Jäsenesittelyssä: Blingfactory ̶ keskustelufoorumilta Euroopan suurimmaksi ​

​Innokas moottorikelkkaharrastaja Sami Tarvainen aloitti internetissä kelkkailuun liittyvän keskustelufoorumin, jossa hän esitteli harrastuskelkkaansa liittyvää projektia. Vaan ei silloin arvattu, millaisia ovia keskustelufoorumilta aukeaisi.

Pikku hiljaa Tarvaisen maine levisi harrastajien keskuudessa. Muut harrastajat ryhtyivät kyselemään Tarvaisen käyttämien osien perään.

̶ Tässä talossa on pidetty oma-aloitteisuutta ja työntekijöiden yrittäjähenkisyyttä korkeassa arvossa. Näitä ominaisuuksia myös hyödynnetään, kertoo Ka-Mu Oy:n ja Blingfactoryn toimitusjohtaja Juha Järvi.

Oma-aloitteisen ja yrittäjähenkisen toiminnan mahdollistamiseksi esimerkiksi yrityksen koneet ja tilat ovat käytettävissä vapaa-ajalla työntekijöiden harrastustoimintaan. Harrastustaustalta sai alkunsa myös Blingfactory.

̶ Ihmisillä on reilu kilo osaamista päässä. Meillä ei jätetä aivoja narikkaan kun tullaan töihin, naurahtaa Järvi.

Vaikeat ajat johdattivat yrityksen uusille kasvu-urille ja mahdollistivat uudenlaisen liiketoiminnan. Vuonna 2009 Ka-Mu:n liikevaihto tippui rajusti. Oli ryhdyttävä toimiin, eikä lomautuksilta vältytty. Silloinen toimitusjohtaja Tapio Äijänen joutui tekemään vaikeita päätöksiä.

̶ Sami kysyi silloin, että tarvitseeko jäädä pakkolomalle kun suuren kysynnän saaneilla osilla voisi työllistää itsensä ja pari kaveriakin siinä samalla, Järvi muistelee.

Keväällä vuonna 2010 Tarvaisen ideoista syntynyt Blingfactory rekisteröitiin omaksi tavaramerkikseen ja avattiin Blingfactory.fi –verkkokauppa.

Konepaja 4.0

Blingfactory on tuotevalikoimaltaan Euroopan suurin moottorikelkan billet-osien myyjä ja valmistaja. Alumiinista koneistamalla työstetyt billet-osat ovat laadultaan ja kestävyydeltään yleensä alkuperäisiä osia parempia, toivat ne kulkuneuvoon sitten lisää näyttävyyttä, suoritustehoa tai jotakin muuta haluttua ominaisuutta.

̶ Meidän onneksemme esimerkiksi moottorikelkoissa on tehtaan jäljiltä paljon rakentamis- ja muutosmahdollisuuksia. Harrastajille billet-osilla tapahtuva tuunaus on tärkeää, selventää Järvi.

Yritys on edelleen siellä, missä asiakkaatkin – kentällä niin harrastuksissa kuin sosiaalisessa mediassakin.

̶ Sosiaalinen media on tuotekehittelyssämme mukana ennennäkemättömällä tavalla. Saamme asiakkailtamme keskustelufoorumeilla suoria tuote-ehdotuksia tai kehitysideoita, joita hyödynnämme tuotekehittelyssämme.

Blingfactoryn astinlaudan vahvike.

Yhteistyö myös maahantuojien, jälleenmyyjien ja huoltopalveluiden kanssa on tiivistä. Tiivis yhteistyö ketjujen molemmissa päissä mahdollistaa kysynnän tunnistamisen tehokkaalla tavalla.

̶ Emme istu ihan perinteiseen konepajakenttään, monessakin mielessä. Tarjoamme asiakasräätälöityjä konepajatuotteita verkkokaupasta yksittäisille asiakkaille eri puolille Eurooppaa – olisiko tämä sitten vaikka Konepaja 4.0 -konsepti, Järvi naurahtaa.

Työntekijät tärkeimpänä voimavarana

Ihmislähtöisen johtamistavan nimeen vannova Järvi hyödyntää säännöllisesti erilaisia valmennuksia henkilöstön kanssa. Tärkeimmät ominaisuudet ovat kuitenkin työntekijöissä itsessään.

̶ Suurin osa työntekijöistämme on alan harrastajia. Toiset harrastavat motocrossia, toiset moottorikelkkailua jotkut taas autourheilua. Työntekijöidemme harrastuskenttä on laaja aina endurosta kiihdytysajoihin.

̶ Meillä jokainen työntekijä on asiantuntija. He tietävät ja tunnistavat markkinoiden tarpeita sekä tuntevat niihin vaadittavat resurssit ja teknologiat jopa minua paremmin. Ei tällaista osaamista voi heittää hukkaan, Järvi kehuu tiimiään.

Kasvua harrastajaryhmien sisältä

Vuonna 2009 koetut vaikeat ajat ovat kaukana menneessä. Blingfactoryn tuotevalikoima on asiakasräätälöinnin myötä laajentunut 700 – 800 tuotteeseen. Tulevaisuudessa kasvua haetaan työntekijöiden tunnistamista uusista harrastajaryhmistä.

̶ Kasvun paikkoja voidaan löytää esimerkiksi nykyisten harrastajaryhmien sisältä, jossa jollakin ryhmällä on omia erityistarpeita. Nytkin meillä on tuotekehityksessä tällaisille erityisryhmille tarkoitettuja tuotteita.

Yrityksen yksi suurimmista kasvupotentiaaleista on Järven mukaan autourheiluun liittyvillä markkinoilla.

̶ Tällä hetkellä panostamme kotimaan ja Skandinavian markkinaosuuden kasvattamiseen. Tavoitteenamme on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava billet-osien valmistaja sekä sijoittua maailmalla kolmen tai viiden suurimman valmistajan joukkoon.

Halu on kasvattaa liiketoimintaa jopa tuplaten suuremmaksi. Tämä tavoite nostaa esiin verkostojen merkityksen.

̶ Meillä on jo nyt hyvin laaja verkosto, emmekä suinkaan tee kaikkea itse. Verkkokauppamme kasvattamiseksi maailmalle tarvitsemme kumppaneiden tukea ja apua. Ensimmäiset kumppaniyhteistyöt olemme jo aloittaneet, Järvi päättää.

Blingfactory.fi verkkokauppa
Ka-Mu Oy kotisivut