Jäsenesittelyssä Skand Oy – Kasvun nälkää ​

​Skand Oy on Leijona-sähköskoottereiden kokoonpanija ja myyjä. ”Sähköskootterin ostajia on monessa eri ryhmässä, ihan teinistä niihin, jotka tarvitsevat tukea liikkumiseen. Me näimme, että hyvännäköisille, laadukkaille sähköskoottereille ei ollut tarjontaa ja päätimme luoda tarjonnan”, kertoo Skand Oy:n toimitusjohtaja Jussi Utoslahti.

Skand Leijona on suunniteltu vaihteleviin keliolosuhteisiin ja sen yksi parhaista ominaisuuksista onkin vakaus. ”Meidän skootteri on kuin liikkuva tuoli. Sen kanssa voi pysähtyä istumaan vaikka keskelle toria tai katselemaan kaunista maisemaa”, Utoslahti kuvailee.

Toiminta on pyörähtänyt käyntiin reilu vuosi sitten ja näkemys tarpeesta on osoittautunut oikeaksi. Skand Leijona sähköskootteri on noussut nopeasti Suomen suosituimmaksi sähköskootteriksi. Tämän vuoden liikevaihto tulee rikkomaan miljoonan ja yrityksen henkilöstömäärä on kasvanut vuodessa kahdesta veljeksestä 13 tekijään. ”Haasteellisinta onkin ollut hallita kasvua”, Utoslahti naurahtaa.

”Me lähdimme tietoisesti rakentamaan yritystä, jolla on kansainvälistä potentiaalia”, Utoslahti jatkaa. Koska kasvu on ollut koko ajan tavoitteena, on kasvuun pystytty varautumaan alusta alkaen muun muassa automatisoimalla toimintoja. ”Lähdimme myös alusta asti tekemään asioita totutusta toimintamallista poikkeavasti, hieman tehostetummin”, Utoslahti avaa liiketoiminnan ydintä. Yritys on panostanut vahvasti markkinointiin ja sen tuloksia mitataan systemaattisesti. ”Toiminnan ytimessä on kuitenkin aina asiakas. Me haluamme, että asiakas saa laadukkaan tuotteen lisäksi erinomaista palvelua ja miellyttävän kokemuksen”, Utoslahti painottaa.

Skand Oy liittyi pian sähköskootteritoiminnan startattua Keski-Suomen kauppakamarin jäseneksi. Kasvun yhtenä tukijalkana on hyvän suunnitelman lisäksi toiminut hyvä verkosto ja jatkuva verkostoituminen. ”Olemme olleet aktiivisesti mukana kauppakamarin tilaisuuksissa ja niistä on ollut hyötyä. Lisäksi olemme kyselleet neuvoja ja kontakteja esimerkiksi kansainvälistymiseen liittyen. Ja saatiinpa vinkki nykyisestä tilitoimistostammekin kauppakamarin kautta”, Utoslahti kiittelee.