Konnekuljetus Oy:n Antti-Heikki Puttonen palkittiin Vuoden 2023 keskisuomalainen johtamisteko -palkinnolla

Vuoden 2023 keskisuomalainen johtajuusteko -palkinnon vastaanottivat Konnekuljetus Oy:n Antti-Heikki Puttonen ja Marie Rosti, palkintoa jakamassa Jamkin lehtori Kirsi Kemell. KUVA: Reeta Kunelius, Jamk

Vuoden keskisuomalainen johtamisteko -palkinto on myönnetty Konnekuljetus Oy:lle ja sen logistiikkapäällikkö Antti-Heikki Puttoselle. Palkinto myönnettiin Uudistavan johtamisen verkoston järjestämässä Uudistavan johtamisen seminaarissa Jyväskylän ammattikorkeakoulun pääkampuksella 25.1.2024.

"Konnekuljetus on toteuttanut vastuullista johtamista ja kestäviä toimintatapoja sekä saanut erinomaista palautetta johtamisestaan. Heillä on hieno yhteinen tekemisen meininki ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen", perustelee Uudistavan johtamisen verkoston ohjausryhmä myönnettyä tunnustusta.

Vuonna 1987 perustettu Konnekuljetus Oy on Konnevedeltä lähtöisin oleva kuljetusalan perheyritys, josta on muodostunut vuosien varrella logistiikka- ja bioenergiapalveluja, raskaan kaluston huoltoa sekä tuotantoteknologiaa perävaunuille ja päällirakenteille tarjoava Konnegroup-konserni. Konnegroup työllistää kaikkiaan yli 170 henkilöä ja toimii Keski-Suomesta käsin koko Suomen alueella.

Palkintoa oli Puttosen lisäksi vastaanottamassa yrityksen talouspäällikkö Marie Rosti.

“Alaamme haastaa osaavan ja sitoutuneen työvoiman saaminen. Uuden työntekijän kouluttaminen on aina iso ponnistus, ja tämän takia olemmekin halunneet panostaa siihen, että osaavat henkilöt haluavat jäädä yritykseemme ja viihtyvät meillä”, Puttonen kertoo yrityksen johtamistavoista.

“Työntekijät ovat yrityksemme tärkein voimavara ja se on myös arvojemme ydintä. Tällä hetkellä työntekijöiden vaihtuvuus on meillä pientä, mikä mielestämme on hyvä onnistumisen mittari johtamiselle”, Rosti täydentää.

Vuoden keskisuomalainen johtamisteko -palkinto myönnettiin nyt ensimmäistä kertaa. Palkinnon saajaa sai ehdottaa vapaasti joulu-tammikuun ajan avoimella verkkokyselyllä.

Voittajaa esittäneessä ehdotuksessa korostettiin muun muassa yrityksen vastuullista toimintaa ja asiakkaiden huomioimista vastuullisuusraportoinnissa, nuoriin kohdistuvaa sponsoritoimintaa sekä mestari-kisälli-mallia, jota yrityksessä hyödynnetään uusien tulokkaiden opastamisessa. Myös positiivinen suhtautuminen kansainvälisten osaajien palkkaamiseen sai perusteluissa kiitosta.

Vuoden keskisuomalaisen johtamisteon valitsi tulleiden ehdotusten joukosta Uudistavan johtamisen verkoston ohjausryhmä, johon kuuluvat Jamkin johtamisen asiantuntijoiden ja johdon edustajien lisäksi:

• Auvinen Tommi / Vanhempi yliopistonlehtori, johtaminen, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Jyräkoski Sanna-Mari / Toimitusjohtaja, Keski-Suomen Yrittäjät
  • Kati Kallimo / Sote-palveluiden toimialajohtaja, Keski-Suomen Hyvinvointialue
  • Laaksonen Vilja / Toimitusjohtaja, Aava & Bang Oy, Jamk-alumni
  • Lappalainen Minna / Johtaja, Jamk Biotalousinstituutti
  • Lehtinen Jukka / Ylijohtaja, Keski-Suomen ELY-keskus
  • Määttä Antti / Toimitusjohtaja, Keskimaa
  • Paananen Nina / Henkilöstökonsultti Barona IT, tradenomiopiskelija Jamk
  • Puurula Jaakko / Tehtaan paikallisjohtaja, Valmet Technologies Oy
  • Sutinen Mika / Hallitusammattilainen

Uudistava johtaminen on Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoima monialainen verkosto, joka palvelee alueen organisaatioiden johtamisosaamisen kehitystarpeita.