Jäsenesittelyssä Solar-Arena.com: Säästöä ja tuottoa aurinkoenergiaan sijoittamalla

​Solar-Arena on aurinkoenergian hyödyntämiseen ja energian säästämiseen erikoistunut yritys, joka tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua aurinkoenergian käyttöönottamiseksi. Keskisuomalainen yritys keskittyy aurinkoenergian laskentajärjestelmien ja palveluiden tuottamiseen koko prosessissa.

”Palvelumme sopivat kaikille, jotka kuluttavat energiaa ja haluavat hyödyntää uusiutuvaa aurinkoenergiaa – siis ihan kaikille. Laskentajärjestelmiemme avulla voimme selvittää, kuinka paljon sitä voidaan hyödyntää tietyllä paikalla”, kertoo Solar-Arenan toimitusjohtaja Ari Järvinen.

Toiminnan tarkoituksena on maksimoida energian säästäminen ja uusiutuvien energioiden käyttö.

”Aurinkoenergiaan satsaamisessa ei voida puhua investoinnista vaan sijoittamisesta – jopa 10 vuodessa hankinta maksaa itsensä takaisin ja tämän jälkeen 15 vuoden ajan sijoitus tuottaa noin 10 prosenttia vuosittain”, kuvailee Järvinen. ”Kun tuotto on varmasti 10% vuodessa, luulisi asian alkavan kiinnostaa.”

Päätös aurinkoenergiapalveluiden tuottamisesta syntyi pitkän selvitystyön, kansainvälisillä messuilla kiertelyn ja satojen ihmisten tapaamisen seurauksena. On havaittu, että kotitalouksien lisäksi tarvetta aurinkoenergian hyödyntämiselle on nähty esimerkiksi teollisuusyrityksissä, energialaitoksissa ja kiinteistöosakeyhtiöissä.

”On tärkeää tutustua aurinkoenergian tarjoamiin mahdollisuuksiin ja tehdä alkuselvitys – se pätee missä vain rakentamis- tai korjaushankkeessa. Alkuselvitys maksaa itsensä takaisin jo vuodessa”, kertoo Järvinen.

Solar-Arenan toiminta on hyvässä kasvussa, koko kotimaassa kyselyjä on kotitalouksista Suomen suurimpiin aurinkovoimaloihin. Viime kesänä yritys aloitti viennin. Tällä hetkellä Solar-Arena tekee kauppaa muun muassa Moskovassa ja Pietarissa.

Järvinen kiinnostui kauppakamarin jäsenyydestä verkostoitumismahdollisuuksien vuoksi.

”Odotan kauppakamarin jäsenyydeltä verkostoitumista erilaisista yrityksistä olevien ihmisten kanssa. Kauppakamari vaikuttaa hyvältä ja tärkeältä verkostolta”, kertoo Järvinen odotuksistaan kauppakamarin jäsenyydestä.