14.04.2025 11:45
LähiTapiola Keski-Suomi – paikallista turvaa ja hyvinvointia
Jyväsjärven retkiluisteluradan rahoittaminen on yksi toimista, joilla LähiTapiola Keski-Suomi edistää hyvinvointia maakunnassa. Kuva: Tero Takalo-Eskola.
LähiTapiola tekee laajasti työtä maakunnan hyvinvoinnin edistämiseksi. Vakuutuspalvelujen lisäksi erilaisilla vastuullisuusteoilla ennaltaehkäistään vahinkoja ja huolehditaan alueen elinvoimasta.
LähiTapiola Keski-Suomi on asiakkaidensa omistama yhtiö, jonka tavoitteena on tarjota asiakkailleen kattavasti kokonaisvaltaista turvaa elämän eri vaiheisiin. Yhtiön asiakkaina on niin henkilö-, yritys-, maatila- kuin yhteisöasiakkaitakin. Vakuutusturvan lisäksi saatavana on myös säästämisen ja sijoittamisen palveluita.
LähiTapiola Keski-Suomi on yksi LähiTapiola-ryhmän 19 itsenäisestä alueellisesta yhtiöstä. Asiakkaat hyötyvät ison yhtiöryhmän osaamisesta ja tietotaidosta, mutta saavat paikallisen yhtiön tarjoamaa henkilökohtaista ja mutkatonta palvelua.
”Olemme vahvasti läsnä koko toimialueellamme. Palvelemme yhdeksällä toimistolla lähes 130 asiantuntijan voimin. Laajan toimistoverkoston lisäksi palvelua saa tietysti myös verkossa ja puhelimessa”, LähiTapiola Keski-Suomen toimitusjohtaja Teemu Toivanen sanoo.
Paikallisuus ja asiakasomistajuus luovat parhaat edellytykset vahinkojen ennaltaehkäisyyn ja alueen elinvoiman tukemiseen. Omistaja-asiakkaat ovat keskeisessä roolissa yhtiön toiminnassa myös hallintotyöskentelyn kautta.
“Keskinäinen turvaaminen on ollut toimintamme kulmakivi jo 150 vuoden ajan. Tämä periaate ohjaa edelleen sitä, miten huolehdimme asiakkaistamme ja paikallisesta hyvinvoinnista”, kertoo LähiTapiola Keski-Suomen henkilöstö-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Katri Liukkonen.
Näkyviä toimia ja vaikuttavia tekoja
LähiTapiolan tavoitteena on olla omistaja-asiakkaiden paras kumppani elämänturvassa. Se tarkoittaa sitä, että tilanteeseen nähden asiakkaalla on oikea ja riittävä terveyden, talouden ja omaisuuden turva. Alueyhtiön arjessa elämänturva tarkoittaa myös konkreettisia yhteiskuntavastuutekoja.
“Tekemämme vastuullisuustyön tavoitteena on vahvistaa Keski-Suomen elinvoimaa ja edistää asiakkaidemme ja alueen turvallisuutta. Haluamme olla läsnä asiakkaidemme arjessa ja tarjota ennaltaehkäiseviä ratkaisuja. Esimerkiksi maksuttomat palosammuttimien tarkastukset, ensiapukoulutukset ja suojatiekampanjat ovat osa sitä, miten huolehdimme yhteisöstämme. Viime vuonna lahjoitusvaroillamme hankittiin myös Välkky-suojatievaroittimia Jyväskylään”, Liukkonen kertoo.
LähiTapiola Keski-Suomi lahjoittaa vuosittain myös heijastinliivejä alueen kouluille ja päiväkodeille, ja uimarannoilla voi nähdä yhtiön lahjoittamia pelastusrenkaita. Maatiloille tarjotaan lämpökattilan säätökoulutusta energiatehokkuuden parantamiseksi.
Jyväsjärven retkiluisteluradan rahoittaminen ja 100 000 euron panostus lasten ja nuorten harrastustoimintaan ovat esimerkkejä siitä, miten LähiTapiola tukee henkistä hyvinvointia.
“Asiakkaamme pääsevät mukaan päättämään lahjoituksista. Nämä eivät ole vain yksittäisiä tekoja, vaan osa suurempaa strategiaamme alueen elinvoiman vahvistamiseksi”, Liukkonen summaa.
Räätälöidyt palvelut asiakkaan turvana
Ennaltaehkäisy on keskeistä, mutta kaikkea ei voi estää. Esimerkiksi alkuvuonna 2024 kovat pakkaset aiheuttivat laajasti vahinkoja. Myös loppuvuodesta vahinkoja syntyi erityisesti luonnonvoimien aiheuttamina.
“Maksoimme asiakkaillemme lähes 35 miljoonaa euroa korvauksia. Vuosi oli työntäyteinen, mutta asiakkaamme saivat nopeaa ja tehokasta palvelua. Jopa 71,5 % asiakkaista sai korvauspäätöksen vuorokauden kuluessa. Vahingon sattuessa asiakkaamme voivat luottaa siihen, että asiat hoidetaan kuten on sovittu ja korvaukset maksetaan vakuutusehtojen mukaisesti", Toivanen sanoo.
Tällä hetkellä LähiTapiola Keski-Suomella on lähes 90 000 asiakasta, ja se on alueellaan markkinajohtaja.
”Asiakasmäärän kasvaessa myös asiakaspoistumamme on pysynyt viime vuosina erittäin alhaisena. Sitoutuneet asiakkaat ovat paras merkki siitä, olemmeko onnistuneet tehtävässämme”, Toivanen summaa.
Vesivahti-palvelu – viisasta vedenkäyttöä ja paikallista turvaa
LähiTapiola Keski-Suomi ja Alva-yhtiöt ovat lanseeranneet älykkään Vesivahti-palvelun, jonka avulla yhtiöiden asiakkaat voivat ehkäistä mahdollisia vesivahinkoja sekä seurata omaa vedenkulutustaan. Palvelu toimii etäluettavien vesimittareiden avulla. Vesivahti on saatavana maksutta LähiTapiola Keski-Suomen kotivakuutusasiakkaille niihin pari- tai omakotitaloihin, joissa on palveluun soveltuva Alvan etäluettava vesimittari ja vesisopimus.
Vesivahti on paikallinen yhteistyö, josta kaikki hyötyvät. Palvelun avulla tavoitellaan myös merkittäviä ympäristöhyötyjä kuten energiatehokkuuden parantamista, vedenhukan minimointia ja vahinkojen torjuntaa.
Vesivahdin hyödyt asiakkaalle:
- Vedenkulutuksen seuranta – Vesivahti tarjoaa tarkat tiedot vedenkäytöstä, joita voi verrata yleisiin kulutustietoihin.
- Vuotovahinkojen ehkäisy – Palvelu ilmoittaa tekstiviestillä tai sähköpostilla äkillisestä vedenkulutuksesta, mahdollisesta piilovuodosta tai vesimittarin jäätymisvaarasta. Ajoissa reagoimalla voi välttyä isolta vahingolta.
- Veden ja rahan säästäminen – Palveluun voi asettaa omat kulutusrajat, jotka kannustavat vähentämään vedenkulutusta.
- Vuotovahingot ilman perusomavastuuta – Jos hälytyksen saatuaan ryhtyy toimenpiteisiin vahinkojen rajaamiseksi tai ennaltaehkäisemiseksi, välttyy vahingon omavastuuosuudelta.
Vesivahti-palvelun voi ottaa käyttöön osoitteesta www.alvavesivahti.fi
Teksti: Antti Innanen
Julkaistu ensimmäisen kerran Keski-Suomen kauppakamarin 95-vuotisjuhlajulkaisussa.