Jäsenesittelyssä 3D Formtech Oy: 3D-tulostusta teollisuuden tarpeisiin

​Kun on toiminut reilut 15-vuotta tuotekehityksen parissa, alkaa tahtomattaankin huomaamaan missä piilee kasvun mahdollisuuksia. 3D Formtech Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Toni Järvitalo näki 3D tulostuksen hurjan kasvun Keski-Euroopassa ja näki alalla bisneksen mahdollisuuden. ”Ala houkutti, koska olen koko työurani ollut tavalla tai toisella tekemisissä muovin ja teknologian kanssa”, Järvitalo kertoo.

3D Formtech Oy tulostaa 3D-tekniikalla sertifiouduista materiaaleista muun muassa osia teollisuuteen, koulutus- ja oppimateriaalia ja pienoismalleja kuvantamaan esimerkiksi uutta tuotantolaitoista. Vaikka mahdollisuudet ovat monet, on pääpaino teollisuudelle tehtävissä tuotteissa. Materiaalina toimii jauhemainen polyamidi, jonka sekaan voidaan sekoittaa lasia tai alumiinia. ”3D tulostuksella pystytään esimerkiksi optimoimaan yhtenäisiä, kestäviä osia, jotka ennen on tehty monesta osasta hitsaamalla. On sanomattakin selvää, että näin saadaan kustannustehokkuutta” Järvitalo kertoo.

Eikä Järvitalon aavistus alan kysynnästä mennyt pieleen. Vajaat kaksi vuotta toiminut yritys on kasvanut nopeasti ja yli tuplannut liikevaihtonsa toisella tilikaudella. Yrityksessä onkin positiivinen ongelma. ”Koneita sekä tuotantopuolen tekijöitä tarvitaan lisää”, Järvitalo vinkkaa.

Yrityksen kasvu on hyvässä vauhdissa ja kysyntä ennakoi kasvun jatkuvan. Välttääkseen vauhtisokeuden Järvitalo ryhtyi aktiivisesti suunnittelemaan muun muassa ulkopuolisen hallitusammattilaisen mukaan ottamista, mikä ohjasi mukaan kauppakamarin verkostoon. ”Olin mukana Keski-Suomen kauppakamarin Uutta puhtia kasvuun -tilausuudessa ja sain paljon ajateltavaa yrityksen kehittämiseen”, Järvitalo kiittelee.