Jäsenesittelyssä Comet Consular Services Oy: Koska aika on rahaa

​Kansainvälinen kaupankäynti vaatii paljon erityisosaamista ja nippelitiedon hallintaa. On hyvä, että tietotaito on organisaation sisällä, mutta on myös osa-alueita, joissa ulkoistusta kannattaa pohtia. Comet Consular Services tarjoaa viisumit, laillistamiset ja käännökset ulkoistuspalveluna. ”Meidän palvelutarjontamme on suppea ja juuri siksi me pystymme hoitamaan aikaa vievät paperityöt nopeasti ja tehokkaasti”, kertoo Comet Consular Services:n operatiivinen- ja myyntijohtaja Pia Heino.

Vaikka toiminta kansainvälisellä tasolla helpottuu ja vapautuu, on kansainväliseen liikkumiseen ja kaupankäyntiin liittyvien asiakirjojen hakeminen ja saaminen edelleen aika ajoin hidasta. ”Moniin asiakirjoihin tarvitaan leimoja eri tahoilta kuten kauppakamarista, julkiselta notaarilta tai ulkoministeriöstä. Vasta sitten ne voidaan laillistaa lopullisesti suurlähetystössä tai konsulaatissa. Pahimmassa tapauksessa suurlähetystö sijaitsee esimerkiksi Ruotsissa, mikä taas vaatii matkustamista. On sanomattakin selvää, että eri tahojen luona vierailuihin käytetty aika on pois ydintekemisestä”, Heino kertoo.

Mukana Keski-Suomen kauppakamarin verkostossa

Comet Consular Services on toiminut yli kolmenkymmenen vuoden ajan, Suomessa kolmisen vuotta. ”Koska palvelu on Suomessa vielä melko tuore, monessa organisaatiossa ei olla tietoisia näiden aikaa vievien toimintojen ulkoistamisesta”, Heino kertoo. Yrityksellä on toimintaa kaikissa Pohjoismaissa Islantia lukuun ottamatta, mikä mahdollistaa nopean asioiden hoidon. ”Vaikka pääpaikkanamme Suomessa on Helsinki, on esimerkiksi Keski-Suomi alueena meille tärkeä ja siksi haluamme olla mukana Keski-Suomen kauppakamarin verkostossa”, Heino painottaa.