Jäsenesittelyssä Keski-Suomen Tarkastustalo Oy: Laadusta tinkimättä, vankalla ammattitaidolla

Keski-Suomen Tarkastustalo Oy hoitaa tarkastukset vankalla ammattitaidolla, laadusta tinkimättä. Työn tehostamisen ja laadun varmistamisen myötä syntyi idea tarkastuksien mobiilisovellukselle. Muutoinkin koko organisaation toimintaa ohjaa jatkuva kehittyminen ja kehittäminen.

Jo vastaanotto ja toimitila Vaajakosken Konttisentiellä antavat ensi vaikutelman Keski-Suomen Tarkastustalo Oy:n omaleimaisuudesta. Tila on remontoitu särmikkäästi, persoonallisesti ja vanhaa tehdasmiljöötä kunnioittaen. Tilaan on löydetty täydellisesti sopiva sisustus ja ikkunasta avautuu idyllinen maisema. Tilaa on runsaasti, mutta toimistolla on hiljaista. Tuomo Rauhalan lisäksi toimistolla on Suvi Rauhala. ”Meidän tarkastajat ovat kentällä. Mitä hiljaisempi talo on, sen parempi”, naurahtaa Keski-Suomen Tarkastustalo Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Tuomo Rauhala.

Jo toimitilan remontista voi päätellä, että työt hoidetaan laadusta tinkimättä, vankalla ammattitaidolla. Mutta viimeistään keskustelun käännyttyä yritykseen ja sen toimintaan, kuulija vakuuttuu. Päällimmäisenä mieleen jää aito tahto olla avuksi sekä jatkuva tahto kehittyä ja kehittää. Jos esimerkiksi kuntotarkastuksessa löydetään korjattavaa, pystytään talon sisältä tarjoamaan nopeasti ratkaisua ongelmaan. Yrityksen palvelut ovat kehittyneet kysynnästä ja tahtotilasta auttaa asiakasta saamaan ongelmat ratkaistuksi.

Jatkuvan oppimisen kulttuuri

Tuomo Rauhalan taskusta löytyvät kaikki pätevyydet mitä ala vaatii, eikä niitä ole tehty pelkästään tutkinnon takia. Kaikesta huokuu aito halu saada Suomen rakennukset terveiksi. Rauhalat haluavat istuttaa jatkuvan oppimisen kulttuurin myös työntekijöihin. Kantavana periaatteena on, että kun tarkastajat ovat toimistolla, he käyttävät aikansa uuden opiskeluun. ”Ala kehittyy voimakkaasti ja koko ajan löydetään uudenlaisia ongelmia ratkaistavaksi. Kun olemme ajan hermoilla, voimme reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin”, Rauhala kertoo.

Toimitilan yhdestä kulmauksesta löytyy homeviljelmät. ”Koska home rakennuksissa on tänä päivänä suuri ongelma, haluamme aidosti ymmärtää, miten home käyttäytyy, jotta voimme poistaa ongelman”, Rauhala toteaa vaatimattomasti tulkinnoistaan.

Automatisointia asiakkaiden eduksi

Perinteisellä alalla olisi helppo tyytyä perinteiseen toimintatapaan, mutta se ei ole riittävä laatua vaativalle ja vaalivalle yrittäjälle. Yrityksen toimintaa on automatisoitu niin paljon, kun se ihmisiä vaativalla alalla on mahdollista. Kun kuntoarviot, kuntokartoitukset ja muut rakennuksen kunnossapitoon liittyvät tutkimukset tehdään tyypillisesti kynän ja paperin kanssa, on Keski-Suomen Tarkastustalo Oy:ssa asia viety astetta pidemmälle. Tuomo Rauhala on itse ollut mukana kehittämässä tarkastusten avuksi Provepad –mobiilisovellusta yhdessä ohjelmistoyhtiö Eventizer Oy:n kanssa ja Canonin Therefore -dokumentinhallintajärjestelmä hoitaa muut toimintoihin liittyvät automatisoinnit. ”Kyllästyin toimimaan sihteerinä ja halusin käyttää aikani asiakkaiden palvelemiseen, tietokoneella kirjoittamisen sijaan”, Tuomo Rauhala kertaa kysyttäessä mistä idea sovelluksesta sai alkunsa.

Tarkastussovellusta on kehitetty jo kuuden vuoden ajan ja sen kehitystyö jatkuu edelleen. Sovelluksen avulla asiakas saa raportin jopa samana päivänä, eikä raportteja tarvitse odotella. Sovellus toimii myös muistilistana tarkastajille, minimoiden inhimillisten unohdusten määrän ja poistamalla ison osan aikaa vievästä raporttien kirjoittamisesta. Sovelluksessa hyödynnetään paljon kuvamateriaalia, mikä lisää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Joustavuutensa vuoksi sovellus on erittäin tehokas työkalu myös esimerkiksi linjasaneerausten valvonnassa. Koska sovelluksen toimintaperiaate on objektiivinen, saadaan laadukkaita ja vertailukelpoisia tarkastustuloksia tai valvontaraportteja, riippumatta siitä kuka tai missä tarkastus tehdään. ”On selvää, että tämäkin ala automatisoituu pikkuhiljaa ja koska meillä on jo valmiiksi kehitetty sovellus, ei meillä ole mitään syytä olla tarjoamatta sitä myös muille”, Tuomo Rauhala kertoo.

Keski-Suomen Tarkastustalolla on valmistumassa tarkastussovellukseen perustuva uuden ISO 9001:2015 mukainen laadunhallintajärjestelmä, Suomessa ensimmäinen laatuaan.