Kirjan matka ideasta valmiiksi teokseksi –
​​​​​​​PS-kustannuksella tiedetään, miten tieto ja lukija saadaan kohtaamaan

Nykypäivän digitaalisen yltäkylläisyyden maailmassa käsin kosketeltavasta kirjasta on tullut jotain, joka saa ihmisen todella pysähtymään ja ajattelemaan. Jyväskyläläinen PS-kustannus on tietokirjoihin erikoistunut kustantamo, joka luottaa laadukkaan kirjallisuuden voimaan.
<p>PS-kustannuksen toimitusjohtaja Henna Santalahti ja markkinointipäällikkö Anne Luoma-aho uskovat, että ihmiset tarttuvat painettuihin kirjoihin myös tulevaisuudessa.</p>

PS-kustannuksen toimitusjohtaja Henna Santalahti ja markkinointipäällikkö Anne Luoma-aho uskovat, että ihmiset tarttuvat painettuihin kirjoihin myös tulevaisuudessa.

PS-KUSTANNUS SAI ALKUNSA vuonna 1996, kun oppimateriaalien parissa pitkään työskennellyt Pekka Santalahti koki, että Suomessa oli puutetta opettajille suunnatusta ammatillisesta kirjallisuudesta. Koska pedagogiselle kirjallisuudelle oli kysyntää, jonkun oli täytettävä markkinarako.

Reilun 20 vuoden aikana yrityksen toiminta on laajentunut merkittävästi, kun mukaan on tullut eri teemoihin vihkiytyneitä tietopalveluita, jotka toimivat ammatillisina kirjakerhoina. Opettajan Tietopalvelun rinnalle on perustettu niin Sosiaali- ja terveysalan Tietopalvelu kuin Varhaiskasvatuksen Tietopalvelu. PS-kustannuksen sisaryritys Funtor luotsaa näitä kirjakerhoja.

Kun yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdon vuonna 2016, vetovastuun kustannustoiminnasta otti Pekan tytär Henna Santalahti. Nykyinen toimitusjohtaja näkee, että kirja-alalla on uudistuttava jatkuvasti.

”Aktiivisena kustantamona pyrimme pysymään ajan hermolla ja tekemään aktiivisesti uusia avauksia. Siksi perustimme viime vuonna uuden kustantamonimen, Tuuma-kustannuksen, joka on profiloitunut tietopohjaiseen ja särmikkääseen itsensä kehittämisen kirjallisuuteen”, Santalahti kertoo.

Tuuma-kustannuksen kirjoihin onkin tartuttu innolla, koska ne käsittelevät raikkaasti tärkeitä aiheita. Vuoden alussa ilmestyi esimerkiksi uupumukseen pureutuva Uuvuksissa-teos ja omanarvontuntoa vahvista Röyhkeyskoulu-kirja.

KUN MONI PÄÄTYY KIRJAKAUPAN HYLLYLLE hypistelemään uutuuskirjoja, harva kuitenkaan tietää, millaisen matkan opus on matkannut ennen sitä. Kustantamot ovat syntyneet juuri siihen tarpeeseen, miten kirjailijan sanoma ja lukijan ajattelu saadaan lopulta käymään vuoropuhelua keskenään.

”Yhden kirjan tekemisessä on mukana iso joukko ammattilaisia aina kustannustoimittajasta kielenhuoltajaan ja graafikosta tiedottajaan. Tämän lisäksi keskeisessä roolissa on painotyö, markkinointi, asiakaspalvelu, varastointi, logistiikka ja myynti. Kirja on siis vasta alkutekijöissään, kun kirjailija on tehnyt oman työnsä”, Santalahti kuvailee kirjan tekemisen prosessia.

YHTEENSÄ PS-KUSTANNUS TYÖLLISTÄÄ tytäryrityksineen noin 20 henkilöä. Markkinointipäällikkö Anne Luoma-ahon mukaan yritys on nykymuodossaan sopivan kokoinen toteuttamaan isojakin muutoksia ketterästi.

”Työyhteisömme on sitoutunut ja innostunut kehittämään yrityksen toimintaa. Kaikki osallistuvat päätöksentekoon, ja monet ideat ovat lähtöisin työntekijöiltämme”, Luoma-aho toteaa.

PS-kustannus ei aio jäädä polkemaan paikoilleen tulevaisuudessakaan, vaan se tarttuu rohkeasti teemoihin, jotka kiinnostavat ihmisiä joko ammatillisesti tai itsensä kehittämisen osalta.

”Ideoita meillä kyllä riittää, ja mahdollisuuksia mielenkiintoisiin kirjoihin on loputtomasti. Kiinnostuneena olemme mukana viemässä kirja-alaa eteenpäin omalta osaltamme. Uskomme, että kirjojen suosio ei katoa”, Santalahti hymyilee.