

”Työskennellessäni lastentarhanopettajana en ikinä ajatellut, että ryhtyisin yrittäjäksi. Vaikka talous ja luvut eivät kiinnostaneet juurikaan, pitkäaikainen innostus lankoihin ja käsitöihin vei mennessään”, Huhtaniemi muistelee yrityksen alkutaivalta.

Nyt yritys on muuttanut jo kolmanteen liiketilaan laajentumisen myötä, ja työntekijöitä yrityksessä on Huhtaniemen lisäksi viisi. Viime vuonna myös TitiTyyn liikevaihto kasvoi 30 prosentin luokkaa niin verkkokaupan kuin oman tuotemerkin, Tukuwoolin, ansiosta. Oma lankamerkki onkin nyt yrityksen kasvun ja kansainvälistymisen ytimenä.

”Ostimme suomalaisen Tukuwoolin liiketoiminnan vuonna 2016, sillä uskoimme suomalaisen laatulangan vetävän myös ulkomailla. Nyt meillä on jo yli 60 jälleenmyyjää ympäri maailman, ja teemme aktiivista yhteistyötä kansainvälisten neulesuunnittelijoiden kanssa”, Huhtaniemi kuvailee.

TITITYYN VERKKOKAUPASTA löytyy valtava valikoima laadukkaita lankoja niin perinteisille neulojille kuin hieman erikoisempien lankojen hifistelijöille. Sama pätee kivijalkaliikkeeseen, joka saa lankojen paljoudellaan kenen tahansa neulojan sormet syyhyämään.

”Olemme miettineet tuotevalikoiman tarkkaan, sillä haluamme tarjota asiakkaillemme elämyksiä tuotteiden takana. Reagoimme myös uusiin trendeihin. Yhtä lailla arvostamme vastuullisuutta, ja siksi kumppaneidemme pitää täyttää riittävät eettiset ja ekologiset standardit”, Huhtaniemi kertoo.

Vastuullisuusajatteluun liittyy myös yrityksen halu vaikuttaa villan tuotantoprosessiin. Huhtaniemi korostaa, että erityisesti lampureiden tulisi saada kunnon korvaus työstään. Villaa olisi myös jalostettava entistä paremmin tuotteiksi, jotta arvokasta materiaalia ei mene hukkaan, esimerkiksi poltettavaksi.

”Näin kotimaisen langan laatua ja käyttömahdollisuuksia olisi mahdollista kehittää edelleen”, Huhtaniemi uskoo.

Toimitusjohtaja Tiina Huhtaniemi on kasvanut yrittäjäksi intohimosta lankoihin ja käsitöihin. Kuva: Siina Kotala.

Tukuwool on TitiTyyn oma suomalainen tuotemerkki. Kuva: Jonna Hietala.

YRITYKSEN TAVARAMERKKEJÄ ovat myös kattava tuotetieto, asiantunteva palvelu ja nopeat toimitukset niin kotimaahan kuin ulkomaille. Nykypäivänä suomalainenkin verkkokauppa voi olla asiakkaan lähikauppa vaikkapa Kanadassa, sillä paketit saapuvat perille vain muutamassa päivässä.

”Verkkokaupalla ja kivijalkaliikkeellä on sama lankavarasto, ja siksi varastosaldoista huolehtiminen on erityisen tärkeää. Ylipäätään verkkokauppa ja kivijalkaliike tukevat toinen toisiaan, vaikka niiden yhdistämisessä onkin omat haasteensa”, Huhtaniemi toteaa.

TULEVAISUUDESSA TitiTyy haluaa vastata kysyntään vieläkin paremmin, sillä nyt oman kotimaisen lankamerkin tuotanto ei tahdo pysyä kasvavan kysynnän tahdissa.

TitiTyyn menestys ei siis ole sattumaa vaan määrätietoisen työn tulosta. Sana laadukkaasta lankakaupasta onkin kiirinyt siinä määrin, että myös yrityksen järjestämät tapahtumat, kuten vuosittaiset Neulefestarit, keräävät käsityöhenkisiä ihmisiä sankoin joukoin läheltä ja kaukaa.

Sama ilmiö heijastuu myös kivijalkaliikkeeseen, jossa uutuuslangat viedään käsistä hetkessä, kunhan vain tieto on tavoittanut asiakkaat sosiaalisessa mediassa.

”Vaikka käsityöala on melko niche eikä välttämättä vaikuta niin kasvuhakuiselta, hätyyttelemme jo miljoonan euron liikevaihtoa. Rohkeus mennä eteenpäin omannäköistä polkua on ollut yrityksen kasvun tae. Myös toisilta yrittäjiltä saa arvokkaita vinkkejä, joihin kannattaa tarttua. Vaikka kaiken muun voi oppia, intohimo täytyy löytyä itsestä”, Huhtaniemi vakuuttaa.

Jäsenyys on merkki luotettavuudesta – Keski-Suomen kauppakamarilla jo reilut 650 jäsentä

Nostamme jäsenyrityksiämme esiin kanavissamme ja kerromme mielellämme positiivisia yritysuutisia. Onko organisaatiollasi tiedotettavaa tai haluatko näkyvyyttä kanavissamme? Lisää tiedotuslistalle tai ota yhteyttä: nelli.miettinen@kskauppakamari.fi. Tule mukaan vaikuttavaan joukkoomme.