Markkinointi Tapio Nyrönen 35 vuotta

35-vuotiasta yrittäjätaivalta juhlittiin elokuun puolivälissä yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa yrityksen toimitiloissa ja pihapiirissä Viitasaarella. Kuvassa Antti (vas.), Tapio ja Hannakaisa.

Viitasaarelaisen Tapio Nyrösen yrittäjätaipaleen alkamisesta tuli heinäkuussa kuluneeksi 35 vuotta. Nyrönen sai hyvät eväät yrittäjyyteen työskenneltyään Saksassa ja tutustuessaan siellä eri teollisuuden aloihin. Niiltä vuosilta saatuja oppeja Nyrönen on hyödyntänyt yrittäjäurallaan Keski-Suomessa.

”Olin pienen ikäni tehnyt kauppaa, kaupanteko oli minulla verissä. Haaveilin yrittäjäuran aloittamisesta monta kertaa. Sitten tuli hetki vastaan, kun silloinen työnantaja ajautui viimeiselle kurssilleen”, muistelee Tapio Nyrönen yrittäjäuransa alkua 35 vuoden takaa.

Taustalla vaikutti opiskeluaikana saatu oppi Saksasta. Kotkassa puuoppilaitoksessa opiskellessa toisena vuonna Nyröselle avautui mahdollisuus lähteä työharjoitteluun Saksaan. Nyrönen viittasi, ja se viittaus muutti elämän.

Saksassa vietetty puolivuotinen sai Nyrösen palaamaan myöhemmin maahan entisen tyttöystävän, nykyisen vaimonsa kanssa. Saksassa työskennellessään Nyrönen pääsi tutustumaan eri teollisuudenaloihin. Yrittäjänä Suomessa Nyrönen on tuonut pitkän kokemuksensa ja saksalaisten tuotteiden tuntemuksen asiakkaiden hyödyksi.

”Monipuolinen harjoittelutausta monella tehtaalla ja sahalla sekä kotimaassa että nimenomaan ulkomailla on antanut hyvät eväät”, Nyrönen kertoo.

Voiteluaineiden myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelyn yritys aloitti vuonna 1988 olemalla mukana perustamassa Suomeen Saksalaisen voiteluainevalmistaja OPTIMOLin myynti- ja jakeluverkostoa. Silloin alkanut yhteistyö jatkuu edelleen, vaikka voiteluaineen nimi onkin yrityskaupan myötä vaihtunut Castroliksi. 90-luvun alussa yritys aloitti BINOL-voiteluaineiden maahantuonnin Ruotsista ja SOGELUB-erikoisvoiteluaineiden maahantuonnin Belgiasta. Yrityksen asiakkaita ovat eri teollisuudenalat ympäri Suomen.

”Toiminta-ajatuksena on alusta asti ollut tuotteiden toimittaminen asiakkaalle nopeasti ja varmasti omalla jakeluautolla”, kertoo Nyrönen.

Toinen yhtä keskeinen yrityksen toimintastrategiaan liittynyt ajatus on ollut tarjota perinteisen voitelun rinnalle myös biohajoava vaihtoehto.

Voiteluaineiden maahantuonnin lisäksi Markkinointi Tapio Nyrösen yksi merkittävistä tukijaloista on metsässä. Yritys toimittaa koneellisen puunkorjuun parissa työskenteleville yrityksille muun muassa harvesteriketjuja ja -laippoja, voiteluaineita sekä puunmerkintävärejä.

Metsäkoneyrittäjien palvelukonseptin osana on myös teräketjujen teroituspalvelu, joka sekin toimii ovelta ovelle -periaatteella.

Mukana yrityksessä ovat myös Nyrösen lapset Antti ja Hannakaisa. Antti on työskennellyt perheyrityksessä jo 20 vuotta.

”On kunniallinen saavutus, että isä ja poika ovat voineet olla töissä samassa yrityksessä näin pitkään”, Nyrönen naurahtaa.

Myyntitykin 35-vuotiselle uralle on mahtunut monenlaisia vaiheita. Nyt tulevaisuuden näkymät ovat hieman sumuiset. Korkojen nousu ja inflaatio eivät ole olleet heijastumatta eri toimialoille ja sitä kautta Markkinointi Tapio Nyrösen toimintaan. Nyrönen peilaa tämän hetken tilannetta 90-luvun lamaan.

”Sitkeällä työllä selvittiin silloinkin ilman suurempia menetyksiä”, Nyrönen muistelee.

Kauppakamarin jäsen alusta lähtien

Markkinointi Tapio Nyrönen on ollut Keski-Suomen kauppakamarin jäsen yrityksen perustamisesta lähtien. Yritys on myös Saksalais-Suomalaisen kauppakamarin jäsen.

”Kauppakamari on hyvä selkänoja, jos tulee vaikeita tilanteita. Kauppakamariin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä ja kysyä neuvoa. Kauppakamarin tapahtumissa on helppo tutustua uusiin ihmisiin”, sanoo Nyrönen.

Kauppakamari tekee vaikuttamistyötä, jolla on merkitystä. Nyrönen pitää infran kunnostusta erittäin tärkeänä, etenkin tässä maailmantilanteessa, sillä samalla se toisi piristystä rakentamiseen.

”Nelostie on kuin kärripolku. Vilkas liikenne ja mäkisyys eivät sovi yhteen. Hirvaskankaan liittymä ja Vaajakosken sumppu kaipaavat pikaista parannusta. Jyväskylä-Orivesi-raidevälille tarvitaan kohtaamisraiteita, jotta raideliikenne saadaan sujuvaksi”, Nyrönen tiivistää.

Teemme Keski-Suomesta paremman yrityksille!

Keski-Suomen kauppakamari on eteenpäin katsova ja uudistuva alueen elinkeinoelämän äänitorvi, jota kuunnellaan ja arvostetaan. Kauppakamarin jäsenenä olet osa laajaa päättäjien ja yrittäjien verkostoa, osallistut paikallisesti ajankohtaisiin koulutuksiin ja pääset hyödyntämään vahvaa osaamista kansainvälistymisen ja kasvun kentällä. Tule mukaan tekemään, vaikuttamaan, oppimaan ja verkostoitumaan – nähdään kauppakamarilla!