Jukolan Juusto Oy - Suomen paras ja merkittävin cheddarin valmistaja
​​​​​​​

Omalla tilalla lypsetyllä aamumaidolla, intohimolla tekemiseen, rakkaudesta juustoon, uskolla omaan ideaan sekä kovalla työllä syntyy Joutsan Leivonmäellä viitenä päivänä viikossa Aitoa Suomen parasta Cheddaria. Mutta mikä on tämän Aidon Cheddarin tarina?
​​​​​​​

”Menin aikoinaan 1988 juustomestariksi Isoonkyröön, olen ollut siis yli 30 vuotta juustoalalla.
Pertti-velipojalla on täällä meidän kotipaikkakunnalla Joutsan Leivonmäellä todella iso, noin 300 lypsylehmän maitotila. Olimme velipojan kanssa pohtineet, kuinka saisimme lisäarvoa omalle maidolle. Samoihin aikoihin vierailin Kanadassa Artesaani juustolassa, jossa opin, miten aitoa oikeaa cheddaria tuotetaan. Siitä syntyi ajatus oman aamulypsymaidon jatkojalostukselle; Aidon Cheddarin tuotannolle, mitä kukaan muu Suomessa ei tee”, kertoo Jukolan Juuston ja Aidon suomalaisen Cheddarin alkutarinaa juustomestari ja Jukolan Juuston perustaja Markku Liias.

Jukolan Juuston perusta ja juustomestari Markku Liias työnsä äärellä.

Näin Jukolan Juustoa alettiin rakentamaan vuonna 2013 Joutsan Leivonmäelle, keskeiselle sijainnille valtatie neljän varrelle, jossa sattui juuri sopivasti olemaan oikein hyvä yritystila tyhjänä. Markku ja Pertti Liias tekivät todella suuren investoinnin ja juustolaa rakennettiin vuosi. Kanadan Artesaani juustolasta, jossa idea alkunsa sai, ostettiin cheddarmylly Leivonmäen uuteen tehtaaseen.

Selkeää Liiaksen veljeksille oli se, että kun on juustola, niin pitää olla myös pieni juustomyymälä sekä kahvila. Kumppaniksi maalaisidyllisen kahvilan ja juustomyymälän yrittäjäksi löytyi Karoliinan kahvimylly, joka jakoi saman ajatusmaailman: toimitaan niin kuin vanhaan aitoon aikaan. Kahvilassa on myynnissä mm. pizzoja, piirakoita ja salaatteja, missä käytetään myös cheddaria.

​​​​​​​”Sesonkiaikaan kahvio on hyvin suosittu, täällä pysähtyy matkalla yli 30 000 ihmistä vuodessa”, iloitsee Liias ja jatkaa: ”Koska kaikki aamulypsy maito tulee veljen tilalta, niin lähiruoka konkretisoitui hyvin, kun lähdimme tekemään cheddaria. Maitotila työllistää tällä hetkellä 8 henkilöä, kahvila 7 ja Juustola 7, eli kaikkinensa koko kokonaisuus yhteensä jo 25 henkeä. Tuomme paljon elinvoimaa pienelle Leivonmäelle”, kertoo positiivisia ilonaiheita Liias.


Cheddarin tekeminen on käsityötä

​​​​​​​Kun tehdään Aitoa Cheddaria, niin massa cheddaroidaan. Se on menetelmä, joka vaatii paljon käsityötä eikä sitä voi automatisoida. Siksi isot yritykset eivät tee aitoa cheddaria.

”Ensimmäisenä vuonna teimme 8 tonnia cheddaria, toisena vuonna 20, viime vuonna 40 tonnia ja tänä vuonna todennäköisesti 70 000 kiloa cheddaria. Saamme parin viikon päästä toisen cheddarointi altaan, niin pääsemme kaksinkertaistamaan päivätuotannon samantien”, kertoo tuotantomääristä Liias.

Kun tehdään Aitoa Cheddaria, niin massa cheddaroidaan.

”Kovia vuosia on kuitenkin ollut. Kilo juustoa pitää myydä, jotta saadaan 1,5 kiloa tehtyä. Omat haasteensa oli eritoten, kun pääomia ei alussa ollut. Kun maito tulee tänään, niin se tuloutuu rahaksi vasta puolen vuoden päästä. Meillä on monen sadan tuhannen varasto kiinni juustolassa. Tilanne on kuitenkin positiivisesti hyvä, sillä menekkiä on enemmän kuin pystytään tuottamaan”, kertoo juustolan toiminnasta Liias.

Vintage eli ikächeddari vaatii kypsyäkseen 1,5-2 vuotta ja vaatii näin ollen myös varastotilaa pitkäksi aikaa.


Tarina toimii aina

Jukolan Juusto alkoi heti alussa rakentamaan yrityksestä tarinaa. Tarinat purevat ihmisiin ja yrityksen tarina on kaikkein tärkein, kun viedään tietoa yrityksestä ulospäin.

”Tavoitteena on ollut olla Suomen paras ja merkittävin cheddarin valmistaja ja tavoite toteutui 2016, kun Jukolan Juuston Aito Cheddar mustapippuri voitti Suomen parhaan Cheddarin tittelin”, kertoo hyviä uutisia Liias.

Aitoa Cheddaria löytyy montaa eri makua: valkosipuli, originaali, chili ja Suomen parhaaksi cheddariksi valittu mustapippuri.

Markkinointia yrityksen pitää tehdä, mutta myynti on ollut suhkoht helppoa. Cheddaria menee hyvin eteenpäin niin paljon kuin tuotanto ehtii tuottaa. Jukolan Juuston Cheddar on kaikissa valtakunnallisissa kaupoissa: S-Market, Prismat, Minimanit, Halpa-Halli, osassa K-kauppoja. Nykypäivänä myös syödään ravintoissa todella suuria määriä burgereita ja monet ravintolat ja laskettelukeskukset haluavat tarjota asiakkailleen erittäin laadukkaan ja maistuvan annoksen Aidolla Cheddarilla. Tänä vuonna mukaan jakeluverkostoon tulee myös 230 Salea ja Alepaa. Tuotteita löytyy siis jokapuolelta Suomea ja menee jonkin verran myös ulkomaille.

Jukolan Juusto on oivaltanut valtavan somen ja videoinnin vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä.
”Olemme todella aktiivisia monessa eri somekanavassa. Meille tulee asiakkaista instagramin, facebookin ja twitterin kautta, kun ihmiset ja ravintolat saavat tietoa cheddaristamme. Meillä on myös kumppanina tosi kovia ravintoloita ja keittiömestareita, ruokablokkareita, joiden välityksellä tieto kulkee somekanavissa vauhdilla”, iloitsee digiajan tuomista hyödyistä Liias.

”Rakennamme heimoa, jossa on tosi kovia nimiä. Teemme markkinointia eri tavalla mitä muut tekevät. Ruokablokkarit on tehneet todella paljon reseptejä ja tarinoita nettisivuillemme. He tekevät sitä rakkaudesta ruokaan. Mainostamme molemmat toinen toisiamme. Tulemme esille asiakkaillemme aitoudella ja läpinäkyvyydellä”, kertoo Liias Jukolan Juuston markkinointi menetelmistä.

Viime vuonna noin 15 % suomalaisista oli kuullut ja tietää Jukolan Juustosta ja Aidosta Cheddarista, tällä hetkellä luku alkaa olemaan noin 30 %. Jukolan Juustolla on siis hyvä vauhti päällä. He tuovat ilosanomaa ihmisille, että Suomessa tehdään sitä ihan aitoa oikeaa cheddaria.


Lisätietoja: www.jukolanjuusto.fi

​​​​​​​


Kommentit