Jake-Man Oy ja Mecamiehet Oy korvaavat työntekijöilleen polttoaineen hinnannoususta aiheutuneita kustannuksia

Jake-Man Oy ja Mecamiehet Oy:n omistajat ovat päättäneet maksaa työntekijöilleen alkuvuoden 2022 tammikuu-huhtikuu ajalta erillisenä kertakorvauksena 3 senttiä kilometrille työmatkan osalta kompensoimaan noussutta polttoaineen hintaa. Yrittäjä Veli-Pekka Niemistö haluaa auttaa tällä toimenpiteellä työntekijöitä nousseiden kulujen keskellä ja lisäksi ottaa kantaa Suomen kustannusten hintakehitykseen.

Tämän hetken suuntaukset energian ja polttoaineen hinnassa ovat sen suuntaisia, että yritykset ajautuvat niiden kanssa nopeasti ahdinkoon.

"Toiminnan kannalta työntekijöiden mahdollisuus kulkea työhön pidemmästäkin matkasta on elintärkeää. Päättäjät ja muut toimijat keskustelevat julkisuudessa asiasta, mutta toimenpiteitä ei näy tapahtuvan. Lisäksi käydään keskustelua siitä onko polttoaineen hinta jo kynnys työssä käynnille", toimitusjohtaja Veli-Pekka Niemistö sanoo.

Niemistö haluaa tällä toimenpiteellä osoittaa, että yrityksissä paikallisesti päättämällä ja sopimalla voidaan hyvin nopeasti reagoida asioihin.

Teräsrakenteita valmistavat konepajat sijaitsevat Uuraisilla ja Petäjävedellä. Yritykset tekevät yhteensä noin 5m€ liikevaihtoa ja niissä työskentelee päivittäin noin 40 ammattilaista.

Yritykset ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi ja rekrytoineet vuonna 2021 13 uutta työntekijää. Panostukset kasvuun ja kehitykseen ovat merkittäviä.

Ammattidiesel käyttöön ja työn verotus kevyemmäksi – kustannusten nousuun tarvitaan tehokkaat lääkkeet

Keskuskauppakamari kannattaa ammattidieselin käyttöönottoa polttoaineiden hinnannousun helpottamiseksi sekä ansiotuloverotuksen keventämistä vastauksena nopeasti nousseisiin kustannuksiin. Ansiotuloverotuksen keventäminen parantaisi suomalaisten ostovoimaa tehokkaasti. Ammattidieselin käyttöönotolla parannettaisiin yritysten kilpailukykyä ja hillittäisiin jyrkästi nousevia kuljetuskustannuksia.