Jäsenesittelyssä Houseboat: Muutos on mahdollisuus ​

​Oy Bellamer Ltd on vuonna -91 perustettu yritys. Alun perin yritys valmisti purjeveneitä, mutta muutamia vuosia sitten yrityksen johdossa huomattiin uusi suuntaus. ”Ymmärrettiin, että asiakkaat eivät enää välttämättä halua omistaa”, kertoo Oy Bellamer Ltd:n kehitysjohtaja Krista Karhunen. Muutos nähtiin mahdollisuutena ja niin ajatus asuntoveneiden vuokraamisesta ja Houseboat -liiketoimintannasta sai alkunsa.

Keski-Euroopassa asuntoveneet ovat jo pidempään nauttineet suurta suosiota. Toisaalta monet keskieurooppalaiset matkaavat Kanadaan hakemaan luontoelämyksiä. ”Se mitä Kanadasta haetaan, on paljolti samaa mitä voimme tarjota Suomessa, mutta Suomesta tämä puoli jostain syystä tunnetaan vielä huonosti. Asuntoveneet ja Suomen monipuolinen luonto ovat sellainen yhdistelmä, jonka uskomme houkuttelevan Suomeen ihan uusia matkailijoita”, Karhunen kertoo. Myös suomalaiset ovat löytäneet asuntoveneet. ”Viime kesänä meillä oli suomalaisia asiakkaita enemmän kun uskalsimme odottaa”, Karhunen jatkaa.

”Asuntovene on kelluva kesämökki, kaikilla mukavuuksilla. Niitä on helppo ohjata eikä aiempaa veneily kokemusta ei tarvita. Asuntovene on myös loistava paikka kokoukselle tai vaikkapa tiimipäivälle”, kuvailee Karhunen.

Asuntoveneet valmistetaan Suomessa, Konnevedellä. Niiden kotimaisuusaste on lähes 80 % ja keskisuomalaisuusaste noin 70 %. Jyväskylässä asuntoveneet ovat olleet vuokrattavissa kaksi kesää ja ensi kesänä Jyväskylän lisäksi asuntovene on vuokrattavissa myös Lahdessa. Uusista kaupungeista sekä uusista yhteistyökumppaneista käydään neuvotteluja ja tarkoituksena on saada ainakin suurempien kaupunkien satamiin asuntoveneet.

Konsepti on uusi ja yhteistyökumppaneita etsitään myös palveluiden osalta. ”Meidän ydinbisnestä on veneiden myynti ja vuokraus. Vuokraajat kuitenkin haluavat palveluja ja aktiviteettejä, joten olemme kiinnostuneita yhteistyökumppaneista”, Karhunen vinkkaa.

Houseboat on mukana Visit Finlandin verkostossa sekä Keski-Suomen kauppakamarin Stopover -hankkeessa. ”Haluamme saada Jyväskylään ja Suomeen entistä enemmän kansainvälisiä vierailijoita ja haluamme olla mukana näissä verkostoissa rakentamassa yhteistyössä mahdollisuuksia matkailualan kasvulle”, Karhunen lupaa.